• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4682 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير

با گذشت دو ماه از الزام استفاده 60درصدي از ظرفيت هواپيماها صورت مي‌گيرد

بي‌اعتنايي ايرلاين‌ها به پروتكل‌هاي بهداشتي پرواز

گروه اقتصادي

با گذشت دو ماه از ابلاغ پروتكل‌هاي بهداشتي انجام پروازها و آماده‌سازي ايرلاين‌ها براي اين اجراي الزامات و ضوابط بهداشتي مربوطه كه استفاده ۶۰درصدي از ظرفيت هواپيما جزو اصلي‌ترين آنها بوده، اما به نظر مي‌رسد كه شركت‌هاي هواپيمايي همچنان به اين مساله بي‌توجه هستند.   اوايل ارديبهشت ماه امسال وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر الزام رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در انواع شقوق حمل‌ونقل گفته بود: شركت‌هاي هواپيمايي ملزم به رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در داخل هواپيماها هستند و تمام پروازها بايد با 60 درصد ظرفيت هواپيماها انجام شود و «هر ايرلايني كه اين پروتكل‌ را رعايت نكند، متخلف است و سازمان هواپيمايي بايد با اين شركت برخورد داشته باشد.» وي با تاكيد بر اينكه موضوع فاصله‌گذاري هوشمند در تمام شبكه‌هاي ريلي، هوايي و جاده‌اي لازم‌الاجراست و جزييات اين پروتكل‌هاي بهداشتي به تمام شركت‌ها ابلاغ شده است، درباره مشكلاتي كه در كنسلي پروازها ايجاد شده نيز گفت: اكثر هزينه كنسلي پروازها به مردم پرداخت شده است.
حدود 2 ماه از اين ماجرا مي‌گذرد و به نظر مي‌رسد از طرف مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، ابلاغيه‌اي به شركت‌هاي هواپيمايي داخلي صادر نشده است. دليل اين ادعا نيز پر شدن تمام صندلي‌ها در پروازهاي داخلي است. خبرگزاري «تسنيم» گزارش داده كه ايرلاين‌هاي داخلي كه طي ماه‌هاي اسفند 98 و فروردين 99 با حجم وسيعي از كنسلي پروازها مواجه شدند، براي جبران مافات از تمام ظرفيت هواپيماهاي خود براي انجام پروازهاي داخلي استفاده مي‌كنند. به نوشته اين خبرگزاري، عملكرد شركت‌هاي هواپيمايي نشان داده كه آنها هيچ توجهي به سخنان 2 ماه پيش وزير راه و شهرسازي نداشته‌اند و كسب درآمد در شرايط نامساعد كنوني از هر چيزي براي آنها مهم‌تر است. به عنوان نمونه در پرواز تهران-چابهار هفته گذشته در يك شركت هواپيمايي پروتكل‌هاي بهداشتي به‌ هيچ‌وجه رعايت نشد و تمام صندلي‌هاي پرواز مذكور مورد استفاده قرار گرفت. با آنكه طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري، ‌ايرلاين‌ها موظف به ارايه بسته بهداشتي (ماسك و دستكش) براي پيشگيري از شيوع ويروس كرونا به مسافران حين ورود به هواپيما هستند كه اين هواپيمايي اين كار را انجام نمي‌دهد.
در كنار سرپيچي ايرلاين‌ها از ضوابط و دستورالعمل‌هاي سازمان هواپيمايي كشوري در خصوص رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي مقابله با ويروس كرونا، متاسفانه هيچ تمهيدي هم در داخل فرودگاه‌هاي كشور براي اين منظور انديشيده نشده است. فرودگاه مهرآباد فقط به نصب يك دوربين حرارتي در ورودي ترمينال‌ها اكتفا كرده كه البته مشخص نيست اين دوربين‌ها عملكرد مورد نظر را دارند يا خير. در داخل ترمينال‌ها نيز به هيچ عنوان پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت نمي‌شود.از سوي ديگر در زمان انتقال مسافران به هواپيما نيز شركت‌هاي خدمات‌رسان مانند دوران قبل از شيوع كرونا حداكثر از دو اتوبوس استفاده مي‌كنند و اين مساله باعث ازدحام مسافران شده است. نيمه ارديبهشت ماه امسال مدير روابط عمومي سازمان هواپيماي كشوري گفته بود: «... به همه ايرلاين‌هاي داخلي اعلام كرديم كه موظف هستند بسته بهداشتي را در اختيار مسافران قرار دهند. سازمان هواپيمايي و دستگاه‌هاي متولي بر روند ارايه بسته‌هاي بهداشتي به مسافران نظارت كاملي دارند.» از شواهد و قرائن پيداست كه برخلاف اظهارات رضا جعفرزاده هيچ نظارتي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري بر عملكرد شركت فرودگاه‌ها، ايرلاين‌ها و شركت‌هاي خدمات‌رسان در پروازهاي داخلي صورت نمي‌گيرد. آمار ارايه شده هفته‌هاي اخير مسوولان وزارت بهداشت حاكي از آن است كه تعداد مبتلايان و مرگ و مير ناشي از ويروس كرونا در كشور روند تصاعدي به خود گرفته است. با توجه به عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در پروازهاي داخلي به نظر مي‌رسد يكي از دلايل افزايش آمار مبتلايان همين مساله و البته عدم نظارت از سوي متوليان و دستگاه‌هاي ذي‌ربط باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون