• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4682 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير

پيدا و پنهان

نقدينگي با رشد 7 درصدي به ۲۶۵۱ هزار ميليارد تومان رسيد

بانك مركزي آمار رشد نقدينگي در سه‌ماهه ابتدايي سال 1399 را اعلام كرد. براساس محاسبات انجام‌شده توسط اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي، حجم نقدينگي در پايان خردادماه سال جاري به 26514.6 هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به پايان سال قبل 7.3 درصد رشد نشان مي‌دهد. همچنين حجم پايه پولي در پايان خرداد 1399 به 3834.7 هزار ميليارد ريال رسيده است كه در مقايسه با پايان سال قبل 8.8 درصد رشد نشان مي‌دهد. بانك مركزي عنوان كرده «به دليل حمايت‌هاي صورت‌گرفته از خانوارها و فعالان اقتصادي در پي شيوع ويروس كرونا و نيز افزايش ميزان تنخواه‌گردان دولت در سال جاري، رشد نقدينگي در مقايسه با سال گذشته 2 واحد درصد افزايش يافته كه امري مورد انتظار بوده است.» نقدينگي به عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل ايجادكننده تورم در حالي با رشد 7.3درصدي در سه ماهه سال جاري مواجه شده كه بانك مركزي در اقدامي بي‌سابقه هدف تورمي خود را براي پايان سال جاري، 22 درصد عنوان كرده است. بانك مركزي وعده داده كه «با توجه به افزايش رشد مورد انتظار نقدينگي در سه‌ماهه اول سال جاري در پي اجراي برنامه‌هاي حمايتي، در ماه‌هاي آتي براساس چارچوب سياست‌ پولي مدنظر بانك مركزي، رشد نقدينگي به روند مورد نظر و متناسب با هدف تورمي باز خواهد گشت.» نقدينگي در سال ۹۴ حدود ۱۰۱۷ هزار ميليارد تومان بود و در سال ۹۸ به ۲۴۷۲ هزار ميليارد تومان افزايش يافت.

 

كاهش صادرات ايران به آلمان

تنها كشور اروپايي هدف صادراتي ايران در سال 98 از ميان 20 كشور هدف صادراتي، آلمان بوده كه صادرات ايران به اين كشور در سال گذشته نسبت به سال 97 از نظر ارزشي 22 درصد و از نظر وزني 38 درصد كاهش يافته است بقيه 20 كشور اول هدف صادراتي ايران اغلب در مناطق اوراسيا و مناطق مختلف قاره آسيا قرار دارد. صادرات ايران به آلمان در سال گذشته 200 ميليون دلار و در سال 97 در مجموع 257 ميليون دلار بوده است. در عين حال، ميزان صادرات ايران به فدراسيون روسيه در سال گذشته 458 ميليون دلار و در سال 97 به ميزان 284 ميليون دلار بوده كه مقايسه اين ارقام رشد 61 درصدي صادرات ايران به فدراسيون روسيه از نظر ارزشي را نشان مي‌دهد همچنين صادرات ايران به فدراسيون روسيه در سال 98 نسبت به 97 به لحاظ وزني 81 درصد رشد داشته است.

 

افزايش 25درصدي قيمت‌ها در دوره كرونا

بررسي كه از سوي پژوهشكده آمار ايران در رابطه با تاثيرگذاري ويروس كرونا در بخش‌هاي اقتصادي انجام شده، از اين حكايت دارد كه در اسفند و فروردين‌ماه در كل بخش‌هاي كسب‌و‌كار تا ۲۴.۵ درصد افزايش قيمت وجود داشته است كه در همين دوره ۲۲ درصد كسب‌وكارها با كاهش قيمت روبرو شده‌اند و ۵۳.۵ درصد تغيير قيمتي نداشته‌اند. در ارديبهشت‌ماه نيز در ۲۸ درصد كسب‌وكار افزايش قيمت، ۲۰.۲ درصد كاهش و براي ۵۱.۹ درصد بدون تغيير بوده كه نشان مي‌دهد در ارديبهشت‌ماه روند افزايشي قيمت بيشتر شده است. براساس اين گزارش عمده علت تغييرات قيمت در كل بخش‌هاي كسب‌وكار، تغيير قيمت مواد اوليه با ۳۳.۳ درصد در اسفندماه و فروردين‌ماه و تغيير تقاضا با ۲۲.۳ درصد در ارديبهشت‌ماه بوده است.

 

بلوكه كردن بخشي از وام‌ها ممنوع است

بانك مركزي در بخشنامه‌اي خطاب به شبكه بانكي با اعلام اينكه بلوكه كردن بخشي از تسهيلات اعطايي به مشتريان، در قالب انواع سپرده‌ها ممنوع است، اعلام كرد: در صورتي‌كه بانك‌ها قصد دارند معادل بخشي از مبلغ تسهيلات اعطايي را به صورت وثيقه نقدي و در قالب سپرده بپذيرند، بايد سود علي‌الحساب به آن سپرده تعلق گيرد. برخي بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي براساس توافق بين موسسه اعتباري و تسهيلات‌گيرنده و قبل از اعطاي تسهيلات، معادل بخشي از مبلغ تسهيلات اعطايي را به صورت وثيقه نقدي و در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاري يا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مسدود كرده و توثيق مي‌كنند.

 

چرا سكه 9 ميليون تومان شد؟

محمد كشتي‌آراي نايب رييس دوم اتحاديه طلا و جواهر تهران علت افزايش عجيب قيمت سكه را ناشي از اخبار جلسه شوراي امنيت ملي دانست كه پس از آن و آرام بودن شرايط، روز گذشته روند قيمت برعكس شده و كاهش يافته است. روز سه‌شنبه، با وجود اينكه پارامترهاي موثر در قيمت سكه (نرخ ارز و قيمت انس جهاني) نسبت به روزهاي پيش‌تر از آن، كاهشي بودند اما قيمت سكه افزايشي بود و به بيش از ۹ ميليون تومان رسيد كه با توجه به كاهشي بودن عوامل موثر در نوسانات قيمت سكه، عجيب به نظر مي‌آمد.

 

صادرات گاز ايران به تركيه از سر گرفته شد

محمد عسگري سخنگوي شركت ملي گاز از آغاز دوباره صادرات گاز ايران به تركيه خبر داد و گفت: با اتمام تعميرات خط لوله صادرات گاز در خاك تركيه، ‌صادرات از سرگرفته شد. وي ادامه داد: صادرات گاز ايران به تركيه مانند روال گذشته در جريان است. ‌صادرات گاز ايران به تركيه از ۱۲ فروردين سال جاري به دنبال انفجار خط لوله گاز صادراتي در نزديكي مرز ايران متوقف شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون