• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4685 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۶ تير

سفارت امريكا در پايتخت عراق به پايگاه فعال موشكي بدل شد

موشك‌بازي واشنگتن در قلب بغداد

شهاب شهسواري

شنبه‌ شب و صبح يكشنبه صداي انفجارهاي شديد منطقه سبز بغداد را لرزاند. درست در روزهايي كه گفته مي‌شود نخست‌وزير عراق قرار است براي مذاكره در مورد نحوه خروج نظاميان امريكايي از عراق با واشنگتن رايزني كند، امريكايي‌ها تاسيسات سابقا ديپلماتيك خود را در قلب بغداد به پايگاه‌هاي فعال نظامي تبديل مي‌كنند.

رسانه‌هاي عراقي جمعه شب اعلام كردند كه ارتش ايالات متحده امريكا، شنبه شب بعد از هماهنگي با دولت عراق سامانه موشكي پاتريوت خود را كه به تازگي درون ساختمان پيشين سفارت اين كشور، در منطقه سبز بغداد مستقر كرده است، آزمايش كرد. نمايندگان پارلمان عراق مي‌گويند كه اين آزمايش موشكي در منطقه مسكوني و اداري، بدون اطلاع‌رساني قبلي، اقدامي تحريك‌آميز و نقض حاكميت ملي عراق است. ساعاتي بعد از انجام اين آزمايش موشكي، نظاميان امريكايي مدعي شدند كه سامانه ضدموشكي مستقر در سفارتخانه اين كشور، به شكل غيرموفقي يك خمپاره شليك شده به سمت منطقه سبز را رهگيري كرده است.

ارتش امريكا اعلام كرد كه صبح يكشنبه يك خمپاره را با استفاده از اين سامانه در آسمان منطقه سبز بغداد شناسايي، رهگيري و منهدم كرده است. خمپاره‌اي كه به نوشته پليس نظامي عراق به علت تشخيص ديرهنگام كاملا منهدم نشده و سقوط تركش‌هاي آن در يك ساختمان مسكوني باعث زخمي شدن جزيي يك كودك عراقي شد.

همزمان با آزمايش موشك‌هاي امريكايي در مناطق مسكوني و اداري بغداد، ارتش امريكا مدعي شده كه روز يكشنبه دو حمله كاتيوشا به پايگاه نظامي تاجي در شمال بغداد را نيز خنثي كرده است. بر اساس بيانيه ارتش امريكا، سكوي كاتيوشا كه آماده شليك به پايگاه تاجي، محل استقرار نظاميان امريكايي بود، كشف و ضبط شده است.

سفارت امريكا در بغداد، از زمان حمله نظاميان امريكايي به نيروهاي حشدالشعبي در مرز سوريه كه با واكنش شهروندان عراقي و تظاهرات در مقابل اين ساختمان مواجه شد، از ديپلمات‌ها خالي شده است. دولت امريكا سال گذشته اعلام كرد كه تعداد پرسنل سفارتخانه‌ها و كنسولگري‌هاي خود را در عراق به شكل چشمگيري كاهش داده است. از زمستان گذشته كه تظاهرات گسترده در مقابل سفارت امريكا به خشونت كشيده ‌شد، امريكايي‌ها محل سفارتخانه خود را كاملا به يك پايگاه نظامي تبديل كرده‌اند. اين در حالي است كه بعد از عمليات تروريستي ارتش امريكا به كاروان همراهان شهيد سردار سپهبد سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ابومهدي المهندس، فرمانده ارشد حشدالشعبي، پارلمان عراق دولت را موظف كرده است تا تمام توافق‌هاي امنيتي با امريكا را لغو و نظاميان اين كشور را از خاك عراق اخراج كند. رسانه‌هاي عراق گفته‌اند كه مصطفي كاظمي، نخست‌وزير عراق قرار است در سفر پيش رويش به واشنگتن با مقام‌هاي امريكا در مورد جدول زمانبندي خروج نظاميان امريكايي از خاك عراق مذاكره كند.

 

پادگان نظامي است نه سفارت

اقدام امريكا به شليك موشك از سفارتخانه‌اش در يك منطقه اداري و مسكوني پايتخت عراق، با واكنش منفي شهروندان و نمايندگان پارلمان عراق مواجه شده است.

به گزارش فارس و به نقل از بغداداليوم «حسن كريم الكعبي»، معاون رييس پارلمان عراق اقدام سفارت امريكا در بغداد در آزمايش سامانه دفاعي را «تحريك‌آميز و مخالف قوانين بين‌الملل» دانست. به گزارش بغداد اليوم، در بيانيه‌اي كه الكعبي شنبه صادر كرده، آمده است: «اقدام سفارت امريكا در شليك گلوله به بهانه آزمايش سامانه دفاع هوايي، اقدام تحريك‌آميز جديد و مخالف همه قوانين بين‌المللي و ديپلماتيك است.» معاون رييس پارلمان عراق خواستار اتخاذ اقدامات قاطعانه‌اي شد كه توقف چنين اقدامات و تحركات را كه باعث تحريك احساسات شهروندان عراقي است، تضمين كند. او گفت: «اقدام سفارت امريكا در شليك آن هم در منطقه مسكوني واقع در مركز بغداد غيرقابل قبول بوده و چالشي ديگر عليه عراق در كنار ساير اقدامات غيرقانوني است.» كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در عراق هم با استفاده از هشتگ «قاعد\_مو_سفار\» (پادگان نظامي است نه سفارت) به اين اقدام واكنش نشان دادند.

ائتلاف الفتح در پارلمان عراق هم در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اقدام سفارت امريكا در بغداد امري عجيب و غيرمسوولانه و نيز نقض عرف ديپلماتيك و قوانين بين‌المللي بود. در اين بيانيه آمده كه اين اقدام امريكا بيانگر آن است كه نقض حاكميت ملي و حريم دولت عراق همچنان ادامه خواهد داشت در غير اين صورت چگونه ممكن است سفارت و دفتر نمايندگي هيات ديپلماتيك به يك اردوگاه نظامي در قلب بغداد تبديل شود و بدتر از آن چگونه ممكن است تصميم‌گيران عراقي با اين تجاوزات آشكار موافق بوده و به آن واكنشي نشان ندهند.

 

انحلال واحدهاي رزمي ائتلاف تحت رهبري امريكا

تشديد فعاليت‌هاي نظامي ايالات متحده امريكا در بغداد، 17 سال بعد از اشغال اين كشور در شرايطي صورت مي‌گيرد كه متحدان امريكا كه تحت عنوان «ائتلاف مبارزه با داعش» وارد عراق شده ‌بودند، به تدريج در حال خارج كردن باقيمانده نيروهاي رزمي خود از عراق هستند. در ماه‌هاي گذشته، شيوع بيماري كرونا باعث شده است تا متحدان امريكا تمام عمليات رزمي خود را در عراق متوقف كنند و به تدريج از تعداد نيروهاي خود در اين كشور بكاهند.

روز يكشنبه، فرماندهي ائتلاف ضد داعش اعلام كرد كه اين ائتلاف به تدريج دوره گذار خود را از «كارگروه عراق» به «گروه مستشاران نظامي» آغاز خواهد كرد. بر اساس بيانيه فرماندهي مشترك ائتلاف، گروه جديد به لحاظ تعداد نفرات محدود‌تر خواهد بود، اما به شكل تخصصي‌تر در حوزه آموزش و مشاوره به نيروهاي امنيتي و نظامي عراق مشاركت مي‌كند.

در ماه‌هاي گذشته امريكا و متحدانش چندين پايگاه نظامي مشترك را در عراق از جمله پايگاه ابوغريب، K-1 در كركوك، القائم در نزديكي مرز سوريه، القياره در غرب عراق و التقدم در استان انبار را به نيروهاي مسلح عراق واگذار و نيروهاي خود را از آن خارج كرده‌اند. نيروهاي موتلف امريكا مدعي هستند كه اين عقب‌نشيني‌ها به دليل موفقيت در نبرد عليه داعش انجام شده است.

 

تظاهرات شهروندان عراقي در محكوميت توهين الشرق الاوسط به مرجع شيعيان

روز سه‌شنبه تعداد از شهروندان بغداد در واكنش به انتشار كاريكاتوري توهين‌آميز از مرجع عالي شيعيان عراق، سيد علي سيستاني تلاش كردند تا براي تظاهرات اعتراضي در مقابل سفارت عربستان سعودي در منطقه سبز تجمع كنند كه با ممانعت پليس و نيروهاي امنيتي عراق مواجه شدند. انتشار كاريكاتوري از مرجع شيعيان عراق در روزنامه الشرق الاوسط كه به پادشاهي سعودي وابسته است با واكنش گسترده از سوي شيعيان عراق مواجه شده است. تعداد زيادي از احزاب و گروه‌هاي عراقي اين اقدام رسانه وابسته به رياض را محكوم كرده‌اند.

 


  نمايندگان پارلمان عراق مي‌گويند كه اين آزمايش موشكي در منطقه مسكوني و اداري، بدون اطلاع‌رساني قبلي، اقدامي تحريك‌آميز و نقض حاكميت ملي عراق است. 
  كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در عراق هم با استفاده از هشتگ «قاعد\_مو_سفار\» (پادگان نظامي است نه سفارت) به اين اقدام واكنش نشان دادند.
  روز سه‌شنبه تعداد از شهروندان بغداد در واكنش به انتشار كاريكاتوري توهين‌آميز از مرجع عالي شيعيان عراق، سيد علي سيستاني تلاش كردند تا براي تظاهرات اعتراضي در مقابل سفارت عربستان سعودي در منطقه سبز تجمع كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون