• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4685 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۶ تير

خبر

پنجمين مدافع زاگرس  نيز درگذشت

گروه اجتماعي| محمدجواد مختاري از فعالان محيط زيست استان فارس كه حين تلاش براي مهار آتش‌سوزي عرصه‌هاي طبيعي شهرستان ممسني دچار سوختگي شديد شده بود، شامگاه شنبه 14 تير جان به جان‌آفرين تسليم كرد و وداع تلخي را رقم زد. به گزارش ايمنا، محمدجواد مختاري، جوان ۳۱ ساله‌اي كه به عنوان داوطلب مدافع طبيعت با گروه‌هاي مقابله با آتش منطقه فهليان شهرستان ممسني همراه شده بود به دليل شدت جراحات ناشي از سوختگي جان باخت.
اين جوان روز گذشته با فداكاري براي مهار حريق ارتفاعات منطقه فهليان شهرستان ممسني در استان فارس تلاش كرد و در اين اثنا دچار سوختگي درجه ۲ به ميزان ۸۵ درصد شد.
مختاري، شامگاه شنبه ۱۴ تير ماه در بيمارستان سوانح و سوختگي ابن‌سينا و با وجود تلاش كادر پزشكي اين بيمارستان، دار فاني را وداع گفت و مرگ دلخراشي را براي يكي ديگر از دوستداران محيط زيست رقم زد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان فارس در اين خصوص با صدور پيامي درگذشت اين جوان فداكار را تسليت گفت.
حميد ظهرابي در پيام خود آورده است:«خبر جان باختن محمدجواد مختاري هم‌استاني عزيز در اطفاي حريق مناطق آزاد شهرستان ممسني، جوان داوطلب مدافع طبيعت كه براي فرو نشاندن آتش به ارتفاعات منطقه فهليان رفته بود، موجب اندوه براي اينجانب و همكارانم در محيط زيست شد.
از خودگذشتگي، ايثار و فداكاري اين جوان غيور و شجاع تا ابد در قلب و جان مردم اين ديار باقي خواهد ماند و از تلاش بي‌ريا و خالصانه اين عزيزان به نيكي ياد خواهد شد.»
پيش از اين البرز زارعي در پي آتش‌سوزي جنگل‌هاي خاييز، احسان عزيزي تكاور سپاه در آتش‌سوزي جنگل‌هاي پاوه و 3 جوان كردستاني به نام بلال اميني، ياسين كريمي و مختار خنداني در آتش‌سوزي منطقه حفاظت ‌شده «بوزين و مرخيل» جان خود را در راه حفظ محيط زيست زاگرس بخشيدند.

فعاليت معادن استان سمنان به نوعي تعرض به محيط زيست تلقي مي‌شود

استاندار سمنان گفت: فعاليت معادن به نوعي تعرض به محيط زيست تلقي مي‌شود كه در اين راستا بايد دقت كنيم كه براي استخراج معادن و ثروت‌آفريني با گشاده‌دستي اقدام نكنيم.
به گزارش مهر، علي‌رضا آشناگر در حاشيه آيين گراميداشت روز محيط‌بان به ميزباني سر محيط‌باني منطقه‌پرور مهدي‌شهر و در جمع خبرنگاران با بيان اينكه فعاليت معادن به نوعي تعرض به محيط زيست تلقي مي‌شود كه در اين راستا بايد دقت كنيم كه براي استخراج معادن و ثروت‌آفريني با گشاده‌دستي اقدام نكنيم، ابراز كرد: بايد تلاش كنيم تا با استفاده از تجهيزات و فناوري‌هاي نو و جلوگيري از خام‌فروشي، نسبت به حفظ اين ميراث گرانبها همراه با كمترين خسارت به منابع طبيعي و زيست محيطي اقدام كنيم.او افزود: مديركل محيط زيست استان سمنان در صدور مجوز فعاليت‌هاي صنعتي همچون گذشته، نسبت به حفظ و حفاظت از منابع زيست‌ محيطي استان نيز اهتمام كرده تا اين ميراث ارزشمند را براي آيندگان حفظ كند.
استاندار سمنان گفت: اين استان به واسطه موقعيت جغرافيايي و اجتماعي، رشد شتابان صنعتي خود را آغاز كرده و اين روال استمرار خواهد يافت، اما به موازات اين رشد صنعتي، خطر و نگراني محيط زيستي نيز افزايش مي‌يابد كه لازم است ضمن توجه به رشد صنعتي استان، نسبت به رفع دغدغه‌هاي زيست محيطي نيز بي‌تفاوت نباشيم.
علاوه بر اين رييس اداره منابع طبيعي شاهرود با بيان اينكه راه‌هاي فرعي و غيرضروري جنگل ابر مسدود شد، گفت: اين اقدام در راستاي حفاظت از منطقه صورت گرفته است.
محمدرضا كشاورزيان ضمن بيان اينكه با همكاري اداره محيط‌زيست شاهرود راه‌هاي فرعي و غيرضروري جنگل ابر مسدود شد، ابراز داشت: با توجه به اينكه يك‌سال از ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني مي‌گذرد لذا باقي ماندن آن در اين فهرست تنها منوط به حفظ اصولي آن است.
او ضمن بيان اينكه در راستاي حفاظت از جنگل ابر شاهرود چهار گله گوسفند از منطقه خارج و آغل‌هاي غيرمجاز تخريب شدند، افزود: هدف از اين‌گونه اقدامات حفظ و حراست از اين جنگل‌هاي باستاني است.
رييس اداره منابع طبيعي شاهرود با بيان اينكه بسته شدن راه‌هاي فرعي جنگل ابر براي جلوگيري از تخريب انجام شده است، ابراز داشت: متاسفانه در هر تعطيلات شاهد هجوم گردشگران به منطقه و خودروهاي دو ديفرانسيل هستيم كه اين امر مي‌تواند زيستگاه منطقه را دچار مخاطره كند.
كشاورزيان اضافه كرد: بسته شدن راه‌هاي فرعي اين فرصت را به منطقه خواهد داد تا پوشش گياهي از دست ‌رفته را ترميم كند لذا از طبيعت‌گران نيز درخواست مي‌شود مسوولانه به طبيعت سفر و از هرگونه تخريب اجتناب كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون