• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4685 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۶ تير

سلامت

كرونا جان ۱۶۳ نفر ديگر را  در ايران گرفت

گروه اجتماعي| سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تاكنون ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر در كشور به‌ طور قطعي به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان كرونا در كشور به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسيد. به گزارش ايرنا، سيما سادات‌لاري روز يكشنبه درباره آخرين آمار مبتلايان قطعي به ويروس كرونا در كشور و موارد فوت ناشي از اين ويروس بيان كرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز(۱۵تير) و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو هزار و ۵۶۰ بيمار جديد مبتلا به كوويد ۱۹ در كشور شناسايي كه هزار و ۲۹۵ مورد بستري شدند. با اين حساب مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ رسيد. او ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۳ بيمار كوويد ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري تاكنون به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسيد. معاون وزير بهداشت گفت: خوشبختانه تاكنون ۲۰۱ هزار و ۳۳۰ نفر از بيماران بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين ۳۱۶۸ نفر از بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. لاري بيان كرد: تاكنون يك ميليون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۷ آزمايش تشخيص كوويد ۱۹ در كشور انجام شده است. سخنگوي وزارت بهداشت گفت: استان‌هاي خوزستان، آذربايجان‌هاي غربي و شرقي، كردستان، كرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوي و ايلام در وضعيت قرمز قرار دارند. همچنين استان‌هاي تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سيستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعيت هشدار قرار دارند.


تقاضاي ماسك در تهران 2.5 برابر افزايش پيدا كرد

گروه اجتماعي| معاون كل وزير بهداشت با بيان اينكه ويروس كرونا در حال تغيير است و رفتارهاي متفاوتي را از خودش نشان مي‌دهد كه در كشورهاي مختلف و كشور ما هم ديده شده است، گفت: برخلاف پيش‌بيني‌هاي روز دنيا كه قرار بود تابستان آرامي داشته باشيم، تابستان بد و داغي از نظر كرونا داريم و اگر ويروس H۱N۱ با كرونا مخلوط شود ممكن است عواقب بسيار بدي داشته باشد. 
به گزارش ايسنا، دكتر ايرج حريرچي با اشاره به اجباري شدن استفاده از ماسك در اماكن عمومي از ديروز گفت: وظيفه اجراي اين موضوع را ارايه‌دهندگان خدمت بر عهده خواهند داشت. به اين صورت كه در ادارات مسوولان و روساي ادارات، در مترو مسوولان مترو و... مسووليت اجراي اين موضوع را برعهده خواهند داشت و در عين حال نكته مهم‌تر اين است به كساني كه ماسك ندارند، ارايه خدمت انجام نمي‌شود. از طرفي هم اگر كارمندي ماسك نداشته باشد، برايشان غيبت زده شده و برگردانده مي‌شوند. او افزود: اصلي‌ترين ضمانت اجرا براي استفاده كردن از ماسك، خواست عمومي مردم است. در چند روز گذشته استفاده از ماسك در سطح شهر تهران بين دو تا ۲.۵ برابر بيشتر شده است. متاسفانه رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در محل‌هاي ارايه‌دهنده خدمات و صنوف همچنين در سطح كشور كاهش يافته بود. اين درحالي است كه همچنان فكر مي‌كنيم كه اكثر مردم رعايت متوسط يا بالايي دارند. به هر حال درصد قابل توجهي از مردم خروج از منزل را محدود كردند، مهماني و رفت و آمد ندارند، يك جمعيت ۱۴ ميليوني دانش‌آموزان و ۴.۵ ميليوني دانشجوياني كه تعطيل شدند، ترددي ندارند و همه اين موارد مهم است. دومين ضمانت اجرايي رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و استفاده از ماسك، تاكيد مسوولان ادارات خواهد بود. نظارت اين اقدام را در حلقه اول وزارت كشور و كميته امنيتي و اجتماعي ستاد ملي مقابله با كرونا برعهده دارد و با 4 لايه كه ما طراحي كرديم در وزارت بهداشت هم اين نظارت انجام مي‌شود. بر اين اساس ما ناظر مي‌فرستيم و هم سامانه ۱۹۰ ما آماده گزارش‌هاي مردمي است و هم از طريق باركدي كه براي مشاغل مختلف تعريف شده، مردم مي‌توانند نظارت را انجام دهند.
 حريرچي ادامه داد: به هر حال كشور ما كشور بزرگي است و ۸۳ ميليون جمعيت دارد كه وضعيتش با كشوري مانند هلند كه از خوزستان كوچك‌تر است، متفاوت است. اكنون كشور امريكا دچار قله يا پيك دوم شده و روز گذشته ۵۵ هزار مورد ابتلاي جديد را شناسايي كرد. در منطقه ما كشور پاكستان و عربستان تعداد مواردشان به سرعت رو به افزايش است و تعداد موارد در عربستان به ۲۲۰ هزار نفر رسيده بود. در كشور ما بسياري از استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، آذربايجان غربي و شرقي، كردستان و كرمانشاه در اسفند و فروردين شرايط آرامي داشتند و اكنون موج اول را طي مي‌كنند. در عين حال ما نگران استان‌هايي هستيم كه هنوز موارد زيادي نداشتند و ممكن است در آينده نزديك دچار موارد زياد بيماري شوند. مانند استان فارس و... بنابراين استان‌ها و كشورهاي مختلف بايد به تعبيري بدهي‌هايشان را به كرونا از نظر ابتلا بپردازند اما كشور و استاني موفق است كه بتواند اين افزايش موارد را تا زمان كشف واكسن به تعويق بيندازد تا آسيب‌ديدگان به كمترين ميزان ممكن برسد. 
حريرچي همچنين گفت: اگر استان يا كشوري 6 ماه را به صورت طبيعي و با ميزان بيماري اندك طي كرده باشد به نوعي موفقيت محسوب مي‌شود يعني يك چهارم از اين دو سال را طي كرده است. استان‌هايي مانند فارس هستند كه موج اول قابل توجهي نداشتند و اميدواريم همچنان بتوانند مديريت كنند. بر همين اساس هنوز وضعيت فعلي را موج دوم تلقي نمي‌كنيم و هنوز از نظر خصوصيات اپيدميولوژيك در موج اول بيماري به سر مي‌بريم. متاسفانه مدت زمان قابل توجهي است كه ميزان فوتي‌هايمان 3 رقمي شده و حدود ۱۵۰ فوت است كه همراه هر يك از اين فوتي‌ها تعداد زيادي بستري و موارد سرپايي وجود دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون