• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4687 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير

ايرج مسجدي، سفير ايران در عراق:

امريكا قابل حذف از عراق نيست اما پايگاه‌هايش برچيده مي‌شود

ايرج مسجدي، سفير ايران در عراق عصر ديروز در نشست بررسي تحولات سياسي عراق اظهار داشت: به اعتقاد بنده عراق از دو، سه مرحله عبور كرده و وارد مرحله جديدي شده است. عبور از اشغال، داعش و ناامني اين سه مرحله بود كه عراق از آنها عبور كرده و جمهوري اسلامي در اين سه مرحله نقش روشني داشته كه همه مقامات و شخصيت‌هاي عراقي بر آن تاكيد دارند. او ادامه داد: امروز عراق در مرحله جديدي براي ثبات و سازندگي است تا جايگاه خود را در منطقه بيابد. در حال حاضر دولتمردان عراقي بر اين تصور هستند كه بايد كشور خود را بسازند و جايگاه واقعي عراق را در خاورميانه و در مجاورت همسايگان بسازند. عراق به دنبال توسعه روابط با همسايگان خود، كشورهاي حوزه عربي، اخذ سرمايه‌گذاري خارجي و حضور در عرصه بين‌الملل است.

 

نبايد اجازه دهيم عراقي‌ها فكر كنند

ايران به دنبال سيادت در كشورشان است

سفير ايران گفت كه مردم عراق به سيادت‌شان بر عراق بسيار علاقه‌مند هستند و نبايد اجازه دهيم تصور كنند كه ايراني‌ها به دنبال سيادت در كشورشان هستند. بايد به سيادت عراقي‌ها بر كشورشان احترام گذاشت. او در مورد برگزاري مراسم اربعين تاكيد كرد: در حال حاضر مقام‌هاي دو طرف در مورد برگزاري مراسم اربعين سكوت كرده‌اند. به دليل شيوع ويروس كرونا ممكن است كه عراق زوار خارجي را نپذيرد و حتي براي شهروندان خودش هم محدوديت ايجاد كند.

سفير كشورمان در عراق اظهار داشت: عراق با چند چالش نيز مواجه است؛ چالش اول بحث اجراي مصوبه پارلمان عراق براي خروج بيگانگان از اين كشور است كه بيشتر منظور ما امريكاست. چالش دوم مربوط به شيوع كروناست و چالش سوم بحث اقتصادي و كاهش قيمت نفت است. مسجدي افزود: از طرف ديگر هزينه‌هاي جاري كشور بسيار بالاست و از همين رو دولت بودجه زيادي براي هزينه‌كرد در موضوع عمراني ندارد.

عراق با مشكلات داخلي و اختلافات جناحي و قومي نيز روبه‌رو است كه از آن ميان مي‌توان به اختلاف ميان بغداد و اقليم كردستان اشاره كرد. او عنوان كرد: عراق در حال گذار از مرحله ديكتاتوري صدام و ناامني دوره داعش در حال رسيدن به مرحله ثبات و سازندگي است. عراق ميداني براي نقش‌آفريني دو بلوك است؛ يك جبهه امريكا و بلوك مرتبط به آن است. جبهه ديگر كه بخش مهمي نيز هست، مقاومت و ايران است. برخي گروه‌ها نيز در اردوگاهي ديده مي‌شوند كه با ايران در ارتباط است. عراقي‌ها در تلاش هستند كه مستقل باشند و مارك ايراني بودن نداشته باشند. ارتباط ميان ايران و عراق را نمي‌شود انكار كرد.

سفير ايران در عراق تصريح كرد: هيچ كشوري با عراق مانند ايران ارتباط ندارد. امروز ايران ۱۲ ميليارد دلار صادرات به عراق دارد و اين در حالي است كه اين ميزان براي عربستان ۴۰۰ ميليون دلار است. مسجدي افزود: عراق در حال حاضر به دنبال ايجاد توازن ميان دو بازيگر اصلي يعني ايران و امريكا هستند. عراق به دنبال استفاده از ظرفيت هر دو جبهه است و اين موضوع را صراحتا به دو كشور هم مي‌گويد. مثلا به امريكا مي‌گويند كه ايران هميشه برادر و دوست ما بوده است و نمي‌توانيم از همكاري با تهران صرف‌نظر كنيم. به ما هم ظرفيت‌هاي بين‌المللي امريكا را يادآوري مي‌كنند.

او گفت: بحمدالله جايگاه مراجع در عراق بسيار بالاست و خود حشد الشعبي ارتشي بزرگ و
۱۲۰ هزار نفري است. ايران را نمي‌شود از صحنه عراق حذف كرد. امريكا را هم نمي‌توان حذف كرد و شايد پايگاه آنها برچيده شود، ولي همچنان نفوذ خواهند داشت. سفير كشورمان در عراق تاكيد كرد: عراق به محلي براي حضور دشمنان ما تبديل نخواهد شد و همچنين محلي براي مبارزه با صهيونيسم هم نخواهد شد. مسجدي افزود: به اعتقاد بنده جريان دانشگاهي و آكادميك ايراني مي‌تواند در صحنه سياسي و علمي عراق نقش‌آفرين باشد. جامعه مردمي و خود دولتمردان عراقي به جايگاه علمي و پزشكي ايران اعتراف دارند. وزير بهداشت سابق عراق به من مي‌گفت كه جايگاه علمي ايران در حد جهان است و ما بايد از اين ظرفيت استفاده كنيم. او عنوان كرد: ما ظرفيت‌هاي همكاري زيادي با عراقي‌ها داريم كه بخش دانشگاهي، پزشكي، فرهنگي، علمي و ورزشي را شامل مي‌شود و آنها از آن استقبال مي‌كنند.

سفير كشورمان در عراق درباره نقش صهيونيسم در ناآرامي‌هاي عراق تاكيد كرد: نگاه ما به امريكا و صهيونيسم يكي است و صهيونيسم شامل استكبار جهاني مي‌شود. در عراق هم نسبت به صهيونيسم حساس هستند. مصطفي كاظمي، نخست‌وزير عراق كه حالا ادعا مي‌شود او به غرب نزديك است، در اولين جلسه ديدار با من گفت كه عراق بزرگ‌ترين دشمنش، رژيم صهيونيستي است. مسجدي افزود: جامعه عراق، روشنفكران و سياسيون اين كشور نسبت به صهيونيسم حساس و با آن مخالف هستند. دولت، حاكميت، جريان مقاومت، مردم و كيان عراق با اسراييل مخالف هستند و با همراهي با آن مخالف هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون