• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4687 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير

خبر

درخواست براي روشن شدن سرنوشت ۴ ديپلمات ربوده شده

مجيد تخت‌روانچي، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در نامه‌اي به آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد از وي خواست به روشن شدن سرنوشت چهار ديپلمات ايراني كه در تيرماه سال ۱۳۶۱ در لبنان ربوده شده‌اند، مساعدت كند. تخت‌روانچي، نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در اين نامه كه به مناسبت سي‌ و‌ هشتمين سالروز ربوده شدن اين ديپلمات‌ها به دبيركل اين سازمان نوشته، اعلام كرده است كه طبق اخبار و اطلاعات موجود، اين افراد بلافاصله پس از ربوده شدن در نزديكي بيروت در منطقه‌اي كه آن زمان تحت اشغال نيروهاي رژيم اسراييل بوده است، به نيروهاي اين رژيم تحويل داده شده‌اند و شواهد بعدي نيز نشان مي‌دهد كه آنها در زندان‌هاي رژيم مذكور بوده و زنده هستند. نماينده كشورمان ضمن اشاره به اعلام آمادگي دبيركل وقت سازمان ملل در سال ۱۳۸۷ براي مساعدت به روشن شدن سرنوشت اين ديپلمات‌ها و استقبال ايران از اين پيشنهاد و يادآوري آلام افراد ربوده شده و خانواده‌هاي آنها طي ۳۸ سال گذشته و نيز تاكيد بر اهميت ابعاد انساني موضوع از دبيركل اين سازمان خواسته است تا در اين زمينه مساعدت كند. در اين نامه همچنين به پيشنهاد ايران به كميته بين‌المللي صليب سرخ مبني بر تشكيل كميته‌اي حقيقت‌ياب در اين باره اشاره شده و از دبيركل خواسته شده از فعاليت‌هاي آن حمايت كند. تخت‌روانچي با اشاره به اينكه ربودن ديپلمات‌هاي ايراني مغاير حقوق بين‌الملل و به ويژه حقوق بشردوستانه بين‌المللي است، مسووليت سازمان ملل در برخورد با اين موضوع و طرح مسووليت رژيم اسراييل را مورد تاكيد قرار داده است. نماينده ايران همچنين به همكاري دولت لبنان در اين زمينه اشاره و يادآوري كرده است كه دولت آن كشور نيز در گذشته رسما خواستار مساعدت دبيركل سازمان ملل در روشن شدن سرنوشت ديپلمات‌هاي ربوده شده ايراني در لبنان شده بود.

احتمال شكايت اوكراين از ايران

«يوِن انين» معاون وزير خارجه اوكراين اعلام كرد كه اين احتمال وجود دارد كه كي‌يف دير يا زود از ايران به خاطر سقوط هواپيماي مسافربري اين كشور به ديوان بين‌المللي دادگستري (ICJ) شكايت كند. بر اساس گزارش خبرگزاري اينترفكس، وي روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما نياز به يك تيم حقوقي قوي داريم چرا كه اين يك نبرد جدي است و از روز اول هم رد نكرديم كه ما آماده هستيم دير يا زود به دادگاه سازمان ملل برويم تا طرف ايراني را در زمينه يك توافق مصالحه پيش از دادگاه تحت فشار قرار دهيم و ما برمبناي مدارك مناسب قادر هستيم اين كار را انجام دهيم. تكيه‌گاه قوي شانس رسيدن هر چه زودتر به توافق را بيشتر خواهد كرد.» انين مدعي شد كه ما حداقل 4 بار پيشنهادهايي براي شروع مذاكرات هرچه سريع‌تر ارايه كرده‌ايم اما هيچ جواب رسمي دريافت نكرده‌ايم و فقط از طريق مصاحبه‌ها پاسخ خود را (براي مذاكرات) شنيده‌ايم. وي در عين حال درباره غرامت نيز گفت: در اين مرحله تحقيقات فني هنوز كامل نشده است و پس از آن مذاكرات مربوط به غرامت آغاز خواهد شد و الان خيلي زود است در اين زمينه صحبت كنيم.

امريكا مقصر تنش‌هاي كنوني بر سر برجام است

سخنگوي وزارت خارجه چين در نشست مطبوعاتي هفتگي ضمن پرداختن به مسائل روز چين و منطقه درباره ايران نيز به اظهارنظر پرداخت. به نوشته وبگاه «وزارت خارجه چين» «ژائو ليجيان» سخنگوي وزارت خارجه چين در پاسخ به سوالي در زمينه نامه ارسالي اخير از سوي «محمدجواد ظريف» وزير خارجه ايران به مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در زمينه فعال شدن ساز و كار حل اختلاف در برجام گفت: «برجام دستاورد مهم ديپلماسي چند جانبه است كه به تاييد شوراي امنيت سازمان ملل رسيده است. اين توافق ستون مهمي براي ساز و كار منع گسترش سلاح‌هاي اتمي و برقراري صلح و ثبات در خاورميانه و بخش مهمي از نظم جهاني بر اساس قوانين بين المللي است. خروج ايالات متحده از برجام و فشار حداكثري اين كشور بر ايران دليل اصلي تنش كنوني در موضوع هسته‌اي ايران است. » وي در ادامه توضيح داد: «چين اميدوار است كه همه طرف‌هاي ذي‌ربط بتوانند چشم‌انداز كلي و بلندمدتي اتخاذ كرده و اختلافات در مورد اجراي برجام را از طريق گفت‌وگو و مشورت در چارچوب كميسيون مشترك برجام حل و فصل كنند.» سخنگوي وزارت خارجه چين همچنين خواستار بازگرداندن توازن ميان حقوق و تعهدات در برجام شدند. او گفت: «چين ارتباطي نزديك با طر‌ف‌هاي ذي‌ربط در برجام را حفظ خواهد كرد، در برقراري صلح تلاش كرده، طرفين را به مذاكرات ترغيب مي‌كند و به تلاش براي حل سياسي و ديپلماتيك مساله هسته‌اي ايران ادامه مي‌دهد.»

ادعاي عربستان سعودي: وقت تجديدنظر در تماميت برجام است

«عبدالله المعلمي»، نماينده عربستان سعودي در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌اي با يك شبكه تلويزيوني خواستار تجديدنظر در تماميت برجام شد. المعلمي در مصاحبه با CGTN America گفت: «ما فكر مي‌كنيم برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) نشان داده كه توافقي اشتباه و پرحفره است و حسن‌نيتي كه انتظار مي‌رفت ايران بعد از اين توافق نشان دهد محقق نشد.»وي در ادامه گفت: «بنابراين وقت بازنگري در تماميت برجام است. آن موقع، همه مسائل از جمله تحريم‌هاي تسليحاتي [عليه ايران] روي ميز خواهند بود.» المعلمي در ادامه مدعي شد: «آنها (ايران) برجام را اجرا مي‌كردند چون پر از امتيازات به نفع آنها بود، اعم از دادن پول نقد، پرداخت پول، خلاصي از برخي تحريم‌ها و در ازايش لازم بود فقط فعاليت‌هاي‌شان براي ساخت بمب را متوقف كنند.» اين مقام سعودي مدعي شد: «دومين عيب برجام اين بود كه هيچ كنترلي روي رفتار منطقه‌اي ايران اعمال نمي‌كرد. اين توافق، كمترين محدوديت‌ها را براي ساخت موشك‌هاي بالستيك توسط ايران اعمال مي‌كرد. اينها معايب بزرگي هستند كه بايد رفع شوند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون