• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4688 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير

اقتصاد بين‌الملل

 از هر ۵ شركت آلماني يكي با خطر نابودي روبه‌رو است

طبق تحقيقات جديد موسسه ايفو (موسسه تحقيقات اقتصادي دانشگاه مونيخ) بيش از يك‌پنجم (۲۷درصد) شركت‌هاي آلماني اعلام كرده‌اند كه با بحران كرونا در معرض خطر نابودي قرار دارند. استفان ساور، محقق ايفو گفت: در ماه‌هاي آينده ما شاهد موجي از ورشكستگي شركت‌ها خواهيم بود. اين در حالي است كه براي كم كردن تاثيرات بحران كرونا درخواست‌هاي شركت‌ها براي حمايت از ورشكستگي تا پايان سپتامبر پذيرفته نخواهد شد. متخصصان بارها هشدار داده‌اند كه با برداشتن اين ممنوعيت تعداد شركت‌هايي كه اعلام ورشكستگي خواهند كرد، افزايش خواهد يافت. با اين همه طبق آمار تعداد شركت‌هايي كه در نيمه اول امسال درخواست حمايت از ورشكستگي خود را ثبت كرده‌اند نسبت به سال گذشته ۸.‌۹‌درصد كاهش يافته است. اما باتوجه به عدم دريافت درخواست‌هاي جديد متخصصان معتقدند اين آمار نمي‌تواند نشان‌دهنده وضعيت واقعي شركت‌هاي آلماني باشد.

اوپك به نافرماني داخلي خاتمه داد؟

منابع آگاه مي‌گويند آنگولا براي رعايت كامل پيمان كاهش توليد و جبران مازاد توليد قبلي خود با كاهش بيشتر توليد از جولاي تا سپتامبر با اوپك به توافق رسيد. اعضاي اوپك به همراه شماري از توليدكنندگان شامل روسيه كه به گروه اوپك پلاس معروف هستند، با هدف مقابله با اشباع عرضه و برقراري مجدد توازن بازار در بحبوحه شيوع ويروس كرونا، از ماه مه كاهش توليد ۹‌۷ ميليون بشكه در روز را به اجرا گذاشته‌اند و در جولاي براي سومين ماه به اين روند ادامه دادند. اما از ماه ميلادي آينده تا دسامبر كاهش توليد داوطلبانه خود را به
۷.‌۷ ميليون بشكه در روز محدود خواهند كرد. در اين بين، برخي از اعضاي اوپك نظير آنگولا از ماه مه به‌طور كامل به سهميه كاهش توليد خود عمل نكرده‌اند. اما دو منبع آگاه در اوپك به رويترز اظهار كردند كه آنگولا اكنون متعهد شده است پايبندي خود به توافق كاهش توليد را بهبود ببخشد و مازاد توليدي كه در ماه‌هاي مه و ژوئن داشته است را از طريق كاهش بيشتر توليد در فاصله جولاي تا سپتامبر جبران كند.

پيش‌بيني نفت ۴۸ دلاري در سال ۲۰۲۱

شركت نفت اني ايتاليا پيش‌بيني بلندمدت خود را براي قيمت نفت پايين آورد و اعلام كرد همه‌گيري ويروس كرونا تاثير ماندگاري بر اقتصاد جهان و صنعت انرژي خواهد داشت. چند هفته پس از اينكه شركت‌هاي بريتيش پتروليوم و شل دورنماي بلندمدت قيمت نفت را پايين آوردند، شركت اني هم پيش‌بيني خود از قيمت نفت بين سال‌هاي 2020 تا 2024 را كاهش داد. شركت اني پيش‌بيني مي‌كند قيمت نفت خام برنت در 2023 حدود 60 دلار در هر بشكه باشد در حالي كه قبلا اين رقم را 70 دلار در هر بشكه اعلام كرد. انتظار مي‌رود قيمت نفت خام برنت بين سال‌هاي 2020 تا 2022 به ترتيب برابر با 40، 48 و 55 دلار در هر بشكه باشد. اين شركت قبلا قيمت 45، 55 و 70 دلار در هر بشكه را پيش‌بيني كرده بود. اين شركت ايتاليايي علاوه بر پايين آوردن دورنماي قيمت نفت، اعلام كرد همچنان به قول خود براي كاهش مصرف كربن پايبند است و تلاش خود را براي انتقال انرژي تسريع مي‌كند.

آسيب اقتصادي همه‌گيري ويروس كرونا رو به افزايش است

سازمان توسعه و همكاري اقتصادي و كميسيون اروپا اعلام كردند سال‌ها طول مي‌كشد تا اقتصاد جهان از بحران همه‌گيري ويروس كرونا خارج شود و اين ركود در اروپا عميق‌تر از آن چيزي خواهد بود كه ماه‌ها قبل پيش‌بيني شده بود. سازمان همكاري و توسعه اقتصادي وضعيت اشتغال را مورد توجه قرار داده و كميسيون اروپا ركود اقتصادي را ارزيابي مي‌كند. متخصصان اعتقاد دارند گسترش ويروس كرونا غيرقابل پيش‌بيني بود كه باعث شد تخمين‌هاي زده شده چندان دقيق نباشند ولي هر دوي اين سازمان‌ها به نتايج فاجعه‌بار يكساني رسيده‌اند. تعداد مشاغلي كه از دست رفته 10 برابر بيشتر از ماه‌هاي اول بحران مالي جهاني در 2008 بوده است، بنابراين اشتغال در اروپا، امريكا و ساير اقتصادهاي توسعه‌يافته احتمالا تا قبل از 2022 به شرايط پيش از بحران كرونا بازنمي‌گردد. استفانو اسكارپتا، مدير بخش اشتغال، كار و مسائل اجتماعي سازمان همكاري و توسعه اقتصادي گفت: «بحران همه‌گيري ويروس كرونا طي تنها چند ماه پيشرفت‌هايي را كه از پايان بحران مالي 2008 در بازار ايجاد شده بود از بين برد.»

طلا به بالاترين رقم هشت سال اخير خود مي‌رسد؟

قيمت هر اونس طلا ديروز با ۰.۲ درصد افت به ۱۷۹۴ دلار و ۴۳ سنت رسيد. در حالي كه نگراني‌ها از افزايش موارد ابتلا به كرونا و اميدها به اقدامات محرك اقتصادي بيشتر از سوي فدرال‌رزرو امريكا موجب افزايش اشتها براي سرمايه‌گذاري در بازار طلا شده است قيمت فلز زرد ديروز در نزديكي بالاترين رقم بيش از 8 سال گذشته باقي ماند. بر اساس اين گزارش، قيمت هر اونس طلا ديروز با 0.2 درصد افت به 1794 دلار و 43 سنت رسيد. روز سه‌شنبه قيمت فلز زرد به بالاترين رقم از نوامبر 2011 يعني 1796 دلار و 93 سنت رسيد و فاصله چنداني با رقم مهم 1800 دلار نداشت. قيمت طلا در معاملات آتي براي تحويل در ماه اوت ديروز با 0.26 درصد افت به 1805 دلار و 20 سنت رسيد. استفن اينز، تحليلگر بازار طلا در موسسه آكسي كورپ گفت: «همچنان تمركز اصلي روي ادامه شيوع ويروس كروناست و اگر فدرال رزرو مجبور شود اقدامات محرك اقتصادي بيشتري به اجرا بگذارد شاهد عبور طلا از مرز 1800 دلار خواهيم بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون