• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4689 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير

وزير اقتصاد:

توهم مي‌زنند كه با استقراض از بانك مركزي، كسري بودجه را تامين كرديم

وزير امور اقتصادي و دارايي درباره نحوه تامين مالي بودجه امسال تاكيد كرد: دولت تا كنون بدون استقراض تمام تعهدات مالي خود را پرداخت كرده و امسال نيز برنامه جدي در اين زمينه دارد.
 فرهاد دژپسند با بيان اينكه «موضوع استقراض دولت از بانك مركزي، توهمي است كه عده‌اي همچنان بر آن اصرار دارند» تصريح كرد: دولت يازدهم و دوازدهم هيچگاه به ‌دنبال استقراض از بانك مركزي و پولي شدن كسري ناشي از عدم تحقق منابع نبوده و امسال نيز برنامه جدي دولت آن است كه از اين شيوه براي تامين هزينه‌هاي خود استفاده نكند.
او گفت: طرح بحث استقراض دولت از بانك مركزي دلايل خاص دارد كه مي‌تواند ناشي از قهرمان‌سازي‌هاي خاص باشد اما چون اين بحث از اساس اشتباه است، بيش از اين به آن ورود نمي‌كنم. دژپسند، سال 1399 را سالي ويژه از منظر اقتصادي عنوان كرد كه چندين واقعه و رخداد از جمله تنگ‌تر شدن حلقه تحريم‌ها و شيوع كرونا به‌صورت همزمان اداره كشور را از منظر تامين مالي اقتصاد و بودجه دولت تحت تاثير قرار داده و با چالش روبه‌رو كرده است.
او با بيان اينكه در اقتصاد ما دولت نقش بي‌بديلي ايفا مي‌كند و عملكردش بر اقتصاد كشور بسيار اثرگذار است، گفت: براي نمونه با توجه به شرايط موجود، دولت مي‌تواند با منابعي كه به اقتصاد تزريق مي‌كند براي برون‌رفت از ركود، اهرم‌هاي لازم را ايجاد كند. وزير اقتصاد در ادامه تصريح كرد: در 3 ماهه اول امسال به‌رغم همه مشكلات، توانستيم با همكاري تمامي دستگاه‌هاي متولي به نحوي امور را مديريت كنيم كه بدون استقراض از بانك مركزي كليه تعهدات دولت را به‌خوبي ايفا كنيم. وي گفت: دقيق‌تر اگر بخواهم توضيح دهم بايد بگويم كه در اين دوره با تلاش‌هاي انجام شده، عمده درآمد‌هاي دولت ناشي از فروش كالا و خدمات و بهره مالكانه مطابق برنامه تحقق يافت و با وجود تمامي محدوديت‌ها با اعمال سياست‌ها و سازوكار‌هاي انگيزشي، درآمد‌هاي مالياتي به ميزان قابل قبولي وصول شدند. دژپسند اعلام كرد: از ناحيه واگذاري‌ها و خصوصي‌سازي تاكنون توانستيم بيش از دو برابر(حدود 13هزار ميليارد تومان) كل منابع حاصله از محل واگذاري در سال گذشته درآمد وصول كنيم. همچنين با انتشار منظم اوراق منطبق بر يك برنامه منسجم توانستيم از ظرفيت اين بازار نيز به نحو مطلوب استفاده كنيم به نحوي كه هم‌اكنون حدود 5 هزار ميليارد تومان به‌صورت هفتگي اوراق دولتي در بازار به فروش مي‌رسد. او افزود: در نهايت مطابق معمول همه ساله از تنخواه به ميزان اجازه داده شده نيز استفاده كرديم و خوشبختانه در 3 ماهه اول با تركيب بهينه اين منابع درآمدي توانستيم، منابع مورد نياز دولت را پوشش دهيم. وزير اقتصاد يادآور شد: ما براي قطع وابستگي بودجه به نفت و پوشش عدم تحقق منابع درآمدي پيش‌بيني شده تنها به يك منبع درآمدي بسنده نكرده‌ايم و با هدف مديريت كلان اقتصاد كشور و تعادل‌بخشي به بودجه عمومي تلاش مي‌كنيم از تمامي منابع داراي ظرفيت در اين فضا بهره ببريم تا شاهد حداقل عوارض و آسيب‌ها در ميان‌مدت و بلندمدت باشيم.
دژپسند افزود: شايد برخي از روش‌ها در كوتاه‌مدت ساده‌تر باشند و منابع بيشتري را در اختيار دولت قرار دهند اما ما در وزارت امور اقتصادي و دارايي بايد اقتصاد كشور را در مقاطع مختلف زماني ببينيم و بهترين روش‌هاي تامين مالي را در اين چارچوب انتخاب كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون