• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4689 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير

پل هوايي بشردوستانه اتحاديه اروپا به ايران براي مقابله با كرونا

محموله 55 تني به كميساريا تحويل داده شد

گروه اجتماعي|آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام كرد كه به كمك راه‌اندازي «پل هوايي بشردوستانه» توانسته است 55 تن لوازم پزشكي حياتي را به صورت هوايي وارد جمهوري اسلامي ايران كند. پل هوايي بشردوستانه، اقدامي است كه توسط سازمان امور بشر دوستانه اتحاديه اروپا (اكو) و بخشي از پروژه جهاني اتحاديه اروپا (با نام تيم اروپا) و به منظور پاسخ به بحران ويروس كرونا انجام شده است.
دفتر كميساريا در تهران گزارش داده است كه اين محموله صبح پنجشنبه با پرواز بوينگ 200-777 امارات از فرانكفورت آلمان وارد فرودگاه امام خميني تهران شد؛ پروازي كه حاوي تجهيزات پزشكي حياتي تهيه شده توسط كميساريا است. اين اقلام اساسي، شامل ماسك‌هاي N95، محافظ صورت يك‌بار مصرف و ونتيلاتورهاي قابل حمل است كه به منظور حمايت از ايران در مبارزه با اين بيماري همه‌گير به كشورمان ارسال شده. طي ماه‌هاي گذشته، بسته شدن مرزها ترافيك هوايي را به طرز قابل توجهي كاهش داده، هزينه‌هاي حمل و نقل را افزايش داده و مانع از اقدام عاملان بشردوستانه براي تهيه و تحويل سريع اقلام كمكي ضروري براي افراد آسيب پذير در مهمانشهرها و مناطق ميزبان پناهندگان شده است.
كميساريا به نقل از ايوو فريسن، نماينده كميسر عالي آژانس پناهندگان سازمان ملل در ايران نوشته است: «زنجيره تداركات جهاني به واسطه اين بيماري همه‌گير تقريبا متوقف شده بود. اين پرواز پل هوايي بشردوستانه در مقطعي بحراني است كه نيازهاي ايران افزايش يافته‌  و حمايت و همبستگي بين‌المللي بيشتري براي وارد كردن تجهيزات پزشكي براي كمك به كساني كه با ويروس كرونا مبارزه مي‌كنند، مورد نياز است.»
كميساريا از حمايت سازمان امور بشر دوستانه اتحاديه اروپا و سازمان امور توسعه‌اي و همكارهاي بين‌المللي اتحاديه اروپا كه به ما كمك مي‌كنند تا تجهيزات پزشكي حياتي را به موقع به پناهندگان و ايرانيان در جوامع ميزبان برسانيم، تشكر مي‌كند.
پل هوايي بشردوستانه اتحاديه اروپا در اوايل ماه مه سال 2020 تاسيس شد تا به كشورها در پاسخ به چالش‌هاي ايجاد شده توسط بيماري همه‌گير كوويد-19 كه بر امر انتقال كمك‌ها و كاركنان بشردوستانه تأثير گذاشته است، كمك كند.
يانز لنارچيك، كميسر اتحاديه اروپا در امور كمك‌هاي بشردوستانه و مديريت بحران مي‌گويد: «در اين دوران سخت، ما در كمال همبستگي همراه مردم ايران مي‌ايستيم. ما به ياد تمام كساني كه تحت تاثير اين بيماري همه‌گير قرار گرفته‌اند و ياري رسانان خط مقدم هستيم. حمايت ما به تلاش‌هاي مداوم ايران براي تحويل تجهيزات پزشكي نجاتبخش ضروري و ساير اقلام پزشكي حياتي به آنهايي كه به‌شدت به آنها نياز دارند، كمك مي‌كند. همبستگي جهاني براي مبارزه با ويروس كرونا  ضروري است».
به‌رغم محدوديت‌هاي ناشي از كوويد-19، كميساريا همچنان به كار خود به منظور اطمينان از توزيع و تحويل اقلام مهم در حمايت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دفتر امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور ادامه مي‌دهد. دولت ايران نيز توليد تجهيزات پزشكي ضروري خود را افزايش داده و كارآفرينان مستقل - از جمله پناهندگان -  فعاليت‌هاي خود را در جهت كمك به پاسخ ملي به كوويد-19 تغيير داده‌اند.
با اين حال، هيچ نشانه‌اي از كاهش ويروس كرونا مشاهده نمي‌شود و ايران با شرايط اقتصادي و اجتماعي كه تحت فشارهاي مضاعف قرار گرفته است، براي كمك به تعداد فزاينده افراد مبتلا به ويروس از جمله پناهندگان، به حمايت بيشتري نياز دارد.
نزديك به يك ميليون پناهنده و 1.5-2 ميليون افغانستاني بدون مدرك در ايران حضور دارند كه به خدمات بهداشتي اوليه رايگان و همچنين آزمايش‌ها، درمان و بستري رايگان مرتبط با كوويد-19، همانند شهروندان ايراني، دسترسي دارند.
در ايران، كميساريا براي اقدامات بحران كوويد-19 خود به دنبال جذب 16.2 ميليون دلار است. كميساريا از همه شركاي خود، از جمله ژاپن، روسيه و صندوق مركزي پاسخ به بحران سازمان ملل (CERF)، كه پشتيباني آنها براي غلبه بر چالش‌هاي عظيم ناشي از اين بيماري همه‌گير و افزايش تلاش‌ها براي شمول همه ضروري است، قدرداني مي‌كند.
در ايران، كميساريا براي حمايت از دولت ايران در حفظ و تداوم سياست‌هاي فراگير قابل ستايش موجودش در رابطه با پناهندگان تحت لقاي راه‌حل‌هاي راهبردي براي پناهندگان افغانستاني، به 98.7 ميليون دلار نياز دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون