• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4690 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير

استاندار خوزستان درباره انتقادها از انجام نشدن قول‌هايش در زمينه آبرساني مي‌گويد

فاز دوم آبرساني به غيزانيه نيمه مرداد

گروه اجتماعي| همه مي‌پرسند آن وعده‌اي كه «غلامرضا شريعتي» استاندار خوزستان درباره آبرساني به غيزانيه داده بود به كجا رسيد. برخي ديگر مي‌گويند از آن روز كه شما مصاحبه با استاندار خوزستان را در روزنامه اعتماد منتشر كرده‌ايد 26 روز سپري شده است، همان روز هم آبرساني به غيزانيه افتتاح شد ولي به نظر مي‌رسد هنوز آب به اين منطقه نرسيده است. «علي ساري» نماينده مردم اهواز در مجلس دهم نيز در مصاحبه‌اي مفصل اين موضوع را براي اعتماد تشريح كرده است. حالا پرسش اين است كه اساسا آن وعده‌ها و آن قول‌ها در عمل به كجا رسيده است؟ اطلاعات ضد و نقيض در مورد اين قول‌ها و وعده‌ها ناشي از چيست؟ اعتماد تلاش دارد آنچه به مردم وعده داده شده را پيگيري كند و به همين دليل هم با «علي ساري» به گفت‌وگو نشسته است و هم با استاندار خوزستان همين موارد را مطرح و از او توضيح خواسته است. شريعتي در پاسخ به «اعتماد» مي‌گويد: «در فاز يك بعضي روستا‌ها ۲۴ ساعت و بقيه 8 الي 13 ساعت آب دارند و شرايط آنها بهتر شده است. فاز دو انجام شود، وضع آب 30 و خرده‌اي روستا نيز بهتر مي‌شود چون نشت آب در آن شش كيلومتر زياد است.» استاندار خوزستان يكي از عمده‌ترين مشكلات اجرايي شدن وعده‌ها را عملكرد پيمانكاران برمي‌شمارد و توضيح مي‌دهد: «من با مديرعامل آبفاي استان صحبت كردم و ايشان تاكيد كردند به‌رغم اينكه با پيمانكار اختلاف‌نظر سر قيمت داشتيم و روند كند شده بود، يكي دو روز پيش توافق كرديم و كار دوباره سرعت پيدا مي‌كند. در مورد غيزانيه قرارگاه خاتم كار خير انجام مي‌دهد و قراردادي با ما ندارند. بنا شده است بنياد مستضعفان لوله را تامين كند و نصف كاركرد و اجرا به قرارگاه بدهيم تا آنها اجرا كنند.» تابستان هنوز به نيمه نرسيده است و مساله اين است كه به جز غيزانيه بايد ديد بقيه نقاطي كه در خوزستان به آب شرب و بهداشتي دسترسي نداشتند در چه موقعيتي هستند. در روزهاي آينده نيز با مردم غيزانيه و ساير نقاط خوزستان و همين‌طور مناطقي از كشور كه در انتظار آب شرب و بهداشتي هستند صحبت خواهيم كرد.

 

آقاي شريعتي، شما فرموديد كه «غيزانيه تا 20 سال ديگر مشكل آب نخواهد داشت.» با اين حال از سه فاز تعريف شده، فقط فاز اول تمام شده است، با اتمام فاز اول آب به كدام روستاها رسيده است؟

فاز اول تمام شده است و حدود 30 و خرده‌اي روستا آب‌دار شده است، برخي 24 ساعته و برخي 7 يا 8 ساعته و شرايط آنها بهتر شده است. فاز دوم پروژه از ايستگاه پمپاژ صفيره است تا نزهه. اين فاز 28 كيلومتر طول دارد كه شش كيلومتر آن فرسوده بود. ما تصميم گرفتيم تمام آن را عوض كنيم. هشت كيلومتر قبلا انجام شده بود و الان هشت كيلومتر كار شده است، اين مي‌شود چهارده كيلومتر، چهارده كيلومتر بعدي مشكلي ندارد. فاز دوم اگر تمام شود ديگر مشكلي نخواهيم داشت. قرار است بنياد مستضعفان تامين لوله كند و قرارگاه كار كند و از نزهه تا دهلاويه چهارده كيلومتر لوله بكشد. اگرچه خط لوله قديمي است اما فرسوده نيست و جواب مي‌دهد. به محض رسيدن لوله‌ها، كار آن چهارده كيلومتر شروع مي‌شود.

آب به غيزانيه چقدر رسيده است؟

در فاز يك بعضي از روستا‌ها ۲۴ ساعت و بقيه 8 الي 13 ساعت آب دارند و شرايط آنها بهتر شده است. فاز دو انجام شود، وضع آب 30 و خورده‌اي روستا نيز بهتر مي‌شود، چون نشت آب در آن شش كيلومتر زياد است.

زمان‌بندي شما براي تكميل فاز دو چه زماني است؟

ما قرار است پنجاه روزه كار را انجام بدهيم كه مي‌شود اواسط مرداد ماه.

اين همان وعده دوم شماست؟

بله. من با مديرعامل آبفاي استان صحبت كردم و ايشان تاكيد كردند به‌رغم اينكه با پيمانكار اختلاف‌نظر سر قيمت داشتيم و روند كند شده بود، يكي دو روز پيش توافق كرديم و كار دوباره سرعت پيدا مي‌كند.

پيمانكار قبلي كه درگفت‌وگوي خود اشاره كرده بوديد كه اختلاف هم با او داشتيد قرارگاه خاتم بود؟

خير. قرارگاه خاتم كار خير انجام مي‌دهد و قراردادي با ما ندارند. بنا شده است بنياد مستضعفان لوله را تامين كند و نصف كاركرد و اجرا را به قرارگاه بدهيم تا آنها اجرا كنند.

يعني پيمانكار عوض شده است يا نه؟

نخير، فاز دو را كه دارند انجام مي‌دهند. فاز دو شركت فرآسان است كه با سرعت در حال انجام كار است.

فاز سوم؟

فاز سوم آنقدر حاد نيست. آب مي‌دهد. كار بنياد و قرارگاه براي اين فاز است.

براي حل مساله آب غيزانيه صحبت‌هايي درمورد برداشت از صندوق توسعه ملي به گوش مي‌رسيد، چقدر بودجه براي آب غيزانيه گرفتيد؟

آن قضيه براي فاضلاب اهواز است كه بنا بوده ابلاغ كنند به آبفاي كشور و بعد به آبفاي اهواز. از آن مبلغ ۵۰ ميليون يورو تخصيص داده شد. طرح غيزانيه از چند سال پيش در صندوق بود، يك مقدار پول هم دادند. اين كارها انجام شود ديگر نيازي ندارند. قرار بود آن پنجاه ميليون يورو براي فاضلاب اهواز به آبفاي كشور ابلاغ شود.

هنوز ابلاغ نشده؟

خير ولي برنامه‌ريزي مي‌كنيم.

از سال گذشته كه فاضلاب در خانه‌هاي مردم بالا آمده بود و مساله‌اي كه با سيستم فاضلاب شهري داشتيم.

بيشتر آّ‌ب‌هاي سطحي بود.

بسيار خوب، از آن زمان تاكنون چه اقداماتي براي حل مساله انجام داده‌ايد؟

آبفاي استان كارهايي را در نقاط بحراني انجام داده است. همين حالا در خيابان امام‌رضا (ع) در كوت‌عبدالله كار مي‌كنند. خط لوله درويشيه تمام شد و خطوط فرعي بايد انجام شود. اما تا زماني كه پنجاه ميليون يورو ابلاغ شود باقي اقدامات را انجام مي‌دهيم.

مي‌توانيد بگوييد در اين چند سالي كه شما استاندار بوديد، براي طرح‌هاي آب و فاضلاب چقدر بودجه دريافت كرديد و به نظر خود شما اين پيشرفت فيزيكي اندك با حجم انبوه رديف بودجه‌هايي كه به آب و فاضلاب تخصيص داده شده است، همخواني دارد؟

بله رقم بالايي هزينه شده است. فقط براي خط دوم آبادان خرمشهر حدود هزار ميليارد تومان هزينه شد كه سال 1397 افتتاح شد. اگر اين پروژه افتتاح نمي‌شد آبادان و خرمشهر مشكل جدي آب داشتند. اين آمار كاملي مي‌خواهد تا بگويم چند كيلومتر فاضلاب كار شده، چند كيلومتر اصلاح خطوط، چند كيلومتر خط لوله آبرساني كار شده است. دولت در اين مدت هزينه بسيار قابل ملاحظه‌اي را به تامين آب خوزستان اختصاص داده است. آب جنوب شرق و آبرساني به منصوريه و بهبان صورت گرفته است. اما طرح‌هاي بزرگي خوزستان براي آبرساني دارد كه بايد با فاينانس صورت بدهد. دولت اينها را پيش مي‌برد اما خورد به تحريم‌ها.

به فاينانس اشاره كرديد. شما در حالي صحبت از فاينانس جديد مي‌كنيد كه فاينانس قبلي بلاتكليف است. در مواردي گفته مي‌شود كه وام قبلي بانك جهاني به تصفيه‌خانه شرق اهواز اختصاص داده شده است و برخي ديگر مشخص نيست كجاست.

طرح‌هاي بزرگ آب رسان شمال شرق و جنوب شرق بود كه خورد به تحريم، تصفيه‌خانه شرق اهواز به بهره‌برداري رسيد. درمورد تصفيه‌خانه غرب هم 40 ميليون يورو فاينانس كرديم كه اميدواريم با آن موافقت شود. پيمانكار هم مشخص است. اينها از هم سواست. فاضلاب اهواز با پروژه‌هاي آبرساني به جنوب شرق و شمال شرق استان كه هركدام ممكن است صد شهر و سيصد روستا را آبدار كند و آب شمال 19 هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي را آبدار مي‌كند.

سوالي كه هنوز پاسخ مشخصي نداريم نتيجه وام بانك جهاني براي فاضلاب اهواز است.

اول اينكه زمان من نبود. صد ميليون حدودا هزينه شد و كارهاي قابل‌ملاحظه‌‌اي انجام شد. باقي خورد به تحريم و ديگر پرداخت نكردند. حول و حوش صدميليون پرداخت و مابقي پرداخت نشد. به همين علت هم برخي از كارهاي فاضلاب صورت گرفت و تصفيه‌خانه در شيبان احداث شد، اما تكميل نشد. البته كار هم كند پيش‌ رفت به دليل اقليم، طبيعت، نوع خاك اهواز بودكه كار را سخت‌تر كرده بود يا آب‌هاي زيرزميني كه نسبت به جاهاي ديگر كار را سخت‌تر مي‌كند.

درمورد اقداماتي كه براي ريزگردهاي خوزستان مي‌كرديد چطور؟ چقدر دريافت كرديد؟ چقدر پروژه پيشرفت دارد؟

اولا سال اول سي ميليارد تومان داده شد، سال 1395. سال دوم صد ميليون دلار يا يورو داده شد كه 70 ميليون را به خوزستان دادند كه آن موقع هم دلار سه هزار تومان بود. و سال بعدي هم صد ميليون كه همان سال 1397 بود كه ارز به گراني خورد. اما چون در بودجه تصريح شد، به سه هزار و هفتصد تومان تبديل كردند و هرچقدر ما تلاش كرديم، نرخ نيمايي نشد.

نرخ پيشرفت 18 درصد است؟

چه كسي مي‌گويد 18 درصد؟

بگوييد چند درصد است؟

حدود 30 و خورده‌اي هزار هكتار كشت كرديم. حدودا چندين هزار هكتار مديريت چرا، مالچ‌پاشي، مرطوب‌سازي كرديم. بالاي صدهزار هكتار كنترل شده است. تالاب را پر كرديم. ميزاني آنجا بود كه كنترل شد. بالاي 145 هزار هكتار كنترل شد. براي مهار كانال كشيديم. به همين دليل مي‌بينيد كه ريزگرد كم شده است. اگر درخت‌ها رشد كنند، يك جنگلزارهايي در اطراف اهواز و در جاده ماهشهر به هنديجان ايجاد مي‌شود كه بسيار موثر است.

رقم دقيق چقدر است؟

بيشتر از سي درصد و حدود پنجاه درصد است.

خوب تا سال بعد كه موعد است، مي‌شود 100؟

نه. امسال كل بودجه يكساله را كردند 20 تا 30 ميليون يورو آن هم براي كل كشور. با اين بودجه نه.

چه كسي تصميم گرفت كه اين بودجه به كل كشور برسد؟

محيط زيست كشور نيز چنين نظري داشت.

 


شريعتي: برداشت از صندوق توسعه ملي براي فاضلاب اهواز است كه بنا بوده ابلاغ كنند به آبفاي كشور و بعد به آبفاي اهواز. از آن مبلغ ۵۰ ميليون يورو تخصيص داده شد. طرح غيزانيه از چند سال پيش در صندوق بود، يك مقدار پول هم دادند. اين كارها انجام شود ديگر نيازي ندارند. قرار بود آن پنجاه ميليون يورو براي فاضلاب اهواز به آبفاي كشور ابلاغ شود. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون