• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4690 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير

۵۰ درصد ظرفيت خوابگاه‌ها قابل استفاده است

گروه اجتماعي| رييس سازمان امور دانشجويان در نشست مجازي روساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور اظهار داشت: حدود ۲۰۰ هزار ظرفيت خوابگاهي به جز خوابگاه‌هاي خودگردان را دارا هستيم. حداكثر ۵۰ درصد از اين تعداديعني ۱۰۰ هزار نفر در بهترين شرايط، در اين دوره قابل استفاده است كه مي‌تواند به دانشجويان تحصيلات تكميلي و كارشناسي اختصاص يابد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت علوم، در اين نشست مجازي كه صبح روز شنبه، ۲۱ تيرماه ۱۳۹۹ با حضور دكتر منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، معاونان وزارتخانه و روساي دانشگاه‌هاي سراسر كشور به صورت وبينار، در سالن شهداي جهاد علمي وزارت علوم و با موضوع بررسي وضعيت آموزش عالي در سال پيش‌رو برگزار شد، دكترمجتبي صديقي با اشاره به تجربيات و چالش‌هاي نيم‌سال تحصيلي گذشته اظهار داشت: از جمله دستاورهاي نيم سال تحصيلي گذشته مي‌توان به ايجاد پتانسيل ذي‌قيمت زيرساخت آموزش مجازي اشاره كرد.
او افزود: ارزيابي‌ها و آزمون‌ها، عدم ارايه واحدهاي عملي، حذف ترم توسط تعدادي از دانشجويان به ويژه در تحصيلات تكميلي، مشكلات خوابگاه‌هاي غيردولتي و خودگردان، بازگشت دانشجويان خارجي به كشورهاي‌شان و كاهش منابع مالي و درآمدها به ويژه در موسسات غيردولتي از جمله مشكلات و چالش‌ها بودند كه در ترم گذشته با آنها مواجه بوديم.
دكتر صديقي با بيان اينكه در شرايط فعلي به تحرك بيشتر دانشگاه‌ها نيازمنديم، افزود: درازمدت بودن حضور ويروس كرونا، ضرورت برنامه‌ريزي طولاني را ايجاب مي‌كند تا از احتمال افت دستاوردهاي علمي و پژوهشي جلوگيري كنيم لذا استفاده از ايام تابستان براي برنامه‌ريزي در سناريوهاي مختلف با توجه به روند شيوع ويروس و محدوديت‌هاي حضور فيزيكي و رعايت موارد بهداشتي و ظرفيت خوابگاهي ضروري است.
معاون وزير علوم درباره امكان‌هاي پيش‌روي آموزش عالي گفت: آناليز دقيق ظرفيت‌هاي قابل استفاده خوابگاه‌ها در هر دانشگاه با توجه به معماري هر خوابگاه و فضاهاي مشترك آن متناسب با دستورالعمل‌هاي بهداشتي بايد انجام شود. استفاده چرخشي و غير ثابت از ظرفيت خوابگاه و حل مشكلات اتاق‌هاي خالي نشده با همكاري دانشجويان براي نيمسال تحصيلي آينده لازم است.
دكتر صديقي در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌هاي پيشنهادي در مقاطع مختلف گفت: در مقطع كارشناسي و در بخش دروس تئوري براي دانشجويان موجود، پيشنهاد ما برگزاري غير حضوري كلاس‌ها است. براي دروس عملي و آزمايشگاهي نيز مي‌توان از تقسيم ترم به بازه‌هاي چند هفته‌اي و ارايه متمركز واحدهاي عملي براي چند دسته از دانشجويان و ميهماني براي اين واحدها در دانشگاه‌هاي محل سكونت دانشجو را برنامه‌ريزي كرد و استفاده از سيستم مجازي براي ارايه بخشي از واحدهاي عملي متناسب با تجربيات جهاني مي‌تواند مد نظر قرار گيرد. در مقطع تحصيلات تكميلي نيز تركيب آموزش‌هاي حضوري و غير حضوري مورد نظر خواهد بود.
او در خصوص دانشجويان خارجي نيز اظهار داشت: دانشجويان خارجي به ۲ دسته جديدالورود و شاغل به تحصيل تقسيم مي‌شوند. در زمينه دانشجويان جديدالورود، برخي از آنها نيازي به گذراندن دوره آموزش زبان فارسي ندارند، براي آن دسته كه به اين آموزش نياز دارند نيز بايد با رعايت كليه مراحل مرسوم، در مراكز منتخب آموزش زبان فارسي، نسبت به آموزش به غير فارسي زبانان به وسيله آموزش مجازي اقدام شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون