• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

اقتصاد بين‌الملل

غول انرژي نروژ بزرگ‌ترين مزرعه شناور انرژي بادي را مي‌سازد

ايكوينور، غول انرژي نروژ، در نظر دارد بزرگ‌ترين مزرعه شناور انرژي بادي را در كره‌جنوبي بسازد. قرار است در اين مزرعه تا ۱۰۰ توربين نصب شود.اين مزرعه شناور عظيم ۸۰۰ مگاواتي انرژي بادي در ۸۰ كيلومتري سواحل اولسان كره‌جنوبي بنا خواهد شد و قرار است الكتريسيته خود را به كره‌جنوبي منتقل كند. اريك هالند، سخنگوي رسانه‌اي اكوينور، در مصاحبه با خبرگزاري‌ها گفت: ما در نظر داريم ساخت‌وساز اين پروژه را در ۲۰۲۳ آغاز كنيم و احتمالا توليد برق از ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.


ارزش يورو در برابر دلار به بالاترين ميزان در ۴ ماه اخير رسيد

با افزايش احتمال توافق رهبران اتحاديه اروپا بر سر محرك اقتصادي و تعميق همكاري‌هاي مالي براي محافظت از اقتصاد اين قاره در برابر بحران مالي كرونا، روز چهارشنبه ارزش يورو در مقابل دلار به بالاترين سطح در چهار ماه اخير رسيد. اين در حالي بود كه دلار پس از افزايش نرخ تورم در ايالات متحده و انتشار اخبار مربوط به پيشرفت در توليد واكسن، در برابر ساير ارزهاي داراي رشد مانند دلار استراليا، از خود مقاومت نشان داد. بر اساس اين گزارش، نرخ يورو به بالاترين سطح خود از تاريخ 10 مارس رسيد و به 1.1423 دلار افزايش يافت كه فاصله چنداني با ركورد خود يعني 1.1495 دلار ندارد.


صادرات طلا در روسيه از صادرات گاز پيشي گرفت

بانك مركزي روسيه تخمين مي‌زند ارزش صادرات طلاي اين كشور براي اولين بار در تاريخ روسيه از صادرات گاز طبيعي آن فراتر رفته باشد كه دليل آن احتمالا تقاضا و قيمت پايين گاز طبيعي و افزايش صادرات طلا است. صادرات طلاي روسيه در ماه‌هاي آوريل و مه به 3.58 ميليارد دلار رسيد. شركت بزرگ گزپروم روسيه در اين دو ماه 2.4 ميليارد دلار گاز طبيعي به خارج از اين كشور صادر كرده بود. گزپروم انحصار صادرات گاز طبيعي روسيه از طريق خط لوله را در اختيار دارد. طبق بررسي‌هاي اوليه بانك مركزي روسيه، صادرات گاز طبيعي اين كشور از طريق خط لوله در كل سه ماهه دوم سال جاري ميلادي برابر با 3.5 ميليارد دلار بوده است يعني كمتر از ارزش طلاي صادر شده در 2 ماه اول اين سه ماهه. اين اولين بار در تاريخ روسيه مدرن است كه ارزش صادرات طلاي اين كشور از گاز طبيعي پيشي مي‌گيرد. صادرات گاز طبيعي از 1994 تا حالا، همواره نسبت به طلا درآمد بيشتري براي روسيه داشته است.


فدرال رزرو با چاپ دلار  باعث حباب بازار سهام شد

تحليلگران معتقدند بسته نجات ۳ تريليون دلاري فدرال‌رزرو در بحران كوويد ۱۹ باعث حبابي شدن هر چه بيشتر بازارهاي مالي امريكا شده است. فدرال‌رزرو تمام عزم خود را جزم كرده است تا در بحران كوويد ۱۹ با خريد بي حد و حساب اوراق قرضه، نقدينگي را بالا نگه دارد. طبق جديدترين آمارها بانك مركزي امريكا از فوريه تاكنون ميزان دارايي اوراق قرضه خود را از ۴.۲ تريليون دلار به ۷ تريليون دلار رسانده است. اين به معناي اين است كه فدرال‌رزرو براي خريد اين حجم از اوراق ۲.۸ تريليون دلار چاپ كرده و وارد بازارهاي مالي امريكا كرده است. اندرو برنر، سرپرست بخش درآمدهاي ثابت شركت نات‌الاينس مي‌گويد: كوويد ۱۹ حالا رابطه معكوسي با بازارهاي سهام دارد. هرچه شيوع كوويد ۱۹ بدتر مي‌شود بازارهاي سهام به لطف مشوق‌هاي فدرال‌رزرو عملكرد بهتري دارند.


طلا همچنان بر مدار صعود
قيمت هر اونس طلا ديروز با 0.19 درصد رشد به 1812 دلار و 81 سنت رسيد. قيمت فلز زرد در معاملات آتي روز گذشته و براي تحويل در ماه اوت با 0.22 درصد رشد به 1817 دلار و 40 سنت رسيد. جفري هالي، تحليلگر موسسه اوآندا در اين باره گفت: «با توجه به افزايش ريسك كرونا و به ويژه تشديد مقررات قرنطينه در كاليفرنيا سرمايه‌گذاران بيشتر به بازار طلا متمايل شده‌اند و قيمت‌ها در بالاي رقم مهم 1800 دلار تثبيت شده است.»وي افزود، هرچند فضاي حاكم بر بازار بورس وال استريت مثبت است، اما اظهارات مقامات فدرال رزرو سرمايه‌گذاران را اندكي نگران كرده است. مقامات فدرال رزرو هشدار داده‌اند كه اقتصاد امريكا با يك دوره ترميمي طولاني‌مدت مواجه است و لطمه اقتصادي بحران همزمان با بالا رفتن تعداد موارد ابتلا به كرونا ممكن است بيشتر شود. آنچه به نگراني‌هاي موجود در بازار افزوده، امضاي يك دستور اجرايي توسط ترامپ است كه به امتيازات تجاري اعطا شده از سوي دولت امريكا به هنگ‌كنگ پايان مي‌دهد و راه را براي مذاكرات فاز دوم توافق تجاري با چين مي‌بندد. نتيجه اين فضا افزايش اشتها براي خريد طلا بوده كه سبب شده به رغم رشد شاخص‌ها در بازار بورس، قيمت طلا همچنان روند افزايشي خود را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون