• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4695 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۸ تير

واكنش سازمان هواپيمايي به اخبار ناامن بودن آسمان ايران

ايرلاين‌هاي بين‌المللي به ايران بازمي‌گردند

گروه اقتصادي| معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري در واكنش به تمديد نوتام (اعلاميه) شماره CIZB-۲۰۲۰-۰۱R۱ با موضوع عبور ايرلاين‌ها از آسمان ايران توسط آژانس ايمني هوانوردي اتحاديه اروپا EASA در روزهاي اخير گفت: اين نوتام تمديدكننده نوتام قبلي EASA براي فضاي ايران بوده و تغييري در متن و توصيه آن صورت نگرفته و صرفا تا تاريخ ۱۶ ژانويه ۲۰۲۱ (دي‌ماه سال جاري) تمديد شده است.
بر پايه متن نوتام سازمان ايمني هوانوردي اروپا كه دقيقا مشابه نوتام قبلي است؛ به شركت‌هاي هواپيمايي توصيه مي‌شود براي پرواز زير ارتفاع 25هزار پا در فضاي ايران بر اساس ارزيابي ريسك خود اقدام كنند، چراكه به گفته اين سازمان «سامانه‌هاي متعدد پيشرفته ضدهوايي آسمان ايران را رصد مي‌كنند و به همين دليل رعايت احتياط توصيه مي‌شود.» البته سازمان ايمني هوانوردي اروپا اضافه كرده كه «اين توصيه الزامي نيست.» اما همزماني اين «اعلان» سازمان ايمني هوانوردي اروپا با گزارش اخير سازمان هواپيمايي كشوري ايران درباره سقوط هواپيماي اوكرايني حوالي فرودگاه امام، اين شائبه را ايجاد كرده كه آسمان ايران امنيت پيشين خود را از دست داده است. شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اعلام كرده كه تعداد پروازهاي عبوري از آسمان ايران در فروردين امسال ۵۱۶۲ بوده كه نسبت به همين ماه در سال گذشته حدود ۸۵ درصد كاهش داشته است. اما اين كاهش پروازهاي عبوري عمدتا به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده براي ايرلاين‌ها و پرواز مسافران به دليل شيوع جهاني بيماري كوويد19 بوده و گويا ارتباطي به امنيت آسمان ايران ندارد. 
در همين حال، مرتضي دهقان، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري از شروع مجدد و افزايش تدريجي پروازهاي شركت‌هاي هواپيمايي خارجي به ايران خبر داده و گفته است: «نظارت و بازرسي‌هاي مستمري بر رفتار فرودگاه‌ها و ايرلاين‌ها صورت مي‌گيرد.» دهقان با بيان اينكه مذاكراتي با EASA و برخي كشورهاي اروپايي براي رفع نگراني و دادن اطمينان در خصوص فضاي ايران صورت گرفته است نيز گفت: «بازگشت مجدد ايرلاين‌هاي بين‌المللي به كشور پس از بحران ناشي از كرونا نشانه اقدامات مثبت و ايمني و امنيت فرودگاه‌ها و فضاي ايران است.»
شركت فرودگاه‌ها ميزان درآمد صنعت هوانوردي ايران از پروازهاي عبوري را 1800 ميليارد تومان در سال عنوان كرده كه با توجه به شيوع كرونا و كاهش پروازهاي عبوري اين رقم به ‌شدت كاهش پيدا كرده است. بر اين اساس، شركت فرودگاه‌ها، قصد دارد با ارايه بسته‌هايي شركت‌هاي هواپيمايي خارجي را به عبور از آسمان ايران تشويق كند. از جمله اينكه براي ايرلاين‌هاي خارجي استفاده از آسمان ايران را ۲۰ درصد افزايش دهند يا ميزان اين عبور را حفظ كنند كه تخفيف‌هايي در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون