• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

دبير كل حاما شايعه استعفا از شوراي هماهنگي اصلاحات را تكذيب كرد

شگردِ رسانه‌هاي ديروز

اين يك شگرد رسانه‌اي قديمي است كه خبري اشتباه و نادقيق درباره جريان سياسي رقيب منتشر كني و بعد تا طرف مقابل بخواهد خبردار شود و از چند و چون ماجرا كسب اطلاع و نهايتا تكذيب كند، كار از كار گذشته و هدف انتشار خبر- كه مثلا مي‌تواند ايجاد تشتت در اردوگاه رقيب سياسي باشد- محقق شده است. به همين دليل هم شگرد امتحان‌پس‌داده‌اي‌ است كه بعضا كارساز هم مي‌افتد. اما نه امروز و امروزه. درواقع روزگاري كه شهروندان جامعه براي دريافت اخبار امروز ناگزير بودند تا صبح فردا صبر مي‌كردند و بعد شال و كلاه كرده، سر سياه زمستان يا ظل گرماي تابستان، خود را به كيوسك روزنامه‌فروشي محله مي‌رساندند و تا پس از ساعتي بالا و پايين كردن صفحات و پت و پهن جرايد سياه‌وسفيد از اوضاع و احوال مملكت سر در بياورند، اين شگردهاي كهنه رسانه‌اي هم مي‌توانست اثرگذار باشد. چه آنكه خبر امروز، فردا منتشر شده بود و تكذيبش هم علي‌القاعده زودتر از پس‌فردا ميسر نبود. امروز اما خبر به ساعت و حتي دقيقه دست به دست مي‌شود. چه خبر مهمي چون استيضاح شخص رييس‌جمهوري مملكت، چه خبر نه چندان مهمي چون استعفاي يك فعال سياسي از يك تشكل حزبي.
ديروز دقايقي از ظهر نگذشته بود كه فارس با تيتر درشت نوشت «حكيمي‌پور از شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات استعفا كرد» و جالب آنكه همزمان در تيتر دوم همان خبر در جمله‌اي پرسشي ادامه داد:«آيا ميانه‌روها شورا را ترك مي‌كنند؟!» كمتر از 90 دقيقه پس از اين خبر، فارس خبر دوم را نيز به‌ نقل از محمود ميرلوحي از جمله اعضاي حزب اتحاد ملت در شوراي شهر پايتخت منتشر كرد كه خبر اوليه را تاييد كند اما متن و جزييات خبر  از اين حكايت داشت كه ظاهرا ميرلوحي از موضوع بي‌خبر بوده و صرفا به پيش‌فرض پرسش فارس اعتماد كرده؛ چه آنكه در توضيحات خود صرفا با اما و اگر، تحليل يا به بيان دقيق‌تر گمانه‌زني كرده كه «آقاي حكيمي‌پور «شايد» به‌ خاطر اينكه نمي‌خواسته مسووليتي برعهده بگيرد؛ استعفا كرده  است» چراكه به ‌گفته ميرلوحي، «حكيمي‌پور مي‌توانست در غياب عارف و موسوي‌لاري به عنوان نايب‌رييس دوم شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان جلسات شوراي عالي را مجددا احيا و تشكيل دهد.» البته مشكل اصلي و جدي اين جمله و اين خبر همان بود كه اشاره ميرلوحي به استعفاي عارف و موسوي‌لاري چنانكه تاكيد كرده از رياست و نايب‌رييسي «شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان» است، حال آنكه حكيمي‌پور صرفا رياست دوره‌اي «شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات» را برعهده داشته و حالا بنابر ادعاي  فارس از اين سمت استعفا داده است. با اين همه، خبر دوم فارس، ظاهرا چنان با عجله نگارش و منتشر شده كه در ليد خبر، اشتباه فاحشي به ‌لحاظ نگارشي وجود دارد كه حتي منجر به نارسايي محتوايي جمله شده است.
اما اين تنها مشكل اين خبر عجيب نيست. موضوع وقتي جالب‌تر مي‌شود كه در متن خبر فارس، اگرچه در يك جمله به ‌نقل از حكيمي‌پور هم اشاره شده اما بخش اعظم آن به بيانيه‌اي مربوط است كه حزب اراده ملت (حاما) كه حكيمي‌پور به عنوان دبير كل آن عضو شوراي هماهنگي اصلاحات و رييس دوره‌اي (3 ماهه) اين شوراست. فارس نوشته كه حاما در آن بيانيه نيز ضمن اشاره به«جديدترين مواضع سياسي خود» تاكيد كرده بود كه «ديگر اميدي كه در پيوستن به شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان داشته بر باد رفته است.» اين خبرگزاري در ادامه مي‌نويسد كه «پيگيري‌هاي خبرنگار فارس حكايت از اين دارد كه احمد حكيمي‌پور، دبير كل حزب حاما كه هم‌اكنون رياست دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات را برعهده دارد از رياست اين شورا استعفا داده و در ادامه به نقل از او آورده است:«قاعدتا بايد رياست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات را هم‌اكنون دبير كل حزب ديگري بر عهده بگيرد.» اشاره‌اي كه احتمالا به همان شكل خاص فعاليت دوره‌اي رييس اين شورا مربوط است چراكه رياست بر اين شورا بنابر اساسنامه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، مدت‌دار بوده و رييس هر 3 ماه يك‌بار به‌صورت نوبتي از بين اعضا تعيين مي‌شود. اين خبرگزاري اصولگرا همچنين در ادامه به سراغ محمود ميرلوحي رفته اما نه براي اينكه تاييديه‌اي براي گمانه‌زني خود دريافت كند بلكه اين تحليل را جا بيندازد كه اولا اختلاف ميان اصلاح‌طلبان بالا گرفته درثاني علت نارضايتي برخي اعضا، تندروي‌هاي گروهي ديگر است. 
همه اينها اما ساعتي بيشتر دوام نياورد و حكيمي‌پور بلافاصله در گفت‌وگويي نسبتا مفصل با برنا تصريح كرد كه استعفا نداده و از قضا به همين شكل خاص به كار شوراي هماهنگي و انتخاب رييس در اين شورا پرداخت. حكيمي‌پور گفته است:«رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به صورت دوره‌اي و هر 3 ماه يك ‌بارتغيير مي‌كند و از طرفي به ‌دليل اينكه از شورا خارج شديم، حزب بعدي كه فكر كنم حزب جوانان است، كار را برعهده مي‌گيرد كه در جلسه آخري كه با شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات خواهيم داشت اين تغيير و تحولات انجام مي‌شود.» دبير كل حاما البته انتقاداتي به ساختار و 2 نهاد بالادستي جريان اصلاحات دارد اما آنچه ميان گفته‌هاي اين كنشگر سياسي اصلاح‌طلب و آنچه خبرگزاري اصولگراي فارس نوشته، مشترك است شايد تنها همين موضوع باشد كه موضوع بحث هر دو «اصلاحات» است و «آينده اصلاحات»؛ حال آنكه يكي از موضع درون‌گفتماني و ديگري از موضع رقيبي كه ظاهرا كمي هم از زمانه عقب است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون