• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

رييس‌جمهوري از برگزاري مراسم عزاداري محرم در هر شرايط و هر مكان خبر داد

چه شهر، چه روستا؛ سفيد يا قرمز

كرونا تنها يك بيماري مسري نيست. حالا به ‌باور بسياري ناظران و تحليلگران اين ويروس مهلك كه به ‌سختي با چشمان مسلح قابل ‌رويت است نه فقط سازوكار درماني و نظام سلامت عالم بشريت را تحت ‌تاثير خود قرار داده بلكه در ابعاد مختلف زندگاني بشر از كار و اقتصاد تا فرهنگ و هنر، از ورزش و صنعت سرگرمي تا گردشگري و مهاجرت، از سياست و روابط كشورها تا جامعه و ارتباط آدم‌ها و خلاصه از هر آنچه فكرش را بكنيد تا هر آنچه در مخيله‌تان هم نمي‌گنجد درگير كوويد19 و كروناست. ويروسي كه كمي پيش از فرا رسيدن اسفند 98 اولين قربانيان ايراني‌اش را در شهر مذهبي قم دستچين كرد و بعد چنان به سرعت سراسر ايران‌زمين را فرا گرفت كه نوروز 99 شبيه به نوروز هيچ‌ كدام از سال‌هايي كه انسان ايراني در خاطر دارد، نبود. بعد آن‌ هم كه بنا به آن ضرب‌المثل معروف پارسي، «سالي كه نكوست، از بهارش پيداست» كرونا همه ‌جا و در تمامي شوون زندگي ايراني اثر گذاشت و تمامي رويدادها و مراسم اين مدت شبيه به زندگي روزمره ايرانيان، يا از اساس متوقف يا متفاوت از هميشه برگزار شد. اين مدت يك ماه كامل رمضان و عيد فطرش، مراسم اعتكاف و ده‌ها مراسم نماز جمعه و رويداد مذهبي مشابه نيز شبيه به بسياري از رويدادهاي ديگر فرهنگي، ورزشي و حتي مراسم سياسي و ملي، يا از اساس لغو شد، يا اگر چنين نشد تحت شرايطي خاص و با رعايت پروتكل‌هاي پيچيده و بعضا دست و پا گير بهداشتي برگزار شد.
حالا در آستانه يكي ديگر از اين مراسم مهم مذهبي كه به‌ويژه براي جمعيت چند ده ميليوني شيعيان ايراني از اهميتي ويژه برخوردار است، رييس‌جمهوري از برگزاري مراسم با نگاهي متفاوت اين چند ماه كرونايي سخن گفته آن ‌هم باوجود اينكه شرايط همچنان كرونايي است و آمار و ارقام مبتلايان و كشته‌شدگان بالاتر از هميشه و شرايط شيوع اين ويروس ناخوانده در ايران حتي از روزهاي سخت اسفندماه 98 و فروردين‌ماه 99 نيز وخيم‌تر است. حسن روحاني اما ديروز در نشست ستاد ملي مقابله با كرونا با تاكيد بر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي عنوان كرد كه همه‌ جا بايد عزاداري امام حسين(ع) برگزار شود؛ چه در شهر، چه در روستا و چه در جايي كه قرمز است يا سفيد. 
رييس‌جمهوري در جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا ضمن اشاره به وام براي كسب‌وكارهاي آسيب‌ديده از شرايط كرونايي تصريح كرد:«ما در دولت هر چه به فكرمان مي‌رسد را انجام مي‌دهيم و تمام تلاش خود را در اين زمينه كرده‌ايم. درباره وضعيت مسكن هم دو مصوبه داشتيم كه آخرينش اعطاي وام به مستاجران بود.» به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، او با يادآوري آنچه به عنوان دوگانه «نان و جان» مطرح و ملت نشان داد هر دو را با هم مي‌خواهد، اضافه كرد:«الان هم برخي مي‌گويند، عزاداري يا سلامت؟ پاسخ اين است كه هر دو. هم عزاي امام حسين(ع) باشد و هم تاكيد بر سلامتي.» او تاكيد كرد كه «همه‌ جا بايد عزاداري امام حسين(ع) برگزار شود، چه در شهر، چه در روستا و چه در جايي كه قرمز يا سفيد است. اما زمان عزاداري و وجود ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده و يك فضاي باز و فاصله‌گذاري هم لازم است.» او از لزوم كنترل زمان عزاداري سخن گفت و تاكيد كرد كه اين زمان به‌ جاي يك‌دهه مي‌تواند 4 يا 5 روز باشد. روحاني در پايان نسبت به ايجاد فاصله ميان علم و دين هشدار داد و گفت:«ما مي‌خواهيم هم عزاداري كنيم، هم عزادار امام حسين(ع) را مبتلا نكنيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون