• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز كشور از دليل ايفاي نقش محدود در جريان انتخابات مجلس گفت

مشغول توسعه تشكيلاتي بوديم

سال ۸۶ رهبر انقلاب توصيه كردند كه تشكيلات خود را تقويت كنيم و از سال ۹۶ شروع كرديم

مرجان زهراني

شايد دهه ۷۰ جامعه روحانيت مبارز تشكيلاتي تاثيرگذار در جريان اصولگرايي به حساب مي‌آمد كه زير عبا و قباي هر كدام از اعضايش سال‌ها مبارزه انقلابي و دست‌كم يكي، دو دهه تجربه برگزاري انتخابات و سياست‌ورزي وجود داشت و حرف آخر را همين روحانيون مي‌زدند اما هرچه پيش رفت اين تشكيلات با ريزش‌هايي كه داشت به مجموعه‌اي از روحانيون مبدل شد كه نه حرف اول و آخر را در جريان اصولگرايي مي‌زد و نه حتي جوانان اصولگرا از آنان حرف‌شنوي قديم را داشتند. تشكيلاتي كه از سال ۸۸ به اين‌سو نيروهاي موثرش را يا به ‌دليل كهولت سن و

سر رسيدن اجل يا به ‌واسطه كناره‌گيري از ادامه عضويت در تشكيلات از دست داده، روز به روز تاثيرگذاري‌اش را نيز از دست مي‌دهد. در اين ميان شايد يكي از نمونه‌هاي بارز اين كاهش اثرگذاري جامعه روحانيت مبارز، در جريان ليست‌بندي‌هاي انتخاباتي براي مجلس يازدهم به چشم آمد و حالا كه كمتر از يك سال به انتخابات مهم رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ زمان باقي است، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز مي‌گويد كه اين تشكيلات از آن زمان يعني انتخابات اسفندماه 98 تاكنون، مشغول توسعه تشكيلاتي بوده و براي همين هم نقش مهمي در انتخابات مجلس ايفا نكردند؛ توسعه تشكيلاتي كه البته به‌ گفته غلامرضا مصباحي‌مقدم حتي پيش از اسفند ماه 98، يعني از سال ۹۶ شروع شده و هنوز به پايان راه نرسيده و تا سراسري شدن اين تشكيلات، هنوز گام‌هايي باقي است. البته سخنگوي جامعه روحانيت مبارز آمار و ارقام دقيقي از تعداد اعضاي اين تشكيلات، از زمان سراسري و كشوري شدن آن ارايه نمي‌دهد و معتقد است بايد تا پايان اين توسعه تشكيلاتي صبر كرد، با اين حال تاكيد دارد كه در مناطق ۱۰گانه تهران حدود ۱۵۰ تا
۲۰۰ نفر به عضويت جامعه روحانيت مبارز در پايتخت درآمده‌اند كه درمجموع حدود 1500 نفر در اين مناطق 10گانه عضو جامعه روحانيتند.

 

آيا در تشكيلات اصولگرايي برنامه‌ريزي براي انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ آغاز شده؟

تصورم بر اين است كه الان براي مطرح كردن مساله مربوط به انتخابات زودهنگام است. مردم در شرايطي نيستند كه آمادگي اين ‌را داشته باشند، بحث انتخابات 1400 مطرح شود. اما بحث و گفت‌وگو داخل تشكيلات و گروه‌هاي سياسي اصولگرا در جريان است. ممكن است در حال حاضر اين مباحث در رسانه‌ها مطرح نشود اما دليل بر اين نيست كه در تشكلات اصولگرايي اين دغدغه وجود ندارد.

آيا همه احزاب و گروه‌هاي اصولگرايي به‌ويژه جامعه روحانيت مبارز اين بررسي‌ها را آغاز كرده است؟

نمي‌توان گفت كه همه تشكيلات به‌طور جدي به موضوع ورود پيدا كرده‌اند اما مباحثي در اين زمينه مطرح مي‌شود.

آيا قرار است كه جامعه روحانيت مبارز به‌ صورت مجزا اين بررسي‌ها را انجام دهد يا در قالب تشكيلاتي چون جمنا و شاجا فعاليت مي‌كنيد؟

براي اين موضوع هنوز تصميم گرفته نشده است.

در جريان انتخابات دوره يازدهم مجلس، جامعه روحانيت مبارز نقش كم‌رنگي ايفا كرد و به نوعي اين تحليل وجود داشت كه جريان‌هاي جوان‌تر يا به اصطلاح «نواصولگرا»، ديگر به جامعه روحانيت مبارز ميدان عمل نمي‌دهند. فكر مي‌كنيد در جريان انتخابات بعد، بتوانيد نقش موثري ايفا كنيد؟

هنوز مباحث به ‌صورت جدي در جريان اصولگرايي مطرح نشده اما در جريان انتخابات دوره يازدهم مجلس، جامعه روحانيت مبارز درصدد توسعه تشكيلاتي خود بود. از اين جهت از ابتدا هم بناي ورود چشمگير به انتخابات نداشتيم.

اين توسعه تشكيلاتي در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

جامعه روحانيت مبارز از تشكيلات جامعه روحانيت مبارز تهران به جامعه روحانيت مبارز كشور تبديل شد. در واقع ما تشكيلات خود را در سراسر كشور توسعه داديم.

اين توسعه در همه استان‌ها اتفاق افتاده است؟

بله. نزديك به يك سال است كه مقدمات گسترش تشكيلات را شروع كرده‌ايم. در برخي استان‌ها انتخابات هم انجام شده و نماينده‌هاي خود را براي حضور در شوراي مركزي نيز معرفي كرده‌اند. همچنين تهران به ۱۰ منطقه تقسيم شده‌ كه در اين ۱۰ منطقه جامعه روحانيت مبارز دفتر منطقه‌اي دارد. در اين دفاتر منطقه‌اي تركيب شوراي منطقه مشخص شده و درنهايت نماينده منطقه به شوراي مركزي راه پيدا كرده است. به اين شكل كه ۳ نفر از شوراي منطقه به شوراي مركزي معرفي مي‌شوند، شوراي مركزي جامعه روحانيت يك نفر را به عنوان نماينده آن منطقه براي حضور در شوراي مركزي كشوري انتخاب مي‌كند. اين فرآيند هنوز در همه مناطق كشور پايان نيافته و در دوران فعاليت براي انتخابات مجلس، اين موضوع در دستوركار جدي جامعه روحانيت مبارز قرار داشت؛ از اين جهت ما ورود جدي به انتخابات نداشتيم.

دفتر منطقه‌اي در سراسر كشور مشغول عضوگيري است؟ تاكنون چندنفر عضوگيري داشتيد؟

عضوگيري در مناطق ۱۰گانه جامعه روحانيت مبارز تهران تقريبا رو به پايان است. در واقع مطابق اساسنامه بايد ابتدا عضوگيري صورت گيرد، پس از مشخص شدن اعضا، شوراي منطقه شكل گيرد و اين شورا ۳ نفر را به شوراي مركزي معرفي كند تا يك نفر از آنها با اكثريت آرا به عضويت شوراي مركزي اصلي دربيايد. همان‌طور كه مي‌دانيد هسته مركزي جامعه روحانيت مبارز را هيات موسس تشكيل مي‌دهند. اين هيات موسس همان افراد با سابقه جامعه روحانيت هستند اما اين افراد مي‌خواهند كساني را از تهران و ساير استان‌ها جذب كنند تا به عضويت شوراي مركزي ملي و كشور درآيند. هيات موسس نيز گروهي ۲۴ نفره است كه با جذب افراد در كل كشور، به رقمي حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر مي‌رسد كه مجموعه‌اي از هيات موسس، شوراي مركزي فعلي و نماينده‌هاي منطقه‌اي است.

به ‌جز اين، جامعه روحانيت مبارز چه تعداد عضو عادي دارد؟ چقدر از عضوگيري استقبال شد؟

چون هنوز اين فرآيند به اتمام نرسيده، نمي‌توانم بگويم. اما در تهران كه ۱۰ منطقه است، در هر منطقه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر عضو شده‌اند كه در مجموع مي‌شود چيزي در حدود 1500 نفر.

هرچه مي‌گذرد جامعه روحانيت مبارز در فرآيند انتخابات تاثيرگذاري كمتري دارد؛ با اينكه پيش از اين، جامعه روحانيت مبارز عمدتا استراتژي را مشخص و گروه‌هاي ديگر بخش عملياتي را برعهده داشتند. با اين توسعه تشكيلاتي، درصدد آن هستيد كه به جايگاه پيشين خود بازگرديد؟

در حال حاضر بحث ما انتخابات نيست و ما در جامعه روحانيت مبارز دغدغه انتخابات مجلس يا رياست‌جمهوري نداريم. درپي اصلاح اساسنامه تصميم گرفتيم كه توسعه تشكيلاتي داشته ‌باشيم البته سال ۸۶ اعضاي جامعه روحانيت مبارز با رهبري ديداري داشتند. ايشان در اين جلسه به ما توصيه كردند كه عقبه و تشكيلات خود را تقويت كنيم. در حال حاضر به توصيه رهبري عمل مي‌كنيم و اگرچه با تاخيري ۱۰ ساله اين اتفاق افتاد و از سال ۹۶ به اين‌سو درصدد توسعه تشكيلاتي هستيم اما در تمام مناطق تهران، مجددا فعال شده‌ايم و در همه شهرستان‌ها نيز قرار است هسته‌هاي جامعه روحانيت مبارز شكل گيرد.

اين توسعه تشكيلاتي مي‌تواند بر سهم شما از سياست و سهم نواصولگرايان يا جريان‌هاي جديد آن تاثير بگذارد؟

اجازه دهيد اول اين كار را انجام دهيم و به توسعه تشكيلاتي مدنظرمان برسيم، بعد چنين تحليل‌هايي انجام دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون