• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

ويژه

رييس هيات‌مديره بانك رفاه: مديريت ريسك همگام با  عصر بانكداري الكترونيك

فرشيد فرخ‌نژاد، رييس هيات‌مديره بانك رفاه در يادداشتي بيان داشت: گذار از بانكداري سنتي به بانكداري نوين و تمام الكترونيك به لحاظ تغيير الگوي زندگي بشر يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است و عقب ماندن از قافله فناوري نوين و روز، شهرت سازمان‌ها را حتي با پيشينه‌اي هر چند درخشان به صفحات تاريخ خواهد سپرد. براي اين منظور، ورود به بازار رقابتي شبكه‌هاي پرداخت ايمن و سريع، چه در سطح داخلي و چه در سطح بين‌المللي به عنوان نخستين گام مطرح است و حضور موثر و كارا در اين بازار، مستلزم مديريت و كنترل ريسك‌هاي مترتب است، تا ضريب ريسك سيستماتيك معاملات بانكي و نقل و انتقال بين حساب‌هاي مشتريان به حداقل برسد.

به گزارش روابط عمومي بانك رفاه كارگران، متن يادداشت به اين شرح است: دنياي امروز عرصه پيشرفت فناوري است و زندگي روزمره انسان‌ها متاثر از تغييرات روزانه و حتي ساعتي فناوري‌هاي نوين در حوزه‌هاي گوناگون بوده كه بخش عمده‌اي از اين فعاليت‌ها بر فناوري‌هاي حوزه مالي و بانكي متمركز است و دسترسي به خدمات و امكانات روزآمد و ايمن براي حضور فعال در بازارهاي مالي و بانكي داخلي و خارجي همواره به عنوان يك ضرورت و الزام براي بانك‌ها مطرح است.

بديهي است تغيير الگوي بانكداري از حالت دستي به پردازش پيچيده تمام الكترونيك و افزايش حجم تراكنش‌ها به لحاظ تعداد و مبلغ، زمينه افزايش ريسك را فراهم ساخت كه در صورت عدم شناسايي و مديريت ريسك‌هاي مترتب بر اين‌گونه عمليات مالي، نظام بانكي كشور با چالش‌هاي جدي، خسارات و صدمات جبران‌ناپذيري مواجه خواهد شد.

آنچه مسلم است، گذار از بانكداري سنتي به بانكداري نوين و تمام الكترونيك به لحاظ تغيير الگوي زندگي بشر ضرورتي اجتناب‌ناپذير است و عقب ماندن از قافله فناوري نوين و روز، شهرت سازمان‌ها را حتي با پيشينه‌اي هر چند درخشان به صفحات تاريخ خواهد سپرد. براي اين منظور، ورود به بازار رقابتي شبكه‌هاي پرداخت ايمن و سريع، چه در سطح داخلي و چه در سطح بين‌المللي به منزله نخستين گام مطرح است و حضور موثر و كارا در اين بازار، مستلزم مديريت و كنترل ريسك‌هاي مترتب است تا ضريب ريسك سيستماتيك معاملات بانكي و نقل و انتقال بين حساب‌هاي مشتريان به حداقل برسد. مهم‌ترين عامل در مديريت و كنترل ريسك، همچنان شناسايي ريسك‌هاي مترتب بر عمليات بانكي و مالي به ويژه در سطح بين المللي است. اگرچه موضوع ريسك مقوله جديدي نيست و غالبا ريسك اعتباري، نوسانات نرخ ارز، بازار، نقدينگي، عملياتي و قانونگذاري به عنوان اصلي‌ترين ريسك‌هاي تاثيرگذار بر نظام مالي و بانكي از ديرباز مطرح بوده‌اند، اما مهم‌ترين ريسك‌هاي شناسايي‌شده در حوزه خدمات مالي و بانكداري الكترونيك عموما شامل 4 ريسك مهم يعني: (1) ريسك نقدينگي، (2) ريسك عملياتي، (3) ريسك قانوني/حقوقي و (4) ريسك اعتباري است. ريسك نقدينگي كه يكي از مهم‌ترين مقوله‌هاي فرآيندهاي بانكي است و در برگيرنده ضرر و زيان‌هاي ناشي از عدم توانايي بانك در بازپرداخت سپرده‌ها و عدم امكان تخصيص و تامين اعتبارات مورد نياز است، بر توان بانك در نقد كردن سريع دارايي‌هاي خود با كمترين زيان تاثيرگذار خواهد بود و چنانچه ريسك نقدينگي در روند اجرا به ريسك‌هاي سيستماتيك منتهي شود، تمامي افراد درگير در زنجيره تراكنش‌هاي مالي متاثر از اين ريسك با چالش‌هاي نقدينگي در تاديه ديون، مواجه خواهند شد. به همين دليل است كه بايد شبكه پرداخت الكترونيكي و قوانين مرتبط به نحوي تعبيه و تدوين شوند كه تا حد امكان از بروز ريسك‌هاي سيستماتيك جلوگيري به عمل آيد.

از سوي ديگر، مديريت ريسك عملياتي عموما يكي از اولويت‌هاي موسسات مالي به شمار مي‌رود كه با توجه به به‌كارگيري روزافزون فناوري‌هاي نوين در عرصه فعاليت‌هاي مالي، توجه به امنيت سيستم‌ها و فرآيندهاي الكترونيكي مورد استفاده بانك‌ها و استفاده از كارشناسان خبره آشنا به آخرين فناوري روز مي‌تواند تا حد زيادي ريسك عملياتي را در نظام‌هاي پرداخت الكترونيكي و بانكداري الكترونيك كاهش دهد.

آبرساني پايدار به روستاي باغ‌ملك و مجتمع 14 روستايي فخرآباد

مدير آبفا شهرستان مباركه اعلام كرد: در سال جاري با حفر چاه باغ‌ملك كه آب‌دهي آن به
20 ليتر در ثانيه مي‌رسد و اجراي 4 كيلومتر خط انتقال آب اين چاه به مخزن هزار مترمكعبي زيباشهر، آب شرب پايدار روستاي باغ‌ملك و مجتمع 14 روستايي فخرآباد در شهرستان مباركه تامين شد. مرتضي يادگاري با اشاره به جمعيت روستايي شهرستان مباركه اعلام كرد: شهرستان مباركه با 34 روستا، جمعيتي بالغ بر 26 هزار نفر دارد و روستاهاي شهرستان مباركه تحت پوشش طرح آبرساني اصفهان بزرگ قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون