• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

كميسيون آموزش مجلس به سازمان فني و حرفه‌اي رفت

جذب 60درصدي فارغ‌التحصيلان فني و حرفه‌اي در بازار كار

گروه اجتماعي| ديدارها و هم‌انديشي‌ها و ارايه آمارهاي سازمان فني و حرفه‌اي كشور دارد بيشتر و بيشتر مي‌شود. اين سازمان كه چند ماه قبل‌تر با آموزش و پرورش نشست مشتركي برگزار كرد تا درمورد سهم بيشتر مهارت‌آموزي در مدارس به توافق برسند، اين‌بار با كميسيون آموزش مجلس يازدهم به گفت‌وگو نشست. پس از اين ديدار بود كه رييس كميسيون آموزش مجلس اعلام كرد: «بيش از ۶۰درصد از خروجي‌هاي دانشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي وارد بازار كار مي‎‌شوند.»
نيمه ارديبهشت ماه بود كه گفت‌وگوي «اعتماد» با علي‌اوسط هاشمي، رييس سازمان فني و حرفه‌اي كشور منتشر شد. هاشمي در اين مصاحبه گفت: «با اطمينان به شما مي‌گويم كه 40درصد از مراجعان سالانه فني ‌و حرفه‌اي براي كسب مهارت را فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها تشكيل مي‌دهند و اين خودش از يك جهت نشان‌دهنده تغيير نگاه آنهاست كه نتوانسته‌اند از طريق مدركي كه در اختيار دارند خودشان را به يك موضع فعال برسانند.»
 آنچه هاشمي اعلام كرد نشان از نقصي جدي در سيستم آموزشي كشور دارد؛ سيستمي كه در دوره مدرسه دانش‌آموزان را بيش از هر چيز براي ورود به دانشگاه آماده مي‌كند و دانشگاهي كه كمتر از هر چيز براي فارغ‌التحصيلان آينده امكان حضور در بازار كار را فراهم مي‌كند. روز گذشته، اولين روز از هفته مهارت در حالي فرا رسيد كه هفته‌هاست باتوجه به شيوع كرونا، نحوه برگزاري كنكور تبديل به دغدغه جدي نظام آموزشي كشور، ستاد ملي مقابله با كرونا و البته دانش‌آموزان و خانواده‌هاي‌شان شده. به همين مناسبت بود كه باز كارشناسان بسيار و حتي مسوولان مختلف در مورد مشكل كنكور كه هر سال بر سر بود و نبود آن بحث مي‌شود، صحبت كردند و يادآور شدند كه داوطلبان نبايد براي ورود به دانشگاه، آن هم در چنين شرايطي، تن به استرس‌هاي بي‌دليل بدهند. نهايت تمامي اين بحث‌ها و برگزاري كنكور و ورود به دانشگاه هم مي‌رسد به آمارهايي كه از سازمان فني و حرفه‌اي و مجلس مي‌رسد. 40درصد از متقاضيان ورود به رشته‌هاي فني و حرفه‌اي، فارغ‌التحصيل دانشگاه هستند و بيش از 60درصد فارغ‌التحصيلان فني و حرفه‌اي وارد بازار كار مي‌شوند. 
عليرضا منادي‌سفيدان، رييس كميسيون آموزش مجلس، آمار ذكر شده را در نشست كارگروه تخصصي راهبري و هماهنگي در سياستگذاري شوراي عالي آموزش و تربيت فني، حرفه‌اي و مهارتي اعلام كرد كه روز گذشته با حضور اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در سازمان مركزي دانشگاه فني و حرفه‌اي برگزار شد. خانه ملت به نقل از او نوشته است: «برنامه پنج ساله ششم توسعه نگاه 50درصدي به توسعه آموزش مهارتي در آموزش و پرورش دارد كه بايد عملياتي كنيم. قانون نظام جامع آموزش مهارت و تربيت فني و حرفه‌اي سال 96 تصويب و در سال 97 عملياتي شده است اين شورا با رياست معاون اول رييس‌جمهور به فعاليت مي‌پردازد. هر ايراني بايد مهارت داشته باشد. ۲۳ ميليون خانواده در كشور داريم و خانواده اولين محل آموزش مهارت در زندگي است. در مدرسه بخش ديگري از مهارت‌ها آموزش داده مي‌شود اما آن مهارتي كه جوانان را به سمت كار برده و اشتغال ايجاد كند مهارتي است كه بايد در مجموعه‌هاي فني و حرفه‌اي كسب كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون