• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

ترافيك هوايي جهان تا سال ۲۰۲۴ به سطح  قبل  بازنخواهد  گشت

انجمن بين‌المللي حمل و نقل هوايي اعلام كرد كه ترافيك هوايي جهاني تا حداقل سال 2024 به سطح قبل از شيوع بيماري همه‌گير كروناويروس باز نخواهد گشت. برايان پيرس، اقتصاددان ارشد انجمن بين‌المللي حمل و نقل هوايي در يك كنفرانس خبري گفت: عدم اطمينان در مورد زمان بازگشايي مرزها عامل اصلي اين پيش‌بيني است. وي گفت: ما اكنون پيش‌بيني مي‌كنيم كه تا سال 2024 يعني يك سال بيشتر از آن چيزي كه قبلا پيش‌بيني كرده بوديم، به سطح 2019 دست پيدا نخواهيم كرد. اين اقتصاددان همچنين تاكيد كرد كه چشم‌انداز ميزان تقاضا براي سفر هوايي بستگي به نحوه عملكرد كشورها «براي كنترل ويروس» دارد. وي گفت محدوديت‌هاي جديد انگليس در ارتباط با سفر به كشور اسپانيا «ابهام بسياري» را ايجاد كرده است. پيرس گفت: ما هنوز شاهد بازگشايي مرزها، به ويژه در زمينه حمل و نقل مسيرهاي طولاني و همچنين مسافرت‌هاي بين اقيانوس اطلس نبوده‌ايم. وي هرگونه بهبودي در وضعيت سفرهاي هوايي در نيمه دوم سال را كندتر از آنچه قبلا انتظار مي‌رفت پيش‌بيني كرد و گفت وضعيت سفرهاي هوايي در ماه مه و ژوئن نيز بدتر از پيش‌بيني‌ها بود.


افزايش توليد اوپك بازارهاي نفت را دوباره  بيش از حد  پر  مي‌كند

تحليلگران ريستاد انرژي مي‌گويند افزايش توليد اوپك و متحدانش از اول ماه آگوست دوباره باعث عرضه بيش از حد نفت به بازار در چهار ماه آينده خواهد شد. اين پيش‌بيني بر اين فرض استوار است كه تقاضاي نفت به خاطر ادامه همه‌گيري ويروس كرونا به سرعت بهبود پيدا نكند. طي پنج ماه اول سال 2020، توليد نفت در جهان بسيار بالاتر از سطح تقاضاي بازار بود. ذخاير جهاني نفت در ماه ژوئن به خاطر كاهش توليد اوپك و متحدانش كاهش چشمگيري پيدا كردند ولي كاهش توليد 9.7 ميليون بشكه در روز اوپك‌پلاس تنها تا پايان جولاي ادامه خواهد داشت. تقاضا در ماه جولاي به طرز شگفت‌آوري 1.9 ميليون بشكه در روز بيشتر از عرضه نفت بود.


چيني‌ها    سبز  مي‌شوند

بزرگ‌ترين شركت نفت چين برنامه دارد بخشي از پول فروش خط لوله‌هاي خود را به توسعه تجارت در بخش انرژي بادي و خورشيدي اختصاص دهد. پتروچاينا اين هفته كل سيستم خط لوله‌هاي در اختيار خود را به ارزش ۳۸ ميليارد دلار واگذار كرد تا زمينه براي ورود بخش خصوصي به اين بخش از صنعت نفت و گاز كشور را فراهم كند. به گزارش بلومبرگ، وي فانگ، رييس بخش سرمايه‌گذاري پتروچاينا گفته است كه شركت بخشي از اين درآمد را براي «گذار به مدل انرژي‌هاي سبز» اختصاص مي‌دهد. همچنين بخشي از آن صرف پرداخت سود سهام و هزينه براي بخش نفت و گاز خواهد شد. در حالي كه غول‌هاي انرژي اروپا نظير توتال و رويال داچ شل سال‌هاست مشغول سرمايه‌گذاري در بخش انرژي‌هاي سبز هستند، شركت‌هاي بزرگ انرژي چين تاكنون عمدتا سرگرم همان تجارت معمول خود بوده و به اين حوزه ورود نكرده‌اند. نيل بورج، تحليلگر ارشد انرژي به بلومبرگ مي‌گويد: «اين اتفاق نشان‌دهنده اين است كه چيني‌ها متوجه تغيير جهان شده‌اند و به فكر زندگي پس از نفت و گاز افتاده‌اند. اما به‌طور خاص اينكه به چه راهي خواهند رفت را ما نمي‌دانيم.»


لير  تركيه  به پايين‌ترين  سطح تاريخ  خود  در  برابر يورو  رسيد

با نگراني سرمايه‌گذاران از كاهش ذخاير ارزي تركيه، افزايش بدهي خارجي، مداخلات بانك مركزي و احتمال تحريم از سوي اتحاديه اروپا، نرخ لير تركيه به پايين‌ترين سطح تاريخ خود در برابر يورو سقوط كرد. در لحظاتي از معاملات ديروز نرخ برابري لير تركيه با يورو تا ۸.۱۷۳۳ واحد سقوط كرد. البته اين در حالي اتفاق افتاد كه يورو در بالاترين سطح ۲ ساله خود در برابر دلار امريكا قرار داشت.  داده‌هاي رفينيتيو ايكون رويترز نشان مي‌دهد يورو از آغاز سال تا به حال ۲۲ درصد در برابر لير تقويت شده است. سقوط ارزش لير در حالي اتفاق مي‌افتد كه بانك مركزي تركيه براي تقويت آن رو به فروش گسترده دلار آورده است و تنها در هفته اخير حدود ۲ ميليارد دلار را در بازارها فروخته است. در ماه‌هاي اخير ذخاير ارزي تركيه به سرعت رو به افول گذاشته و حالا افول ليره اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد.


قيمت طلا ظرف ۲ سال  به ۳۵۰۰ دلار جهش مي‌كند

اين هفته قيمت طلا با رشد تقاضا براي سرمايه‌هاي امن، به بالاترين سطح تاريخ خود رسيد و تحليلگران معتقدند اين رشد تاريخي ادامه خواهد داشت تا قيمت جهاني طلا از ركوردهاي جديد فراتر رود. با نگراني‌هاي به وجود آمده به علت پاندمي كوويد ۱۹ و بالا گرفتن تنش‌ها بين چين و امريكا، قيمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه تا حدود ۱۹۸۰ دلار در هر اونس بالا رفت و از ركورد تاريخي خود كه در سپتامبر ۲۰۱۱ ثبت شده بود عبور كرد.  بري داوس، رييس شركت اوراق مارتين پالاس مي‌گويد: آنچه بسيار اهميت دارد اين است كه قيمت طلا با سرعت خيلي بالايي از ركورد تاريخي ۱,۹۲۳ دلار عبور كرد. آنچه خيلي‌خيلي اهميت دارد اين است كه قيمت طلا براي رسيدن به اين سطح به تازگي از 1۸۰۰ دلار عبور كرده بود. اين به ما مي‌گويد كه بازار بسيار بسيار قوي و رو به رشد است. او اضافه كرد: من انتظار دارم ظرف ۲ سال قيمت‌ها به ۳۵۰۰ دلار برسد. قدرتي كه در روند رشد قيمت طلا وجود دارد بسيار اهميت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون