• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4709 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد

لابي‌گري انگليس با امريكا براي حمايت مالي از يك كلاهك هسته‌اي جديد

خلع سلاح هسته‌اي، تعهدي فراموش شده

انگليس مشغول لابي‌گري با كنگره امريكا در پشتيباني از يك كلاهك هسته‌اي جنجالي جديد براي سيستم موشك‌هاي هسته‌اي «ترايدنت» خود بوده و مدعي است اين براي «آينده ناتو به عنوان يك ائتلاف هسته‌اي» حياتي است. به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، بر اساس يك نامه بن والاس، وزير دفاع انگليس از كنگره امريكا خواسته از بودجه اوليه براي كلاهك جديد W۹۳ حمايت كند.اين نامه ماه آوريل ارسال شده اما تا پيش از اين گزارشي در مورد آن منتشر نشده بود. اين نامه نشان‌دهنده كشيده شدن انگليس به يك بحث سياسي امريكا كه دولت دونالد ترامپ را در مقابل بسياري از دموكرات‌ها و گروه‌هاي فعال كنترل تسليحات بر سر لزوم اجراي برنامه ۱۴ ميليارد دلاري كلاهك W۹۳ قرار داده، است.
 نيروي دريايي ارتش امريكا هم‌اكنون براي سيستم موشك‌هاي ترايدنت پرتابي‌ از زيردريايي خود دو مدل كلاهك را دراختيار دارد. همكاري نزديك انگليس با امريكا بر سر كلاهك W۹۳ ادعاي استقلال بازدارندگي هسته‌اي اين كشور و تعهد هر دوي آنها به خلع سلاح هسته‌اي را زير سوال مي‌برد. پارلمان انگليس نخستين‌بار زماني در مورد اين قضيه شنيد كه مقام‌هاي امريكايي به شكل تصادفي در ماه فوريه دخيل بودن انگليس را افشا كردند.
 انگليس همچنين از تلاش‌هاي دولت براي تسريع كار روي اين كلاهك و درخواست ۵۳ ميليون دلاري تعجب‌برانگيز مربوط به طرح اوليه اين سلاح در بودجه ۲۰۲۱ يعني دو سال زودتر از برنامه قبلي حمايت مي‌كند. برخي ناظران مردد معتقدند اين عجله هدفش دراختيار گرفتن بودجه قبل از انتخابات است. در صورت رسيدن جو بايدن به رياست‌جمهوري ممكن است برنامه كلاهك W۹۳ مورد بازبيني قرار گرفته يا حتي لغو شود. والاس به اعضاي كميته‌هاي خدمات مسلح مجلس نمايندگان و سناي امريكا گفت: اين يك دوران چالش برانگيز است اما ضروري است كه ما در اين دوران دشوار اتحاد ترانس آتلانتيك و همبستگي خود را نشان دهيم.
 بودجه كنگره براي ۲۰۲۱ در‌خصوص برنامه W۹۳ تضمين خواهد كرد كه ما تعميق روابط منحصر به فرد هسته‌اي ميان دو كشور خود را ادامه داده و انگليس قادر مي‌شود تا چند دهه بازدارندگي مداوم در دريا را تامين و تضمين كند. اين مداخله انگليس بعد از معلق ماندن بودجه اوليه براي اين كلاهك مطرح شده است. اين بودجه توسط كميته‌هاي خدمات مسلح سنا و مجلس نمايندگان امريكا تصويب شده اما ماه گذشته ميلادي يك كميته فرعي آب و انرژي در مجلس نمايندگان دست‌كم به‌طور موقت آن را بلوكه كرده است. كارمندان كنگره گفته‌اند يك چنين مداخله مستقيم انگليس در بحث مربوط به تسليحات هسته‌اي در امريكا را به‌خاطر نمي‌آورند. يك دستيار كميته‌اي گفت: ما هرگز تا قبل از اين با نامه‌اي از اين نوع مواجه نشده‌ايم بنا بر اين كمي تعجب برانگيز بود كه روي چنين مساله‌اي بحث مي‌شود. انگليس تاكيد دارد سيستم تسليحات هسته‌اي ترايدنتش خودمختار است اما دو كشور موشك‌هاي يكساني داشته و كارهاي مربوط به كلاهك‌ها را هماهنگ مي‌كنند. كلاهك فعلي سيستم ترايدنت انگليس يعني Holbrook بسيار شبيه به كلاهك W۷۶، يكي از دو كلاهك مورد استفاده نيروي دريايي امريكا در سيستم موشك‌هاي ترايدنت II است. انتظار مي‌رود نسخه‌هاي انگليسي و امريكايي كلاهك W۹۳ تا حد نزديكي شبيه به هم باشند. جزييات كمي درباره كلاهك W۹۳ منتشر شده اما گمان برده مي‌شود بر‌مبناي طرحي تست شده در زمان جنگ سرد باشد كه در آن زمان وارد زرادخانه امريكا نشد. اين به‌طور بالقوه اولين طراحي كلاهك جديد براي زرادخانه امريكا از زمان جنگ سرد بوده و انتظار مي‌رود قدرتش به شكل قابل‌توجهي بالاتر از كلاهك فعلي W۷۶ كه شش برابر قدرتمندتر از بمب اتم انداخته شده روي هيروشيما در ۷۵ سال قبل است، باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون