• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4711 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد

كارزار انتخاباتي بايدن ادعاها مبني بر عدم حضور او در مناظره را رد كرد

دورخيز كانديداها براي دوئل تلويزيوني

محمدحسين لطف‌الهي

رسانه‌هاي نزديك به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده امريكا روز گذشته با اشاره به يك پيشنهاد كه دو هفته قبل از سوي يكي از كاركنان ارشد دولت بيل كلينتون به جو بايدن، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري ارايه شده بود، از عدم تمايل معاون اول دولت باراك اوباما براي مناظره با دونالد ترامپ خبر دادند و او را به هراس از مناظره به دليل «كهولت سن» و «اختلال حواس» متهم كردند؛ موضوعي كه ازسوي كارزار  انتخاباتي جو  بايدن تكذيب شده و «تلاشي براي فرار از شكست در انتخابات» خوانده  مي‌شود.

روز سه‌شنبه روزنامه نيويورك پست گزارش داد كه جو لاكهارت، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد در سال‌هاي 1998 تا 2000 به كارزار انتخاباتي بايدن پيشنهاد داده است كه باتوجه به شرايط موجود از مناظره با ترامپ خودداري كرده و در دام مناظرات انتخاباتي نيفتد. به نوشته نيويورك پست، او گفته است: «بايدن هر كاري كه مي‌كند نبايد با دونالد ترامپ مناظره كند. او كسي است كه براساس گزارش واشنگتن پست در طول دوره رياست‌جمهوري خود بيش از 20 هزار ادعاي دروغ مطرح كرده و  به هيچ چيز پايبند نيست.» لاكهارت افزود: «اين احمقانه است با كسي كه به قانون پايبند نيست و صداقت ندارد مناظره كنيد.» دبير مطبوعاتي اسبق كاخ سفيد همچنين گفت مي‌داند اين كار باعث خواهد شد رسانه‌هاي جمهوري خواه، جو بايدن را هدف حملات خود قرار دهند اما با اين حال تصريح كرد كه ريسك اين اتفاق كمتر از مناظره با فردي است كه تحت هيچ شرايطي نمي‌تواند و نمي‌خواهد راست بگويد.
هواداران رييس‌جمهور امريكا اين پيشنهاد را دستمايه طنز قرار داده و با تمسخر جو بايدن و مصاحبه‌هاي او كه اغلب از خانه انجام مي‌شود، نسبت به سلامت جسمي و رواني او ابراز ترديد مي‌كنند و معتقدند فردي با اين شرايط شايسته رياست‌جمهوري امريكا نيست. هواداران ترامپ در شبكه‌هاي اجتماعي نيز با اشاره به عملكرد او در دوره مناظرات انتخاباتي سال 2016 عنوان مي‌كنند كه بايدن مي‌داند اگر در مقابل ترامپ قرار گيرد شكست مي‌خورد و از همين رو است كه به دنبال راهي براي فرار از مناظره است. همچنين تد كروز، سناتور جمهوري‌خواه از ايالت تگزاس در توييتر به اين موضوع واكنش نشان داد و آن را يكي از «استراتژي‌هاي اصلي» دموكرات‌ها براي پيروزي در انتخابات نوامبر توصيف كرد. مديران كارزار انتخاباتي جو بايدن اما اين اتهامات و اين ادعاها را قبول ندارند و معتقدند اين ادعا ساخته و پرداخته رسانه‌هاي نزديك به ترامپ است.
آماده   مناظره‌ايم
ساعاتي بعد از انتشار گزارش نيويورك پست درباره احتمال عدم حضور بايدن در مناظرات انتخاباتي، فاكس نيوز از رسانه‌هاي نزديك به ترامپ سراغ مديران ارشد كارزار انتخاباتي جو بايدن رفت و از كيت بدينگفيلد، معاون كارزار انتخاباتي و همچنين مسوول ارتباطات كارزار او پرسيد كه آيا اين موضوع صحت دارد يا نه. بدينگفيلد در اين باره به فاكس نيوز گفت: «جو بايدن بسيار مشتاقانه منتظر مناظره با دونالد ترامپ است.» او اضافه كرد كه مجموعه كارزار انتخاباتي بايدن، پيش‌تر موافقت خود را براي برگزاري مناظره با ترامپ اعلام كرده و در حال حاضر اين كارزار ترامپ است كه سكوت پيشه كرده و واكنشي نشان نداده است. معاون كارزار انتخاباتي جو بايدن همچنين گفت كه ما مشتاقيم تا كانديداها در كنار يكديگر و در معرض ديد مردم قرار گيرند تا افكار عمومي بهتر بتواند درباره انتخابات تصميم‌گيري كند. به گفته كيت بدينگفيلد، دموكرات‌ها منتظرند تا هرچه زودتر كارزار انتخاباتي ترامپ نيز حضور و مشاركت رييس‌جمهور در مناظرات انتخاباتي را بپذيرد. فاكس نيوز نوشته است كه تا لحظه انتشار اين گزارش، كميسيون مناظرات انتخاباتي پاسخي به سوالات اين رسانه درباره ادعاي كيت بدينگفيلد مبني بر پذيرش مناظرات انتخاباتي از سوي كارزار بايدن و عدم پاسخگويي كارزار ترامپ نداده است. اين اظهارات كيت بدينگفيلد با واكنش سريع تيم ترامپ روبه‌رو شد. تيم مورتاگ، مدير ارتباطات كمپين انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا روز دوشنبه در بيانيه‌اي كه براي انتشار دراختيار فاكس نيوز قرار داد، آورده است كه «بايدن تنها كانديدايي است كه براي حضور در مناظره ناز مي‌كند و هوادارانش به او توصيه مي‌كنند تا از مناظره دوري كند.» او نوشته است كه ترامپ مشتاقانه منتظر آغاز مناظره است. 
«اين يك  راز  سر به  مهر نيست!»
واكنش دموكرات‌ها به اخبار پيرامون احتمال عدم شركت جو بايدن در مناظرات محدود به مصاحبه با فاكس نيوز نماند. تي جي داكلو، سخنگوي جو بايدن صبح دوشنبه در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، ضمن رد اين اخبار درباره دلايل طرح اين نوع اخبار نادرست گفت: «فاكس نيوز و ديگر نزديكان ترامپ مي‌خواهند با داستان‌پردازي پيرامون هراس جو بايدن از حضور در مناظرات انتخاباتي، حواس مردم را از فجايعي كه در كشور رقم مي‌خورد پرت كنند و تلاش دارند تا مردم مديريت فاجعه رييس‌جمهور در مساله مقابله با ويروس كرونا را از ياد ببرند.» او افزود: «150 هزار امريكايي جان خود را از دست داده‌اند و ميليون‌ها نفر نيز بيكار شده‌اند. اين يك فاجعه است اما دلايل وقوع اين مشخص است. حضور در مناظرات نيز يك راز سر به مهر نيست.» داكلو با بيان اينكه كميسيون مناظرات تلويزيوني از هر دو كانديدا دعوت كرده‌اند تا در سه برنامه مناظره حضور يابند،تاكيد كرد: «كارزار بايدن اين درخواست را پذيرفته اما كارزار ترامپ هنوز پاسخي نداده؛ رازي وجود ندارد و هيچ چيز پنهان نيست.»
سي‌ان‌ان نيز در اين باره نوشته كه كارزار بايدن اهميت مناظرات انتخاباتي و اثرگذاري آن روي نتيجه انتخابات را درك مي‌كند و حاضر نيست اين فرصت را به دلايلي كه تاكنون از سوي كارشناسان مطرح شده از دست بدهد. اين تصميم نشان مي‌دهد كه آنها باتوجه به تجربه سال 2016 و تحليل آنچه در مناظرات هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ رخ داده، تصميم دارند با آمادگي كامل به مقابله با ترامپ بروند و تمايلي به خالي كردن صحنه به نفع رييس‌جمهور جمهوري‌خواه امريكا ندارند. با اين حال اين تصميم دموكرات‌ها، منتقدان ديگري نيز دارد و آنها مصرانه معتقدند مناظرات انتخاباتي بايد براي هميشه برچيده شود.
مناظره  فايده‌اي  ندارد
اليزابت درو، خبرنگار 84 ساله امريكايي در مقاله‌اي كه روز گذشته در نيويورك تايمز منتشر شد با اشاره به تنش‌هايي كه موضوع مناظرات انتخاباتي در ميان كارزارهاي انتخاباتي دو كانديدا درخواست كرده كه مناظرات انتخاباتي به‌طور كامل برچيده شود. او نوشته كه اين درخواست را به دليل توصيه‌هاي بهداشتي پزشكان درباره ويروس كرونا و پرهيز از برگزاري اجتماعات مطرح نمي‌كند بلكه معتقد است كه مناظره‌ها به هيچ‌وجه روشن نمي‌كند كه چه كسي براي قرار گرفتن در مقام رييس‌جمهور امريكا شايسته است. او تاكيد كرده مناظره اين فرصت را دراختيار نامزدي كه كمتر شايسته است قرار مي‌دهد تا با برخي رفتارها، نظر افكار عمومي را به خود جلب كند. او صفات يك رييس‌جمهور خوب را شعور، تفكر، همدلي با مردم و دوست داشتني بودن ذكر كرده و عزت نفس را لازمه شخصيت هر رييس‌جمهوري خوانده است. به نوشته او، در مناظرات اما اين خصوصيات روشن نمي‌شوند و كانديداها در بحث‌هاي چالشي و كم فايده هنر سخنوري و بازيگري خود را به نمايش مي‌گذارند. به نوشته او راه بهتر براي كشف كانديداي شايسته‌تر براي رياست‌جمهوري امريكا «توجه مدام و طولاني‌مدت» به كارزارهاي انتخاباتي كانديداهاست، چراكه نشان مي‌دهد تفكر واقعي آنها چيست و به دنبال پياده كردن چه برنامه‌هايي در آينده هستند. اليزابت درو نوشته است كه ضرورت «توجه مدام و طولاني‌مدت» به كارزارهاي انتخاباتي كانديداها از اين رو مطرح مي‌شود كه امكان ندارد كسي كارزارهاي انتخاباتي 2016 - 2015 را با دقت دنبال كرده باشد و نفهميده باشد كه دوره رياست‌جمهوري ترامپ چه تبعات سهمگيني براي ايالات‌متحده در پي خواهد داشت اما اگر كسي بخواهد از روي مناظرات كانديداي خود را انتخاب كند شايد اين موضوع را به درستي در نيابد. اين خبرنگار باسابقه امريكايي همچنين با اشاره به خصوصيات شخصي ترامپ نوشته است كه همه ‌چيز براي او در نمايش خود و منحرف كردن ذهن مردم از واقعيت‌ها منحصر مي‌شود و از همين رو به نظر مي‌آيد شخصيت‌هايي مانند او شيفته مناظره باشند.
با تمام گمانه‌زني‌ها، از واكنش كارزارهاي انتخاباتي هر دو كانديدا اين‌گونه برمي‌آيد كه مناظرات برگزار خواهد شد و هر دو طرف اميد دارند در آن به پيروزي دست يابند. اما بايد ديد آيا اين بار نيز مانند سال 2016 هنر ترامپ روي صحنه به كمك او خواهد آمد يا اين بار بايدن مي‌تواند رييس‌جمهور مدعي را مغلوب كند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون