• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4711 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد

روايت عجيب دوپينگ مدال‌آوران ووشو و سكوت فدراسيون

چرا برای ورزشکار دوپینگی مراسم خداحافظی برگزار شد؟

گروه ورزش

 

 

1- تيتر روزنامه‌ها و تصاويري از خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني؛ عباراتي نظير «نخستين قهرماني ووشوي ايران»، «قهرماني مقتدارنه در مهد ووشو» و «بزرگي ووشوكاران ايران» به چشم مي‌خورد. شبكه‌هاي تلويزيوني خبر قهرماني تيم سانداي ايران در رقابت‌هاي قهرماني جهان در سال 2018 را در هر بخش خبري تكرار مي‌كنند. تصاويري از مدال‌آوران تيم به صورت اسلايد و لابه‌لاي اين تصاوير ديده مي‌شود. خواهران طلايي منصوريان. فريناز نذيري، محسن محمدسيفي، يوسف صبري، معين تقوي و ميلاد عارفي‌مقام كه مدال طلا تصاحب كرده‌اند و حميدرضا قلي‌پور كه نشان نقره را به ارمغان آورده است. در كنار اين تصاوير، چهره رييس فدراسيون ووشو را هم مي‌بينيم. كسي كه به اعتقاد رسانه‌ها نماد مديريت موفق در فدراسيون‌هاي رزمي است. در نهايت رده‌بندي مدالي مسابقات را مي‌بينيم. جايي كه ايران با 7 طلا و يك نقره بالاتر از چين كه 6 طلا به دست آورده در بالاي جدول به چشم مي‌خورد. چيني كه در هر 8 دوره قبلي رقابت‌ها قهرمان شده بود. 
2- سالن برگزاري مسابقات ووشوي قهرماني جهان در سال 2019؛ تيم ايران بار ديگر در بخش ساندا قهرمان جهان شده است. ورزشكاران ايران در حالي كه روي دوش خود پرچم را حمل مي‌كنند، ديده مي‌شوند. خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها پر است از اخبار جام جهاني ووشو. آنچه در اين ميان براي برخي مخاطبان تعجب‌برانگيز است، غياب دو تن از مدال‌آوران سال گذشته تيم ملي است. يكي از آنها كاپيتان تيم ملي بوده. گفته مي‌شود به دلايل فني و به خاطر خداحافظي آنها ديگر در تيم ملي حضور ندارند. مساله چندان كنجكاوي‌برانگيز نيست. به خصوص كه بدون آنها نيز تيم در بخش ساندا قهرمان شده و جانشينان آن دو نفر نيز روي سكو رفته‌اند. همه در حال جشن گرفتن هستند و در اين ميان جاي خالي هيچ‌كس احساس نمي‌شود. 
3- مجمع انتخابات كميسيون ورزشكاران كميته ملي المپيك؛ هياهوي زيادي در سالن برپاست. چندين نفر را مي‌بينيم كه در حال داد و بيداد سر يكديگر هستند. در بين اين افراد چهره‌هاي شاخص ورزش ايران در چند سال گذشته را مي‌بينيم. هادي ساعي يكي از نامزدهاي رياست، آرش ميراسماعيلي رييس فعلي و ديگر نامزد انتخابات و چندين چهره ديگر از جمله زهرا نعمتي و بهداد سليمي و مجتبي عابديني و حميده عباسعلي نيز به چشم مي‌خورند. ساعي در حال جر و بحث كردن با كيكاووس سعيدي دبير كميته ملي المپيك است. ساعي به اين معترض شده كه كميته ملي المپيك بدون اعلام قبلي و كسب اجازه از IOC بهداد سليمي و حميده عباسعلي را به مجمع آورده تا با راي اين دو نفر شخص مورد نظر كميته ملي المپيك را به مسند رياست بنشاند. بحث بالا مي‌گيرد. سعيدي تهديد مي‌كند جلسه را ترك مي‌كند. سليمي معترض مي‌شود. همين‌طور عباسعلي. حاضرين متعجبند كه چرا حميدرضا قلي‌پور در مجمع حاضر نيست. كاپيتان سابق تيم ملي ووشو، قهرمان و نايب‌قهرمان جهان و داماد هادي ساعي. سوالات به صورت زمزمه آغاز مي‌شود و بعد كم‌كم به صورت موجي بلند به گوش مي‌رسد. در نهايت اين سعيدي است كه مي‌گويد:«اين ورزشكار رشته ووشو به خاطر دوپينگ در مسابقات سال ۲۰۱۸ از سوي فدراسيون جهاني محروم شده است.» (سكوت حضار) 
4- تيتر روزنامه‌ها و تصاويري از خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني؛ چيزي كه كيكاووس سعيدي گفته به سرعت رسانه‌ها را در مي‌نوردد. خبرنگاران مدام شماره مديران ارشد ورزش و فدراسيون ووشو را مي‌گيرند. امير صديقي، رييس فدراسيون كه بين سال‌هاي 2018 تا همين چند ماه پيش رييس روابط بين‌الملل فدراسيون بوده، ستاد مبارزه با دوپينگ، حسين اوجاقي مربي تيم ملي ووشو و مهدي علي‌نژاد رييس وقت فدراسيون و معاون فعلي وزير ورزش جوانان افرادي هستند كه خبرنگاران دنبال‌شان هستند. همه يك سوال واضح دارند:«چرا دوپينگ قلي‌پور در اين مدت اعلام نشده بود؟» در اين هياهو خبر ديگري نيز منتشر مي‌شود. يكي ديگر از ووشوكاران تيم قهرمان سال 2018 نيز تست دوپينگش مثبت اعلام شده بود. نام اين شخص معين تقوي، ديگر طلايي تيم ايران است. اوضاع پيچيده‌تر مي‌شود. رجوع به سايت فدراسيون جهاني ووشو و دانلود فايل پي‌دي‌اف نتايج مسابقات سانداي سال 2018 چيزي را نشان نمي‌دهد. هنوز ايران با 7 طلا و يك نقره اول است. اما نامه‌هاي مربوط به مثبت شدن دوپينگ اين دو ورزشكار و محروميت‌ 4‌ساله‌شان منتشر شده است. آنها يك سال قبل حكم محروميت‌شان را گرفته بودند. 
اين 4 سكانس عجيب و غيرقابل پيش‌بيني از اتفاقاتي‌ است كه در فدراسيون ووشو رخ داده. اتفاقاتي كه علاوه بر فدراسيون چندين نهاد ديگر را هم درگير كرده است. سوال اين است كه چرا و چطور اين پنهان كاري صورت گرفته است؟ هيچ‌كس زماني كه تيم ايران بر بام ووشوي جهان ايستاده بود، گمان نمي‌كرد سرانجام كار به اينجا كشيده شود. حالا در مورد آن قهرماني تاريخي سال 2018 بايد گفت كه مدال‌هاي ايران و چين مساوي است و دو تيم به صورت مشترك اول شدند. البته امير صديقي رييس فعلي فدراسيون ووشو در مورد قهرماني‌هاي تاريخي نظر ديگري دارد. او معتقد است قهرماني سال 2018 چندان هم تاريخي نبوده. صديقي در اين رابطه به روزنامه اعتماد گفت:«موضوع قهرماني تاريخي برمي‌گردد به سال 2017 و بعد از آن در سال 2019. در رويدادهاي فدراسيون جهاني ووشو، مسابقات قهرماني جهان رويداد اول و مهم‌ترين رقابت است. مسابقات جام جهاني ساندا اهميتش نسبت به مسابقات قهرماني جهان كمي كمتر است. آن ورزشكاراني كه در مسابقات جهاني مدال مي‌آورند به رقابت‌هاي جهاني ساندا و تالو دعوت مي‌شوند. آن قهرماني‌هاي تاريخي ايران مربوط به 2017 كازان و 2019 چين است.» البته هيچ كدام از مديران ارشد ووشو هنگامي كه در سال 2018 همه از قهرماني تاريخي حرف مي‌زدند و از فدراسيون تقدير مي‌كردند،  نگفتند كه اين مسابقات ارزش كمتري نسبت به مسابقات قهرماني جهان دارد! 
به هر حال چه آن قهرماني تاريخي بوده باشد(كه به اعتقاد اكثريت جامعه ورزش بوده) چه نبوده باشد،بايد گفت حالا علاوه بر تحت‌الشعاع قرار گرفتنش، اين مساله تبديل به يك آبروريزي بزرگ براي ورزش ايران شده است. چراكه گناه تخلف و رفتار ناجوانمردانه با پنهان‌كاري همراه شده و وضعيت بدتري را رقم زده است. حال بايد بگرديم دنبال نقش اول اين درام. فدراسيون ووشو؟ كميته ملي المپيك؟ خود ورزشكار؟ فدراسيون پزشكي ورزشي؟ 
صديقي در پاسخ به اين سوال كه چه كسي مسووليت اطلاع‌رساني در اين زمينه را داشته، گفت:«موضوع دوپينگ اين ورزشكاران مربوط به سال 2018 و مسابقات جام جهاني ساندا مي‌شود. هنگامي كه نمونه تست دوپينگ گرفته مي‌شود تا بررسي شود و بعضا درخواست نمونه دوم صورت بگيرد و دادخواست ورزشكار ارسال شود و در نهايت از طرف كميته ضد دوپينگ رسانه‌اي شود، مدتي طول مي‌كشد. در مورد ورزشكاران كشورمان در سال 2019 آراي دو ورزشكار به ترتيب در ماه‌هاي ژوئن و جولاي به ورزشكار ارسال شد. اين موضوع از طريق فدراسيون جهاني و در سايت فدراسيون جهاني اطلاع‌رساني شد. هميشه مديريت تست، بررسي و اعلام بر عهده آن نهادي است كه اين فعاليت را انجام مي‌دهد. مي‌تواند فدراسيون بين‌المللي يك رشته باشد، يا وادا يا نادا يا نهادهاي ديگر. رويه به اين صورت است كه اعلام و مديريت نتايج تست دوپينگ برعهده فدراسيون ملي نيست. وظيفه فدراسيون ملي اين بود كه وقتي احكام اين دو ورزشكار را دريافت كرد، آنها را از انجام فعاليت و حضور در ووشو محروم كرد.» او در واكنش به اين مساله كه در ايران اكثرا خود فدراسيون‌ها اين موضوع را رسانه‌اي مي‌كنند، گفت:«به نظرم اين را بيشتر« نادا» اعلام مي‌كند. نمي‌دانم شايد هم بعضي فدراسيون‌ها خودشان اعلام كنند. به هر طريق فدراسيون جهاني براي ما الزامي مشخص نكرده بود كه نتايج را اعلام كنيد. اگر مي‌گفت اين را به عموم اعلام كنيد، ما هم اين كار را مي‌كرديم. براي ما فرقي نداشت.»
با توجه به اينكه فدراسيون ووشو در اين زمينه مسووليتي متوجه خود نمي‌داند شايد در نگاه نخست حميدرضا قلي‌پور به درد نقش اول اين روايت بخورد. قلي‌پوري كه همين چند روز قبل اظهاراتي بر زبان آورد كه نه تنها شرايط را روشن نكرد بلكه بر پيچيدگي‌هان آن نيز افزود. قلي‌پور كه گويا خيلي تحت تاثير روند سينمايي اين اتفاقات قرار گرفته است در مصاحبه‌اي راديويي مدعي شد در اردوي تيم ملي پيش از مسابقات جهاني 2018 عده‌اي بدون اطلاع او در آب معدني‌اش مواد نيروزا ريخته‌اند. او مدعي شد همين كار را در قبال معين تقوي نيز انجام داده‌اند و همين باعث شده، تست اين دو نفر مثبت شود. او گفت:«يك روز قبل و روز اعزام‌ ما به مسابقات در اتاق من و اتاق روبه‌رويي كه سيدمعين تقوي در آن حضور داشت، اتفاقاتي رخ داد كه نمي‌توانم الان آنها را توضيح دهم اما من به‌ موقع همه افشاگري‌ها را در اين باره انجام ‌خواهم داد چون مساله آبرويم در ميان است. شك نكنيد، خارجي‌ها در اين‌ مورد دست نداشته‌اند و از داخل بوده است، شما بايد براي انجام يك‌ كار دليل داشته باشيد. تمام اين شائبه‌ها را در موردشان فكر كرده‌ام ولي نمي‌شود براي يك‌سري مسائل سند جور كرد. به عنوان مثال مي‌گويم، يك نفر به من گفته است ‌كه يك فردي به من زنگ زد و گفت كه اين آب را آزمايش نگيريد، اگر به ‌آن شخص‌ بگويم كه بيا و همين صحبت‌ها را رسانه‌اي كن قطعا ‌قبول نمي‌كند و به همين دليل سندي ندارم. من هم دوست ندارم هنگام صحبت با كسي صدايش را ضبط كنم. براي يك‌سري مسائل سند نيست اما به موقع يك‌سري صحبت‌ها را مطرح مي‌كنم. قطعا اين‌ موضوع‌ مديريت شده بوده و آن آدمي هم كه اين كار را كرده است، من مطمئنم در مورد اقدامش از فرد خاصي دستور ‌گرفته بود.» 
اظهارات اين ووشوكار در حالي است كه او قبلا و هنگامي كه تنها خودش و چند نفر ديگر از محروميتش خبر داشتند در نامه‌اي به فدراسيون جهاني ووشو، مدعي شده بود كه شوهرخواهرش بدون اطلاع او در غذايش مواد نيروزا ريخته بوده. كاپيتان سابق تيم ملي ساندا در توضيحاتش به فدراسيون جهاني اظهار كرده‌ است كه به دليل اختلاف در تقسيم ارثيه پدري، شوهر خواهرش با او مشكل داشته و او را تهديد مي‌كرده كه به حرفه او در ووشو پايان خواهد داد و وجهه‌اش در جامعه را نيز از او خواهد گرفت. قلي‌پور در ادامه اظهاراتش به فدراسيون جهاني گفته كه در يك دورهمي خانوادگي شوهر خواهرش اين ماده دوپينگ را در نوشيدني او ريخته است. قلي‌پور همچنين در اظهاراتش به فدراسيون جهاني مدعي شده كه پس از مثبت شدن تست دوپينگش، شوهر خواهر او نزد خواهرش به عملش اعتراف كرده و با حضور در فدراسيون ووشو و در حضور دبير كل فدراسيون اعتراف و ابراز شرمساري كرده است. در ادامه دادخواست قلي‌پور آورده شده است كه حتي طي يك تماس اسكايپي(تصويري) با حضور شوهرخواهر قلي‌پور، حميدرضا قلي‌پور و يك مترجم، شوهرخواهر قلي‌پور به مسوولان فدراسيون جهاني اعتراف كرده است كه اين‌ اقدام را او انجام داده است. با اين وجود محمود متدين، دبير وقت فدراسيون ووشو ادعا كرد نه تنها از تماس تصويري بي‌خبر است كه‌ حتي به عنوان عالي‌ترين ‌مقام اجرايي فدراسيون خبري از محروميت اين‌ ووشوكاران هم‌ نداشته‌ است‌. معلوم نيست قلي‌پور چطور چنين ايميلي به فدراسيون جهاني فرستاده. بدون شك اينكه در نمونه او و تقوي يك ماده ممنوعه (استانوزولول) پيدا شده، ثابت مي‌كند شوهرخواهر قلي‌پور بي‌گناه است. صديقي رييس فدراسيون ووشو در مورد اظهارات قلي‌پورگفت اطلاعي از اين مساله ندارد و اگر قلي‌پور مستنداتي دارد بهتر است ارايه كند. صديقي گفت:«ورزشكار به عنوان تنها فردي است كه مسوول آن چيزي است كه در بدنش يافت مي‌شود. هيچ‌كس ديگري به جز ورزشكار اين مسووليت را ندارد مگر اينكه به گونه ديگري اين اتفاق افتاده باشد و ثابت هم شده باشد. يعني ورزشكار بتواند ثابت كند آن اتفاق ناخواسته رخ داده و به عمد نبوده. در مورد موضوعي كه ايشان مطرح كردند من هم بار اول بود كه چنين چيزي مي‌شنيدم. آنچه پيش از اين هم گفته بودند، چيز ديگري بود. به هر صورت براساس آموزش‌هايي كه به ورزشكاران در خصوص مبارزه با دوپينگ نيز داده شده است به آنها تاكيد مي‌شود كه دقت زيادي روي مواد خوراكي داشته باشند و حتي آب پلمب نشده، مصرف نكنند.»
در چنين شرايطي و با توجه به اظهارات ضد و نقيض ورزشكار، به نظر مي‌رسد قلي‌پور در اين روايت نقش راوي نامطمئن را بازي مي‌كند و نمي‌توان چندان روي حرف‌هاي او حساب باز كرد. بدون شك عدم اطلاع‌رساني در مورد اين ماجرا دلايل ديگري داشته كه بايد افراد ذي‌ربط پاسخگو باشند. در حال حاضر خيلي از مديران ورزش ايران از جمله مديران ارشد وقت فدراسيون ووشو بايد در اين مقطع زماني و خيلي سريع و صريح نسبت به آنچه اتفاق افتاده شفاف‌سازي كنند. اينكه فدراسيون الزامي در مورد اطلاع‌رساني نداشته به نظر توجيه قابل قبولي نيست. آنها بايد به اين سوال پاسخ دهند كه چرا در سال 2019 در مورد غيبت قلي‌پور و تقوي از لفظ «خداحافظي» استفاده شد در حالي كه مي‌دانستند آنها محروم هستند. اين مساله‌اي است كه حتي صديقي هم جوابش را نمي‌داند. او كه آن زمان مدير روبط بين‌الملل فدراسيون ووشو بود مي‌گويد: «حقيقت من اطلاع ندارم كه آن زمان در توجيه غيبت آنها چه چيزي گفته شد. من آن موقع رييس نبودم. آن چيزي كه مي‌دانم اين است كه اين ورزشكاران وقتي نتيجه تستشان را گرفتند، از دنياي ورزش خذاحافظي كردند.» نكته جالب توجه اين است كه فدراسيون هنگام خداحافظي قلي‌پور براي او مراسم تدارك ديده بود. حسين اوجاقي سرمربي تيم ملي ووشو در مورد خداحافظي قلي‌پور پيش از رقابت‌هاي سال 2019 و مراسم بزرگداشت او گفته بود: «قلي‌پور نام نيكي از خودش به جا گذاشت. خدا را شكر كه مراسمي هم از طرف فدراسيون براي او تدارك ديده شد و با احترام و عزت خاصي از ووشو خداحافظي كرد. من روز قبل از مسابقات باخبر شدم كه حميد قصد دارد ووشو را كنار بگذارد و اين هم يك موضوع شخصي بود كه همه ما به آن احترام مي‌گذاريم.»
در چند روز گذشته مشخص شده ابعاد دوپينگ گويا بزرگ‌تر از چيزي است كه رسانه‌اي شده و طبق اخبار رسيده يكي از ورزشكاران تيم قهرمان سال 2019 نيز از مواد نيروزا استفاده كرده بوده. البته صديقي در اين خصوص مي‌گويد:«اين موضوع هنوز نهايي نشده و در حال بررسي است و حتما اگر نتيجه‌اي حاصل شود طبق روال معمول توسط خود فدراسيون جهاني اعلام خواهد شد.» 

 


ساعي در حال جر و بحث كردن با كيكاووس سعيدي دبير كميته ملي المپيك است. ساعي به اين معترض شده كه كميته ملي المپيك بدون اعلام قبلي و كسب اجازه از IOC بهداد سليمي و حميده عباسعلي را به مجمع آورده تا با راي اين دو نفر شخص مورد نظر كميته ملي المپيك را به مسند رياست بنشاند. بحث بالا مي‌گيرد. سعيدي تهديد مي‌كند جلسه را ترك مي‌كند. سليمي معترض مي‌شود. همين‌طور عباسعلي. حاضرين متعجبند كه چرا حميدرضا قلي‌پور در مجمع حاضر نيست. كاپيتان سابق تيم ملي ووشو، قهرمان و نايب‌قهرمان جهان و داماد هادي ساعي. سوالات به صورت زمزمه آغاز مي‌شود و بعد كم‌كم به صورت موجي بلند به گوش مي‌رسد. در نهايت اين سعيدي است كه مي‌گويد:«اين ورزشكار رشته ووشو به خاطر دوپينگ در مسابقات سال ۲۰۱۸ از سوي فدراسيون جهاني محروم شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون