• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4711 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد

ستاره تيم مس رفسنجان از صعود اين تيم به ليگ برتر مي‌گويد

فكر نمي‌كردم تاثيرگذارترين بازيكن تيم شوم

علي ولي‌اللهي

يكشنبه و در جريان هفته سي‌ويكم رقابت‌هاي ليگ يك فوتبال، تيم مس رفسنجان ميزبان فجر سپاسي شيراز بود و در نهايت با تك گل حميد گلزاري به پيروزي رسيد و 63 امتيازي شد. رفسنجاني‌ها با اين پيروزي صعودشان را به عنوان نخستين تيم به ليگ برتر مسجل كردند تا اين شهر براي نخستين بار در سطح اول فوتبال كشور صاحب نماينده شود. به همين منظور با زننده گل صعود مس رفسنجان، حميد گلزاري به گفت‌وگو نشستيم و با او در مورد شرايط تيم و ليگ يك و وضعيت آينده خودش حرف زديم. گلزاري كه يكي از تاثيرگذارترين بازيكنان اين فصل تيمش به حساب مي‌آيد و تاكنون 13 بار موفق به گلزني شده، معتقد است اگر مس رفسنجان اسكلت تيمش را براي فصل بعد حفظ كند مي‌تواند حتي به رتبه تك‌رقمي در ليگ برتر فكر كند. همچنين از بازيكن تاثير‌گذار مس در مورد شايعات تباني و شرط‌بندي در ليگ يك پرسيديم كه گلزاري پاسخ داد: متاسفانه چنين چيزهايي وجود دارد.

 

شرايط تيم مس رفسنجان امسال چطور بود؟

اين تيم جزوتيم‌هاي ريشه‌دار ليگ يك به حساب مي‌آيد. اين تيم 15، 16 سال است در ليگ يك حضور دارد و حتي به پلي‌آف صعود به ليگ برتر هم رسيده بود اما به هر ترتيب به ليگ برتر راه پيدا نكرد. زماني كه آقاي محمد ربيعي به عنوان سرمربي به تيم اضافه شد، خيلي دير شده بود و حتي من و چند بازيكن ديگر قبل از بازي اول به تيم پيوستيم. هنگامي كه مسابقات را استارت زديم، شرايط آن طور كه مي‌خواستيم نبود. ولي با صحبتي كه بين بچه‌ها، آقاي ربيعي و كادر فني انجام شد با هم همدل شديم كه ان‌شاءالله تيم را براي صعود ببنديم. باشگاه در قراردادي كه با آقاي ربيعي بسته بود، قول رتبه تك‌رقمي گرفته بود. با اين حال ما بين خودمان قولي گذاشتيم كه تيم را بالا بياوريم. حالا هم كه با شما حرف مي‌زنم، خدا را شكر توانستيم قولي كه به خودمان داده بوديم را عملي كنيم.

تعطيلي مسابقات و وقفه‌اي كه بابت كرونا رخ داد، چقدر روي تيم شما تاثير گذاشت؟

اين اتفاق در مجموع به ضرر ما شد. قبل از اينكه كرونا بيايد ما روند صعودي‌مان را داشتيم و نتايج خوبي مي‌گرفتيم. ما قبل از كرونا كلا در 28 هفته 3 باخت داشتيم ولي در شروع مجدد مسابقات در 6 مسابقه دو تا باخت را تجربه كرديم. با اين حال با توجه به اينكه قبل از تعطيلي، اختلاف خوبي با ساير رقبا ايجاد كرده بوديم، اين دو باخت نتوانست در شرايط صعودمان تغييري به وجود آورد. ولي خب اين اتفاقي بود كه نه براي ما كه براي كل جهان اتفاق افتاده و كاريش نمي‌شود كرد. البته در ايام تعطيلات تيم ما جزو تيم‌هايي بود كه تمريناتش را به خوبي و به صورت انفرادي انجام مي‌داد. ما در تعطيلي و در قرنطينه منظم و با برنامه تمرين مي‌كرديم. مربيان با بازيكنان در ارتباط بودند و باعث شد تا حدي آمادگي خودمان را حفظ كنيم.

از وضعيت خودت به شخصه راضي بودي؟ گل صعود به ليگ برتر را هم خودت به ثمر رساندي.

من پارسال گل‌گهر بودم و آن تيم را برديم ليگ برتر. امسال آمديم اينجا و حقيقتش اول فصل به آقاي گلي مسابقات فكر نمي‌كردم. در واقع من اصلا مهاجم نيستم و بيشتر به عنوان هافبك يا هافبك دفاعي بازي مي‌كنم. اول فصل فكر نمي‌كردم يكي از تاثيرگذارترين بازيكنان مس رفسنجان باشم. با اين حال اعتماد به نفسي كه آقاي ربيعي به من و همه بچه‌ها دادند، باعث شد شرايط خوبي داشته باشم. مربي تاثير خيلي زيادي اين فصل روي بچه‌ها داشت و توانست از بچه‌ها بهترين عملكردشان را بگيرد. او از لحاظ روحي رواني و رفاقتي مثل يك برادر بزرگ‌تر بالاي سر تيم بود. روي خود من هم از لحاظ روحي تاثير زيادي گذاشت. الان هم خوشحالم كه توانستم گل صعود را بزنم و دل مردم رفسنجان را شاد كنم.

وضعيت مس رفسنجان از لحاظ مالي به نظر مساعد است. يعني مشكلاتي كه حتي خيلي از تيم‌هاي ليگ برتري با آن مواجهند در تيم شما ديده نمي‌شود.

در ليگ برتر هفت، هشت تيم هستند كه شرايط‌شان مشخص است و مشكلي ندارند و چند تا تيم هم هستندكه مشكلات دارند. با اين حال بحث شرايط مالي در ليگ برتر با ليگ يك خيلي فرق مي‌كند. خيلي از تيم‌هايي كه مي‌گويند، پول ندارند مثل پارس جنوبي يا نفت مسجد سليمان بازيكنان‌شان هفتاد هشتاد درصد پول گرفته‌اند. هر طور حساب كنيم اينها با هم قابل مقايسه نيستند. قرارداد بازيكنان در مس رفسنجان 250 ميليون است. هيچ كسي بيشتر از اين مبلغ نگرفته است. حتي خود آقاي ربيعي به عنوان سرمربي قرارداد پاييني با تيم امضا كرده است. فقط و فقط پاداش صعود به ليگ برتر بچه‌ها را اميدوار كرده است. با اين حال نمي‌خوام از شرايط مالي مس گلايه كنم. ما امسال شرايط خوبي داشتيم. سال‌ قبل مس رفسنجان كلا 55 درصد پول داده بود به بازيكنانش ولي امسال ما تا امروز 75 درصد پول گرفتيم. امسال دغدغه مالي نداشتيم. مديريت باشگاه و صنعت مس خيلي تاثيرگذار بودند. هم براي مس رفسنجان اين اتفاق افتاد هم براي مس كرمان. اين دو تيم امسال مشكل مالي نداشتند. امسال تيم از لحاظ مالي عملكرد موفقي داشت.

گفته مي‌شود در ليگ يك شرط‌‌‌بندي و تباني در اين هفته‌ها زياد شده، آيا همين‌طور است؟ براي شما موردي پيش آمده كه ببينيد؟

اين چيزهايي كه شما مي‌گوييد ما هم شنيديم ولي نديديم. البته هر كسي هم كه توي اين برنامه‌ها باشد، نشان نمي‌دهد چون براي شخصيت خودش و اطرافيانش خوب نيست. من به چشمم نديدم چنين چيزي ولي متاسفانه اين جور چيزها وجود دارد. يعني نمي‌توان گفت همه ‌چيز خوب است. پارسال اگر يادتان باشد اين مساله براي برخي تيم‌ها رخ داد. راه‌آهن پارسال همين داستان را داشت. سال گذشته مخصوصا كه رقابت براي صعود خيلي تنگاتنگ بود و بحث تفاضل گل مطرح بود، ديديم كه اين اتفافات افتاد. البته امسال براي صعود فاصله‌هاي معناداري بين تيم‌ ما و ساير تيم‌ها وجود داشت كه ديگر چنين بحث‌هايي مطرح نشود.

فصل بعد در تيم مس رفسنجان مي‌ماني؟ فصل قبل هم با گل‌گهر صعود كرديد اما از اين تيم جدا شدي.

ما با گل‌گهر هم قرارداد بستيم منتها روز آخر كه قرار بود، تمرينات شروع شود به ما پيام دادند كه شما نياييد من هم گفتم چشم نمي‌آيم! الان هم اگر مس رفسنجان مرا بخواهد برايم افتخار است. بالاخره اين تيم را خودمان آورديم بالا و خودمان زحمتش را كشيديم. اگر باشگاه نظري روي بنده داشته باشد حتما رويش فكر مي‌كنم و اگر باشگاه خواسته‌هاي ما را عملي كند، صددرصد مي‌مانم.

معمولا تيم‌هايي كه از دسته يك به ليگ برتر مي‌آيند، هدف‌شان براي فصل بعد بقا در ليگ برتر است. آيا شما در اين مدت در مورد هدف‌گذاري فصل بعدتان بحثي داشته‌ايد؟

تيم وقتي از ليگ يك مي‌آيد بالا اولين هدفش اين است كه در ليگ برتر بماند. طبيعي هم هست. با اين حال اصلا به اين فكر نمي‌كنند كه چرا بايد هدف‌مان نگه داشتن تيم باشد؟ چرا دنبال رتبه تك رقمي نرويم؟ اگر در اين 5، 6 سال به تيم‌هايي كه از ليگ يك به ليگ برتر رسيدند، نگاه كنيد اكثرشان بعد از يكي، دو فصل افتادند يا در پايين جدول قرار گرفتند. تنها تيمي كه نيفتاد و يك نيم فصل هم حتي در صدر جدول قرار گرفت، پارس جنوبي جم بود كه آن هم دليلش حفظ تيم بود. بازيكناني كه اين تيم را به ليگ برتر آوردند، ماندند. ما پارسال گل‌گهر بوديم اما بعضي از بازيكنان را حفظ نكردند. مي‌توانستند سه چهار تا از بازيكنان ديگر را نيز در تيم نگه دارند. به نظرم آن مهره‌هاي اصلي تيم نبايد جابه‌جا شوند. با تمام احترام به نفرات جديد، آمدن‌شان در كوتاه‌مدت كمكي به تيم نمي‌كند. فاصله بين ليگ برتر و ليگ يك هست ولي نه آنقدري كه نياز باشد، كل تيم تغيير كند. به نظرم اگر سياست باشگاه براي حضور در ليگ برتر حفظ بازيكنان باشد براي تيم بهتر است. چون بازيكنان با هم هماهنگ هستند و انگيزه‌ بسيار زيادي دارند و مي‌خواهند خودشان را نشان دهند. نفرات جديد معمولا كساني هستند كه چند سال در ليگ برتر بازي كردند و شايد از لحاظ انگيزشي چندان مشتاق نباشند. اين براي خيلي از تيم‌ها در چند سال اخير اتفاق افتاده كه بلافاصله سقوط كردند. اكثر اين تيم‌ها اسكلت تيم‌شان را حفظ نكردند. اينها بايد كارشناسي شود و باشگاه بايد حساب كتاب كند، ببيند چه چيزي به صلاحش است. اما از نظر من بچه‌ها توانايي‌اش را دارند و مي‌توانند. نمي‌گويم همه بازيكنان حفظ شوند چون عقلاني نيست ولي اگر قرار است 5 بازيكن نگه داشته شوند، مي‌شود اين تعداد بشود 7 تا.

وقتي تيمي از ليگ يك به ليگ برتر صعود مي‌كند با هجوم دلالان مواجه مي‌شود. آنها مديران و مربيان را تحت فشار قرار مي‌دهند كه ساختار تيم را تغيير دهند.

دقيقا ولي خب آنها هم كارشان را مي‌كنند. شغل‌شان اين است و زورشان را مي‌زنند. اين برمي‌گردد به مديريت تيم كه بايد جلوي اين مساله را بگيرد. اگر مديريت نخواهد هيچ دلال يا ايجنتي نمي‌تواند در نقل‌و انتقال باشگاه دخالت كند. بايد ديد باشگاه چه هدفي دارد و مديران بالادستي در شهر يا استان چه مي‌خواهند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون