بازديد مولاوردي از مدرسه مهاجران افغان:
آموزش راه مقابله با افراطيگري است
اعتماد| روز گذشته معاون امور زنان و خانواده رييسجمهور راهي شورآباد در حوالي تهران شد تا از دو مدرسه دخترانه و پسرانه دانشآموزان مهاجر افغان زير نظر انجمن حمايت از زنان و كودكان پناهنده (حامي) بازديد كند. شهيندخت مولاوردي در جريان بازديد خود از اين مدارس با اشاره به اوجگيري خشونتها در منطقه كه به نام دين انجام ميپذيرد، مسووليت آموزش به كودكان را يك وظيفه جهاني دانست و گفت: «شرايط خاص افغانستان در دهههاي گذشته سبب شده تا موجي از پناهندگان و مهاجران در كشور ما ساكن شوند. امسال در هفته هلال احمر شعار زيبايي مطرح شد؛ انسان مهربان، جهان آرام و اين وظيفه انساني همه ما است كه بتوانيم به همسايگان خود در اين شرايط كمك كنيم تا قدمي در راه آرامش جهانبرداريم.» مولاوردي با تقدير از تلاشهاي انجمن حامي به نقش سازمانهاي مردمنهاد در كمك به دولت براي انجام اين وظيفه تاكيد كرد و با اشاره نقش كليدي آموزش در حل مشكلات جهان به خصوص مبارزه با خشونت افزود: «در منطقه ما متاسفانه افراطيگري و خشونت رواج يافته است و هرچند ما در امنيت كامل هستيم، اين اخبار آرامش همه را بر هم ميزند. با آموزش كودكان افغان به عنوان بخشي از جمعيت پناهنده بايد آنها را نه تنها براي پيشرفت كشور خود بلكه به عنوان سرمايه انساني براي جهاني بهتر و البته جامعه عاري از خشونت در كشور خودمان آماده كنيم. بايد به ياد داشته باشيم كه بخشي از اين كودكان مادران ايراني دارند و ما در معاونت زنان خانواده رياستجمهوري با تشكيل كميتهاي مشترك در حال آماده كردن گزارشهايي به رييسجمهور هستيم تا مساله هويتي و تابعيتي اين كودكان هر چه زودتر روشن شود.»
رييس هياتمديره انجمن حامي نيز در گزارشي از عملكرد اين انجمن به روند هفت ساله فعاليت حامي اشاره كرد. به گفته فاطمه اشرفي انجمن حامي در حال حاضر علاوه بر شورآباد در كن و حصارك، مشهد و سمنان نيز كار آموزش به كودكان را بر پايه عدالت آموزشي آغاز كرده است. در سال 93 اين انجمن تعداد دانشآموزان خود را به 1350 نفر رساند كه از اين ميزان 5 تا 10 درصد، كودكاني با مادران ايراني هستند. اشرفي گفت: «آمارها نشان ميدهد كودكان مهاجري كه از گردونه تحصيل خارج ميشوند سر از كار خياباني يا ازدواجهاي زودرس در ميآورند. حالا كه ادغام اجتماعي انجام شده و اين جمعيت در كشور ما ساكن هستند با نگه داشتن آنها در مدرسه بايد از ايجاد شكاف اجتماعي كه منجر به خشونتهاي اجتماعي نيز ميشود جلوگيري كنيم. در مساله آموزش، كودكان افغان هيچ تفاوتي با كودكان ايراني ندارند.»