• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4714 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ مرداد

پايان كار اجراي «شبح اپرا» پس از سه دهه

تعزيه‌خوان كهنه‌كار در قرنطينه

گروه هنر و ادبيات

تعزيه‌خواني كه بعد از 80 سال محرم را در خانه مي‌ماند

مرتضي صفاريان گفت: بعد از 80 سال تعزيه‌خواني، امسال براي اولين بار تعزيه‌اي با حضور مردم اجرا نمي‌كنم. اين تعزيه‌خوان قديمي در گفت‌وگويي با ايسنا درباره برنامه‌هاي امسالش در محرم بيان كرد: در اين 87 سال عمري كه پشت سر گذاشته‌ام، هر سال در محرم تعزيه‌خواني كردم يعني از 6 سالگي تاكنون كه بيش از 80 سال مي‌شود، ولي امسال براي اولين بار به خاطر كرونا شرايط مهيا نيست، همان‌طور كه در ماه رمضان هم اين امكان وجود نداشت و من چنين چيزي را تا به حال به ياد ندارم.او با اشاره به اينكه خانواده‌اش هم به خاطر شيوع بيماري كوويد 19 موافق سفر و اجراي تعزيه او نبودند، گفت: قرار بود امسال در سبزوار اجرا داشته باشيم كه باني مراسم ما گفت: «اگر شما نياييد ما هم برنامه‌اي نداريم چون نمي‌توان جمعيت را كنترل كرد». ضمن اينكه علاوه بر گرفتن مجوز نگران اين هم بوديم كه حتي يك نفر در ميان جمعيت به كرونا مبتلا شود.صفاريان افزود: تا جايي كه مي‌دانم در خيلي جاها برنامه‌هاي تعزيه كنسل شده و گروه‌هايي قرار است آنلاين تعزيه اجرا كنند. خود ما هم فقط قرار است در حوزه هنري تعزيه‌اي داشته باشيم تا در محرم از شبكه دو پخش شود و براي هر تعزيه‌خوان دو شب را در نظر گرفته‌اند. اين تعزيه‌خوان گفت: براي دهه آخر ماه صفر برنامه‌اي در خوانسار داشتيم كه فعلا منتفي نشده چون هم قرار است پروتكل‌ها رعايت شوند و هم با يك‌چهارم ظرفيت برگزار شود، البته اميدواريم تا آن زمان اين بيماري برطرف شده باشد. با اين حال وضعيت فعلي به گونه‌اي نيست كه بخواهيم مردم را جمع كنيم و تعزيه بخوانيم. توصيه من به تعزيه‌خوان‌ها نيز اين است كه بايد مراقب سلامتي خود و مردم باشند، چون اگر براي محرم و صفر امسال پولي براي اجرا بگيرند و قرار باشد در آخر براي درمان خرجش كنند چه فايده‌اي دارد؟ هرچند شايد در روستاهاي با جمعيت كم و با رعايت پروتكل‌ها بتوان تعزيه اجرا كرد، ولي مردم با تعزيه‌هاي آنلاين و در خانه هم مي‌توانند امسال عزاداري كنند.صفاريان در پايان در پاسخ به اينكه آيا با توجه به تعطيلي تعزيه‌هاي ماه رمضان و الان هم محرم حمايتي از سوي انجمن‌هاي مربوط صورت گرفته است يا خير؟ گفت: هيچ حمايتي از طريق وزارت ارشاد و دولت به ما نشده و فعلا بعضي باني‌هاي تعزيه كه قرار بود امسال براي‌شان تعزيه اجرا كنيم، بيعانه‌ها را پس نگرفتند تا براي سال آينده بماند.

اسب‌هاي پشت پنجره را در تماشاخانه ملك ببينيد

نمايش «اسب‌هاي پشت پنجره» نوشته ماتئي ويسني يك به كارگرداني مجتبي جعفري‌پور در تماشاخانه ملك اجراي خود را آغاز كرد. به گزارش ايران تئاتر نمايش اسب‌هاي پشت پنجره نوشته ماتئي ويسني يك ترجمه مهشاد مخبري به كارگرداني مجتبي جعفري‌پور از 12 مردادماه با رعايت كامل پروتكل‌هاي بهداشتي در تماشاخانه ملك به روي صحنه رفت. در اين نمايش امين اكبري‌نسب، حامد شيخي، رويا ترخوانه، فائزه نصيري، علي اسديان، غزال شفيعي، مهدي ماپو، ساغر بهنام، محدثه صياد، متين بختي، محمدامين‌ شفيق به ايفاي نقش مي‌پردازند و از ديگر عوامل مي‌توان به مجري طرح و طراح پوستر و بروشور: فاطمه عبدالرحيمي، مدير صحنه: ميلاد ميرمرتضوي، طراح گريم: مصطفي كرابي، عكس و تصوير: فاطمه مجدنيا اشاره كرد.اين نمايش از 12 مرداد الي 6 شهريور ماه با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در تماشاخانه ملك در خيابان شريعتي، خيابان ملك، نبش خيابان وزوايي به روي صحنه مي‌رود. علاقه‌مندان مي‌توانند جهت خريد بليت به سايت تيوال صفحه نمايش اسب‌هاي پشت پنجره مراجعه فرمايند.

پايان «شبح اپرا»، پس از ۳۴ سال اجرا

تئاتر موزيكال «شبح اپرا» كه از سال ۱۹۸۶ تاكنون در سالن «هرمجستي» (Her Majesty) لندن اجرا مي‌شد، به دليل شيوع كرونا و تبعات اقتصادي ناشي از آن تعطيل شد. به نقل از خبرگزاري ايرنا، دست‌اندركاران اين تئاتر قديمي و پرسابقه با شيوع كرونا از ماه مارس (اسفند ۹۸- فروردين ۹۹) تمام اجراهاي خود را به حال تعليق درآوردند و حالا قرار است براي هميشه به كار خود پايان دهند. كامرون مكينتاش تهيه‌كننده اين نمايش موزيكال خسارت مالي ناشي از شيوع كرونا را مسبب اين تصميم مي‌داند. به موجب اين تصميم، شبح اپرا ديگر روي صحنه سالن هرمجستي نمي‌رود، اما تور جهاني آن همچنان ادامه خواهد داشت. اين نمايش در بخشي از همين تور در حال حاضر در كره جنوبي روي صحنه مي‌رود.خبر توقف اجراي اين نمايش مشهور در لندن در حالي منتشر مي‌شود كه بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس به تازگي اعلام كرده بود سالن‌هاي تئاتر اين كشور مي‌توانند از اول آگوست (۱۱ مرداد) با اتخاذ تدابير پيشگيرانه فعاليت خود را از سرگيرند.مكينتاش در يادداشتي كه چهارشنبه گذشته در روزنامه ايونينگ استاندارد منتشر كرد، برخي شيوه‌نامه‌هاي جديد كرونايي را دليل تعطيلي اين نمايش دانست و گفت: اجراي نمايش پرهزينه‌اي چون شبح اپرا آن هم با رعايت مقررات فاصله‌گيري اجتماعي صرفه اقتصادي ندارد. به گفته اين تهيه‌كننده تئاتر، حتي در نبود اصل فاصله‌گذاري اجتماعي نيز تيم اين نمايش براي ازسرگيري فعاليت خود به دست‌كم چهار ماه زمان نياز داشتند.شبح اپرا (The Phantom of the Opera) يك تئاتر موزيكال از اندرو لويد وبر است كه بر اساس رماني فرانسوي به همين نام به قلم گاستون لورو ساخته شد. اين نمايش كه ركورد طولاني‌ترين اجرا در برادوي و وست‌اند را در اختيار دارد، در سال ۱۹۸۶ جايزه اليور و در سال ۱۹۸۸ جايزه توني براي بهترين تئاتر موزيكال را به دست آورد. شبح اپرا تاكنون در مجموع ۵ ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار در جهان فروش كرده و پرفروش‌ترين تئاتر تاريخ است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون