• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4715 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد

بايدن يا ترامپ مساله اين است

ميثم سليماني

نزديك به دو ماهي است كه ديگر خبرنگار حوزه بين‌الملل نيستم اما به دليل سابقه كار در اين حوزه كماكان دوستان و آشنايان 4 سال پيش اين سوال را مطرح مي‌كنند چه كسي رييس‌جمهور آينده امريكا خواهد شد. البته هنگامي ‌كه در اين روزها با اين سوال تكراري مواجه مي‌شوم به ياد خاطره تلخ سال 2016 مي‌افتم كه در روزهاي منتهي به انتخابات ششم نوامبر آن سال كه رقابت بين دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون در جريان بود، مجموعه نظرسنجي‎‌ها و پيش‌بيني‌ها حاكي از آن بود كه هيلاري كلينتون بايد رييس‌جمهور بعدي امريكا شود. ولي در آن سال همه‌ چيز عجيب بود. سال 2016 نظرسنجي‌ها از كار افتاده بود. انگار هيچ پيش‌بيني درست از آب درنمي‌آمد. نه رفراندوم برگزيت و نه انتخابات امريكا همگي به دنبال غافلگيري همه تحليل‌هاي عددي و نموداري بودند. به دليل شغلي كه داشتم، بنا بود كه شب انتخابات امريكا كانال تلگرامي روزنامه اعتماد را به‌ صورت زنده به ‌روزرساني كنم. البته بايد گفت كه در آن دوران هنوز تلگرام فيلتر نبود. هنگامي‌ كه نتايج انتخابات ايالت به ايالت روشن و مشخص مي‌شد در همان ساعات ابتدايي مشخص شد كه دونالد ترامپ پيروز انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 است. هنوز از آن زمان بسياري از دوستان و همكاران پيش‌بيني غلط آن سال را 
يادآور مي‌شوند.
حالا كه باز هم اين سوال مطرح مي‌شود هر چند از ابتداي سال 2020 كه جو بديدن معاون اول رييس‌جمهور سابق امريكا وارد كارزار انتخاباتي شد به لحاظ شخصي پيش‌بيني مي‌كردم كه مي‌تواند پيروز انتخابات شود و تنها كسي است كه توانايي شكست دونالد ترامپ را دارد ولي اين بار سعي كردم تاكنون آن را يك پيش‌بيني شخصي در نظر بگيرم و ديگر ‌مانند انتخابات دوره گذشته با قطعيت آن را بيان نكنم.
حالا كه حدود 90 روز به انتخابات رياست‌جمهوري امريكا باقي ‌مانده و باز هم هيجان انتخابات امريكا در اين روزهاي كرونايي تنها محدود به مرزهاي اين كشور نيست و بار ديگر سوالات در خصوص اينكه چه كسي رييس‌جمهور امريكا مي‌شود، داغ شده تصميم گرفتم تا در اين هفته‌هاي منتهي به انتخابات در خصوص آن بنويسم و برخي از حواشي و موضوعات مرتبط با انتخابات را نيز مورد بررسي قرار دهم.
حالا برگرديم به سوال اصلي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور كنوني امريكا در انتخابات سوم نوامبر برنده خواهد شد يا اينكه جو بايدن معاون اول سابق او را شكست داد. تا چند ماه پيش و قبل از همه‌گيري كرونا اگر اين سوال مطرح مي‌شد بسياري به اين سوال راحت‌تر پاسخ مي‌دادند. اكثرا اين گزاره را بيان مي‌كردند كه دونالد ترامپ به دليل دستاوردهاي اقتصادي و هواداراني كه دارد، مي‌تواند به ‌راحتي پيروز انتخابات 2020 شود و براي 4 سال ديگر در اتاق بيضي كاخ سفيد حضور داشته باشد؛ اما با همه‌گيري كرونا در امريكا و تلفات سنگين آن در اين كشور شرايط تغيير كرده است. اوضاع اقتصادي امريكا طي چند ماه بد و بدتر مي‌شود و هيچ چشم‌انداز روشني براي بهبود شرايط در روزهاي منتهي به انتخابات براي ترامپ نيست. 
دونالد ترامپ نشان داد اگرچه مي‌تواند بحران‌هاي شخصي خود را به هر نحو ممكن با شيوه‌هايي كه سال‌ها تجربه تجارت براي او به ارمغان آورده، مديريت كند اما واقعيت آن است كه عملكرد ترامپ در دوران شيوع كرونا نشان داد كه او توانايي مديريت يك بحران جمعي را ندارد. اين در حالي است كه در اين شرايط بسياري از ايالات متحده توقع هدايت شرايط براي برون‌رفت از اين بحران مانند دوره شيوع ابولا بودند؛ اما حالا امريكا نه تنها نمي‌تواند به كسي كمك كند بلكه خود نيز با بحراني روبه‌رو شده كه هر روز بيشتر در آن فرو مي‌رود. از همين رو در اين روزهاست كه هم نظرسنجي‌ها و هم بسياري ديگر بر اين عقيده هستند كه ترامپ در روز سوم نوامبر بازنده اين انتخابات است. حتي برخي بيان مي‌كنند كه شخص ترامپ هم به اين نتيجه رسيده كه ديگر شانسي براي پيروزي در
 انتخابات ندارد.
ولي اين نكته را نبايد فراموش كرد كه دونالد ترامپ هيچ علاقه‌اي به بازنده بودن ندارد. شايد اكنون نيز براي بسياري پيش‌بيني انتخابات مانند چند ماه پيش ساده باشد. همان‌گونه كه چند ماه پيش بيان مي‌كردند، ترامپ پيروز انتخابات است اكنون عنوان كنند كه بايدن پيروز انتخابات خواهد شد ولي انتخابات امريكا تا روز انتخابات پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد. سوپرايزهاي ماه‌هاي اكتبر در انتخابات امريكا همواره بسياري را شگفت‌زده كرده است. 
دونالد ترامپ هر چند اين روزها تا حدي تاكتيك خود براي انتخابات را تغيير داده اما هر لحظه ممكن است تا در آستانه انتخابات با يك سورپرايز، همه را غافلگير كند. ترامپ حساب ويژه‌اي روي يك سورپرايز براي انتخابات باز كرده است. او مي‌داند كه اگر شرايط با همين منوال ادامه پيدا كند، بازنده قطعي انتخابات است. بايدن نيز تاكنون كمپيني هدفمند را دنبال كرده و از نقطه‌ضعف‌هاي موجود ترامپ به خوبي استفاده كرده است. حال به نظر مي‌رسد، ماه‌هاي سپتامبر و اكتبر ماه‌هاي سرنوشت‌سازي براي ترامپ و نتيجه انتخابات امريكا باشد كه با يك سورپرايز ويژه مي‌تواند همه ‌چيز را تغيير دهد. انتخابات امريكا را دنبال كنيد و از اخبار و فرآيندها و حواشي آن لذت ببريد و من نيز هر هفته سه‌شنبه‌ها تلاش مي‌كنم با ستون «ينگه دنيا» به زواياي مختلف انتخابات امريكا بپردازم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون