• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4715 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

تجمع هواداران طالبان، تجمعي ساده بود

گروه ديپلماسي| سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان روز گذشته در نشست خبري هفتگي با اهالي رسانه كه به دليل شرايط كرونا با حضور تعداد محدودي از خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد درباره پيگيري تجمع هواداران طالبان در پارك ملت تهران گفت: جمهوري اسلامي ايران ميزبان ميليون‌ها شهروند افغانستاني است كه هركدام از آنها ممكن است گرايش‌هاي مختلفي داشته باشند و طرفدار هر يك از گروه‌ها و احزاب داخل خاك افغانستان باشند. من مطمئن نيستم كه آيا وابستگي به يكي از گروه‌ها وجود داشته يا آنچه اتفاق افتاده صرفا نوعي شادي و هواداري بوده است. براساس شواهد موجود آن را تجمعي ساده مي‌دانيم.

از هر روندي كه به صلح در افغانستان منتهي شود، حمايت مي‌كنيم

عباس موسوي در پاسخ به پرسش ديگر «اعتماد» درباره نگاه ايران به عنوان كشور همسايه و متاثر از اوضاع امنيتي افغانستان به تصميم كابل براي آزادي زندانيان طالبان گفت: آنچه در افغانستان اتفاق افتاده و توافقي كه ميان دولت افغانستان و ساير گروه‌ها از جمله طالبان در حال شكل‌گيري است يك مساله داخلي افغانستان بوده و جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده كه از هر روندي كه به صلح و ثبات در افغانستان منجر شود و همچنين گفت‌وگوهاي داخلي با محوريت دولت افغانستان حمايت مي‌كند و در كنار ملت و دولت افغانستان خواهد ايستاد. اگر مردم و دولت افغانستان تشخيص دهند كه آزادي زندانيان به نفع صلح در اين كشور است، جمهوري اسلامي دخالتي در اين خصوص نخواهد داشت و به تصميم آنها احترام خواهد گذاشت.

نامه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس نظر همه اعضاي اين شورا نيست

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» درباره بيانيه دبيرخانه شوراي همكاري خليج فارس درباره تمديد تحريم تسليحاتي ايران و قيد نام كشورهايي چون قطر در اين نامه گفت: محتمل‌تر مي‌دانيم كه عربستان بدون هماهنگي با ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس اقدام به ارسال نامه به شوراي امنيت و اعلام حمايت از تمديد تحريم تسليحاتي جمهوري اسلامي ايران كرده باشد. نامه‌اي كه ديروز از سوي دبيركل شوراي همكاري خليج فارس امضا شد و در اختيار كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفت، بر اساس منابع موثق، بدون اطلاع برخي از اعضاي شوراي همكاري از مفاد نامه تنظيم شده است. به نظر ايران نامه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس نظر همه اعضاي اين شورا نيست.

موسوي افزود: ما به دنبال همكاري با كشورهاي منطقه و از جمله كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس هستيم و در اين راستا طرح صلح هرمز را ارايه كرده‌ايم. ضمن آنكه ابراز نگراني اين كشورها درباره رفع تحريم تسليحاتي ايران قابل پذيرش نيست و معتقديم برخي از اين كشورها هستند كه منطقه را به انبار سلاح‌هاي غربي و امريكايي تبديل كرده‌اند و اگر قرار باشد كسي ابراز نگراني كند آن ايران است. اين ابراز نگراني نوعي خودشيريني براي امريكا بود.

وي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه با توجه به سند شدن اين نامه و توسل وزير خارجه ايالات متحده به آن، آيا رايزني با كشورهاي عضو شورا براي اعلام موضع صورت گرفته، گفت: ممكن است برخي كشورهاي عضو شوراي همكاري عليه اين نامه موضع بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون