• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4715 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد

قهرماني تاريخي مكس ديوانه در سيلورستون

نمي‌خواهم مثل مامان‌بزرگ‌ها باشم

مكس ورشتاپن، راننده تيم ردبول با عملكردي شگفت‌انگيز موفق شد در هفتادمين سالگرد رقابت در پيست سيلورستون عنوان قهرماني را به دست آورد. او با وارد كردن يك شوك واقعي به راننده تيم مرسدس لوييس هميلتون، او را به رده دوم و هم‌تيمي‌اش والتري يوتاس را به رتبه سوم فرستاد. اين در حالي بود كه در رقابت هفته گذشته در همين پيست سيلورستون، هميلتون موفق شده بود، عنوان قهرماني را به دست آورد. اما اين بار اين ردبول بود كه موفق شد به پيست و ساير اتومبيل‌ها تسلط پيدا كند و رقابت را به شجاعت و هيجان فوق‌العاده به اتمام برساند. چارلز لكلرك از تيم فراري نيز در رده چهارم ايستاد و الكس آلبون ديگر راننده ردبول در رتبه پنجم جا گرفت. 
در رقابت عصر يكشنبه تيم ردبول به نوعي با انتخاب نوع تاير وارد يك قمار بزرگ شد. قماري كه به ورشتاپن احازه داد بهترين عملكردش را ارايه دهد و ثابت كند كه چرا او استعدادي بزرگ در رقابت‌هاي فرمول يك است. با توجه به اينكه در 4 گرندپري قبلي اين ماشين‌هاي مرسدس بودند كه اول شدند، ورشتاپن جسارت و قدرت مانور خود را بروز داد تا عملكردي خيره‌كننده به نمايش بگذارد. او با استفاده از تاير سخت بهتر از رقبا ظاهر شد و ردبول را قهرمان كرد.
اين نهمين عنوان قهرماني مكس در دوران حرفه‌اي او و اولين عنوانش در سيلورستون همچنين كل فصل جاري به حساب مي‌آيد. قهرماني او برخلاف رويه هميشگي چند سال اخير در اين پيست بوده است چراكه رانندگان مرسدس پيروزي در سيلورستون را قبضه كرده بودند. همين مساله موفقيت او را شيرين‌تر و مهم‌تر جلوه مي‌دهد. مكس به رغم دوري طولاني مدت از مسابقات به خاطر شيوع ويروس كرونا به وضوح هيچ يك از فاكتورهاي تاثيرگذار خود را از دست نداده و تا به اين جاي فصل از 5 رقابت يك قهرماني و يك مقام سومي كسب كرده است. 
مكس در مورد تمايل خود براي وارد شدن به يك جنگ واقعي با هميلتون و بوتاس پيش از اين اشاره كرده بود. او در مصاحبه‌هاي قبل از شروع رقابت‌ها هدفش را نبرد با اين دو راننده و لااقل به چالش كشيدن آنها عنوان كرده بود. تصميم جسورانه ردبول براي استفاده از لاستيك‌هاي سخت براي ورشتاپن در مرحله مقدماتي(شروع از جايگاه چهارم) رقابت يكشنبه عصر فرصتي براي راننده تيمشان مهيا كرد كه بتواند موقعيت خود را ارتقا بدهد. حال بعد از گذشت 5 دور از رقابت‌هاي اين فصل كه احتمالا تا عدد 15 خواهد رسيد، هميلتون با 107 امتياز اول است و ورشتاپن با 77 امتياز در تعقيب اوست. بوتاس نيز با 73 امتياز در رده سوم جاي گرفته است. 
بوتاس در رقابت گرندپري سيلورستون تلاش زيادي كرد تا خودش را در جايگاه نخست حفظ كند اما ورشتاپن بلافاصله از نيكو هولكنبرگ گذر كرد و در جايگاه سوم قرار گرفت. اين دقيقا همان چيزي بود كه لاستيك‌هاي سخت او برايش فراهم كردند. اما هنوز بوتاس و هميلتون فاصله زيادي با او داشتند. رانندگان مرسدس در دور پنجم فاصله‌اي 4 ثانيه‌اي به مكس داشتند در حالي كه فاصله بين خودشان يك ثانيه بود. 
هميلتون در كنار هم‌تيمي‌اش يك جبهه تشكيل داده بود ولي لاستيك‌هاي مديوم او و بوتاس آن قدر خوب كار نمي‌كردند كه بتوانند فاصله‌شان را با نفر سوم حفظ كنند. بنابراين ورشتاپن قدرت بيشتري پيدا كرد و توانست فاصله را به 3 ثانيه كاهش دهد. ورشتاپن آن قدر سريع بود كه در راديو به او اعلام شد براي حفظ لاستيك‌هايش كمي ريلكس برخورد كند. با اين حال مكس ديوانه نشان داد چرا اين لقب را به او داده‌اند. او در حالي كه ماشينش امكانات هميلتون را نداشت تنها با جسارت بر سرعت خود افزود و خطاب به كادر فني‌اش گفت:«اين تنها فرصت من براي نزديك شدن به مرسدس است و من مانند يك مادر بزرگ عقب‌نشيني نمي‌كنم.»
به هميلتون هشدار داده شد كه فاصله‌اش با حريف كمتر و كمتر مي‌شود و در نهايت ورشتاپن موفق شد قهرمان جهان را در دور سيزدهم به چالش بكشد. در اين حين و زماني كه راننده بريتانيايي مجبور شد راهي پيت بشود تا او هم لاستيك‌هايش را به هارد تغيير بدهد، ورشتاپن بالاخره رهبري مسابقه را در دست گرفت. هنگامي كه هميلتون به مسابقه بازگشت فاصله‌اش با ورشتاپن به 13 ثانيه رسيده بود و اينجا اوج كاري بود كه راننده ردبول انجام داد. او بدون عوض كردن لاستيك‌هايش و با همان لاستيك‌هاي قديمي توانست صدرنشيني خود را حفظ كند. شانس او براي قهرماني به اين بستگي داشت كه تا كي مي‌تواند مقاومت و فاصله بيشتري ايجاد كند. او در دور 26 و درست در نيمه راه مسابقه به برتري 20 ثانيه‌اي نسبت به بوتاس رسيد. اينجا بهترين زماني بود كه او توانست راهي پيت بشود و لاستيك‌هايش را عوض كند. 
ورشتاپن و تيمش يك استراتژي دو مرحله‌اي اتخاذ كردند و راننده ردبول همانند بوتاس در دور سي‌وششم راهي پيت شده. حالا هر دو لاستيك سخت نو داشتند و مي‌توانستند يك مبارزه مستقيم تا انتهاي رقابت داشته باشند. هميلتون اما از قافله جا مانده بود. با اين حال راننده بريتانيايي مرسدس كه در دور 42 از لكلرك هم عقب افتاده بود، موفق شد در دور 45 راننده تيم فراري را پشت سر بگذارد. هميلتون در اين حين و در دور 43 موفق شد، سريع‌ترين زمان پيست را ثبت كند. او در دور 49 با هم‌تيمي‌اش وارد چالش شد و در نهايت او را هم پشت سر گذاشت. رقابت ساير راننده‌ها در حالي بود كه ردبول از خط پايان عبور كرده بود و مكس ديوانه عنوان قهرماني را به دست آورده بود. 
در نهايت مكس ورشتاپن با زمان يك ساعت و 19 دقيقه و 41 ثانيه و 993 هزارم ثانيه اول شد و 25 امتياز به دست آورد. هميلتون با 11 ثانيه اختلاف دوم شد و بوتاس با 19 ثانيه فاصله نسبت به نفر اول سوم شد. لكلرك از فراي چهارم شد اما هم‌تيمي‌اش سباستين فتل باز هم نتوانست در ربته‌هاي اول تا دهم قرار بگيرد. راننده آلماني و قهرمان سابق جهان با ايستادن در رده دوازدهم به كارش پايان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون