• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

كوتاه از اقتصاد

كرونا دهك‌هاي كم‌ درآمد را پايين‌تر كشيد

طبق تحقيقات انجام شده در شرايط كرونا ايراني‌ها كمتر خرج‌ كرده‌اند و دهك‌هاي كم درآمد بيشترين آسيب را در اين شرايط ديدند. ناصر پاشاپورنيكو در نشست بررسي تاثير ويروس كرونا بر تغيير رفتار مصرف‌كنندگان گفت: طبق تحقيقات و آمارگيري‌هاي انجام شده پس از شيوع ويروس كرونا 27 درصد خانه‌نشيني افزايش يافته است كه اين خانه‌نشيني باعث ضعف برخي از كسب‌وكارها و تقويت برخي ديگر شده است. او با اشاره به تغيير رفتار مصرف‌كنندگان در برخي از اقلام مانند خوراك، محصولات بهداشتي و سيگار اظهار كرد: در تغيير رفتارها شاهد آن بوديم كه خريد از داروخانه‌ها تا 29 درصد افزايش داشت و بعد از آن با افزايش خريد از فروشگاه‌هاي محلي و بعد افزايش خريد آنلاين مواجه بوديم. اما طبق آمارگيري انجام شده، برندها نتوانستند از فرصت كرونا براي تبليغات خود استفاده كنند. اين پژوهشگر و كارشناس حوزه كسب‌وكار با اشاره به جهش استفاده از تكنولوژي‌هاي آنلاين براي خريد گفت: كرونا باعث شد تا جهشي در برخي از كسب‌و‌كارهاي آنلاين اتفاق بيفتد به‌ طوري كه با كرونا 5 سال در اين زمينه جلو افتاديم. پاشاپورنيكو درباره تاثير ويروس كرونا بر اقتصاد ايران گفت: عملي نشدن برجام آنقدر موج بلندي در اقتصاد داشت كه آثار اقتصادي كرونا در برابر آن قابل توجه نبود. آن چيزي كه در اقتصاد ايران پس از شيوع كرونا رخ داد، جابه‌جايي پول از يك گروه كسب‌وكار به گروه ديگر بود. از آنجايي كه ايران با بحران اقتصادي مواجه است، اثرگذاري كرونا بر اقتصاد كشور ما نه به ‌شدتي كه در ديگر كشورها رخ داد، نبوده است. همچنين سعيد نبويان، پژوهشگر اقتصادي با اشاره به شباهت‌هاي ايران و فرانسه در تغيير مصرف در شرايط كرونا گفت: ايران قبل از كرونا و در زمان شيوع كرونا با بحران اقتصادي مواجه بوده و هست و شاهد تورم بالايي در اقتصاد به ويژه در محصولات ضروري خانوار هستيم. فرانسه هم با بحران اقتصادي البته نه به اندازه ايران درگير است و شاهد آن هستيم مردم هر دو كشور رفتار يكساني در تغيير مصرف خود بعد از كرونا داشتند. او با تاكيد بر اينكه خريدها از اقلام غيرضرور به اقلام ضروري تغيير كرده است، ادامه داد: ايران به غير از كرونا درگير بحران بزرگ‌تر اقتصادي است و لغزش دهك‌هاي كم درآمد به سمت پايين كاملا مشهود است و نمود آن را مي‌توان در كاهش چشمگير برخي از كالاها ديد و الگوي مصرف نشان مي‌دهد كه مردم كمتر خرج مي‌كنند. او همچنين با اشاره به تاثير‌پذيري صنعت گردشگري از شيوع ويروس كرونا گفت: سفر و گردشگري در خط مقدم آسيب‌هاي ناشي از كرونا بودند و اين شرايط را نه تنها در ايران بلكه در تمام دنيا مي‌توان ديد به ‌طوري كه دولت فرانسه اعلام كرده كه گردشگري اين كشور با خاك يكسان شده است.

 

۱۴ هزار جا مانده بيمه بيكاري

مديركل بيمه بيكاري وزارت كار با اشاره به ۱۴ هزار كارگر جامانده بيمه بيكاري گفت: آن دسته از جاماندگان بيمه بيكاري كه مدت بيكاري آنها تا خرداد ادامه داشته به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه كنند. مسعود بابايي در گفت‌وگو با شبكه خبر اظهار كرد: آن دسته از جاماندگان بيمه بيكاري كه مدت بيكاري آنها تا خرداد ماه ادامه داشته با مراجعه به دفاتر پيشخوان دولت نسبت به احراز هويت خود اقدام كنند.

او گفت: در اسفند ماه حدود ۲۷۷ هزار و ۵۰۰ نفر در 3 مرحله دريافت كردند. در فروردين ماه با احتساب افرادي كه در اسفند ماه مقرري بيمه بيكاري دريافت كردند، رقم به ۵۰۳ هزار و ۷۴ نفر رسيد و اين رقم در ارديبهشت ماه به ۳۳۱ هزار و ۳۲ نفر رسيد. مديركل بيمه بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره معطلي ۵ ماهه برخي از شهروندان براي دريافت بيمه بيكاري افزود: پس از شيوع كرونا و تاثير بر برخي از كسب‌وكارها كه منجر به بيكاري برخي از شهروندان شد، سامانه‌اي به نام بيمه بيكاري براي پرداخت بيمه بيكاري اين افراد راه‌اندازي شد. او ادامه داد: در اين ميان به رغم تاكيد فراوان مبني بر ثبت‌نام كساني كه بيكار مي‌شوند در اين سامانه تعدادي از اين افراد با مراجعه به اداره كاريابي يا ادارات كار محل سكونت ثبت‌نام كردند كه منجر به جا ماندن نام اين افراد كه حدود ۱۴ هزار نفر هستند از ليست ارسالي به وزارت كار شد.

 

شوك پوتين به قيمت جهاني طلا

قيمت اونس طلا در معاملات بازار امريكا تا سطح 1940 دلار سقوط كرد كه در مقايسه با قيمت ديروز 83 دلار كاهش نشان مي‌دهد و از رقم‌اعلام شده ديروز 4درصد فاصله گرفته است. اين ريزش قيمت پس از اعلام خبري مبني بر تاييد واكسن كوويد19 در روسيه، اتفاق افتاد زيرا با اعلام اين خبر اميدواري‌ها به كنترل شيوع كرونا بالا رفت و سرمايه‌گذاران در بازار فروشنده شدند. خبر ساخت واكسن روسي و اثر آن بر بيماري را ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه اعلام كرد. او به خبرنگاران گفت: «تب دخترش كه به كرونا مبتلا شده با يك واكسن ساخت محققان روسي كمتر شده است.» به گفته رييس‌جمهور روسيه دماي بدن دخترش پس از دريافت اين واكسن نسبت به روز قبل يك درجه كاهش يافته است، اين خبر بازار طلا را به سرعت ريزشي كرد. با وجود خوش‌بيني بازار‌ها به اثر‌گذاري واكسن روسي، كارشناسان بهداشت جهاني هشدار مي‌دهند كه اين واكسن هنوز آزمايش‌هاي كامل «مرحله سه» را طي نكرده و براي طي اين مرحله چند ماه وقت لازم است.

نگاهي به نمودارهاي روزانه طلا و نقره امروز نيز نشان مي‌دهد كه نزول قيمت‌ها در روند عادي اصلاح بازار است و به گفته جيم ويكوف آنچه براي آينده طلا مهم است عملكرد قيمت روزهاي باقي مانده از اين هفته است. او اين عملكرد را براي بازار طلا بسيار مهم توصيف مي‌كند.

علاوه بر اخبار واكسن، گزارش‌هايي از فروكش آمار مبتلايان به كوويد19 و توافق احتمالي بين كنگره و دونالد ترامپ بر سر بسته‌‌هاي جديد كمك‌هاي مالي نيز در كاهش و ثبات نسبي بازار طلا موثر عنوان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون