• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

خبر

مقصر افزايش تعداد خودروهاي ناقص كيست؟

دبير انجمن سازندگان قطعه عدم همكاري بانك مركزي و تخصيص ارز قطعه‌سازان كه ترخيص نشدن قطعات از گمرك و در نتيجه كمبود قطعات را موجب شده است، عامل افزايش خودروهاي ناقص در دو خودروسازي دانسته و معتقد است كه بانك مركزي نه ‌تنها ياريگر صنايع در جهش توليد نبوده بلكه مانع جهش توليد نيز مي‌شود. مازيار بيگلو در رابطه با عدم همكاري و تخصيص ارز بانك مركزي به قطعه‌سازان با بيان اينكه بانك مركزي كماكان روال سابق خود را ادامه مي‌دهد و از تخصيص ارز به بهانه‌هاي مختلف سر باز مي‌زند؛ اظهار كرد: اين در حالي است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت و در حقيقت سرپرست آن با اشراف كاملي كه به موضوع دارند و با تدبير و مديريت خود به خوبي پيگير موضوع شده‌اند. در حقيقت وزارت صمت، تمام اقدامات لازم براي آنكه توليدكنندگان ارز مورد نياز خود را دريافت كنند، انجام داده است؛ اما متاسفانه تمامي اين اقدامات و زحمات در بانك مركزي بي‌نتيجه مانده است. دبير انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌هاي خودرو كشور تصريح كرد: بانك مركزي با بهانه‌جويي‌هاي مختلف ارز مورد نياز توليدكننده را تخصيص نمي‌دهند. در حال حاضر قريب به ۴۰۰ ميليون دلار مواد اوليه قطعه‌سازان در گمرك باقي ‌مانده است اما به دليل نبود ارز امكان ترخيص آنها وجود ندارد. البته گمرك بسيار تلاش كرد تا اين مواد اوليه و قطعات مورد نياز قطعه‌سازان را تحويل دهند اما گويا در كشور همه قرار است به جهش توليد اهميت دهند الا بانك مركزي! او با بيان اينكه گزارش‌هاي كامل در جلسه اخير انجمن‌هاي قطعه‌سازي و مديران عامل خودروسازي با سرپرست وزارت صمت ارايه شد، گفت: هماهنگي‌هاي لازم با مديران و معاونين وزارت صمت صورت گرفت تا تامين ارز مورد نياز قطعه‌سازان با پيگيري بيشتري دنبال شود. شايد نياز است از سمت دفتر رياست‌جمهوري اين موضوع پيگيري شود؛ چراكه ظاهرا بانك مركزي نمي‌خواهد حمايتگر توليد باشد.

 

«گشايش» جديد در وام مسكن يكم

به پيشنهاد بانك عامل بخش مسكن و بر اساس موافقت كميسيون اعتباري بانك مركزي سقف سني واحدهاي مسكوني مشمول تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن يكم از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزايش پيدا كرد. با توجه به اين تصميم و بر اساس ملاحظه‌هاي مربوط به ضرورت حفظ تعادل منابع و مصارف صندوق همچنين استطاعت خانه‌اولي‌ها براي پرداخت اقساط تسهيلات مقرر شد با هدف افزايش قدرت پوششي تسهيلات خريد مسكن يكم، سقف عمر بناي آپارتمان‌ها و خانه‌هاي مشمول استفاده از اين تسهيلات به ۲۰ سال افزايش پيدا كند.

 

ارزش صادرات لبنيات به ۱۵۳.۷ ميليون دلار رسيد

سخنگوي گمرك گفت: ايران در 4 ماهه نخست امسال اقدام به صادرات ۱۵۲ هزار و ۵۷۴ تن انواع لبنيات معادل ۱۵۳ ميليون و۷۴۲ هزار و ۶۱۱ دلار به ۳۰ كشور كرد. سيدروح‌الله لطيفي افزود: لبنيات از اقلامي است كه از يك كشور واردكننده به صادركننده اين محصول تبديل شده‌ايم و در 4 ماهه نخست امسال ۱۵۲ هزار و ۵۷۴ تن انواع لبنيات به ارزش ۱۵۳ ميليون و۷۴۲ هزار و ۶۱۱ دلار به كشورهاي مختلف جهان صادر شد. دبير شوراي اطلاع‌رساني گمرك تصريح كرد: برخلاف مشكلات ناشي از شيوع ويروس كرونا، توقف فعاليت مرزها و محدوديت‌هاي تجاري در جهان، مقصد لبنيات ايراني ۳۰ كشور از جمله كانادا، آلمان، انگلستان، استراليا، روسيه، تركيه، مالزي، امارات متحده عربي، بحرين، افغانستان، قزاقستان، عراق و زلاندنو بودند كه در اين ميان بيشترين سهم صادرات به كشور عراق با ارزش بيش از ۷۵ ميليون و ۹۹۸ هزار و ۹۷۵ دلار و پس از آن افغانستان با بيش از ۱۸ ميليون و۸۲۵ هزار و ۱۷۰ دلار و پاكستان با ۱۳ ميليون و ۴۱۱ هزار و ۲۸۶ دلار اختصاص دارد.

 

3 هزار ميليارد پول شركت‌هاي دولتي واگذار شده برنگشت

در گزارش كميسيون برنامه و بودجه مجلس دهم در مورد تفريغ بودجه سال 97 كه در راستاي گزارش تفريغ بودجه سال 97 ديوان محاسبات ارايه شده به بررسي وضعيت عملكرد بودجه در بخش‌هاي مختلف پرداخته شده است. در اين گزارش درباره خصوصي‌سازي آمده است: گزارش ديوان محاسبات نشان مي‌دهد در روند واگذاري‌هاي سهام شركت‌هاي دولتي و سهام دولت در ساير شركت‌ها مبلغ ۱۹۷۸ ميليارد تومان اقساط معوقه شركت‌ها واگذار شد كه تا پايان سال ۹۷ به خزانه واريز نشده است. در اين گزارش آمده است: اين مبلغ مربوط به ۹۵ شخص حقيقي و حقوقي است كه در سررسيد نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام نكرده‌اند. در اين خصوص اقدامات حقوقي سازمان خصوصي‌سازي مبني بر برگشت مالكيت به دولت براي موارد كه ‌بايد اموال به دولت اعاده شود، صورت گرفته و در حال نهايي شدن است. براي ساير افراد نيز اقدامات قانوني توسط سازمان خصوصي‌سازي در حال انجام است. گزارش سازمان مذكور رقم ۱۱۰۰ ميليارد تومان عدم واريز اقساط تا پايان سال ۹۸ را نيز مورد تاييد قرار داده كه لازم است، اقدامات قانوني نسبت به تعيين تكليف واگذاري‌ها صورت پذيرد. واگذاري 6 شركت توسط سازمان خصوصي‌سازي به مديران اجرايي و اعضاي هيات ‌مديره شركت‌هاي مذكور بر خلاف تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 صورت گرفته كه تنها در مورد شركت بين‌المللي مهندسي ايران(ايرتيك) اقدامات قانوني براي بازگشت سهام تا مرحله بازگشت سهام شركت به دولت توسط سازمان خصوصي‌سازي انجام شده است. ولي براي شركت‌هاي پالايش گاز پارسيان سپهر، مقره‌سازي ايران، پالايش پارس فرآيند شيراز، پتروشيمي دهلران سپهر و پتروشيمي فيروزآباد اقدام حقوقي صورت نگرفته است. سازمان خصوصي‌سازي مكلف به انجام اقدامات قانوني در اين خصوص است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون