• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4719 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ مرداد

رهبران دموكرات‌ها در اعتراض به تهديد قطع بودجه پست: ترامپ براي پيروزي به تقلب نياز دارد

«خرابكاري» در روند انتخابات

محمدحسين لطف‌الهي

رييس‌جمهور امريكا نگران است با افزايش مشاركت در انتخابات شانس او براي پيروزي مجدد كاهش يابد. اين ترس باعث شده است دونالد ترامپ به صورت علني اداره پست را تهديد به قطع كردن بودجه كرده و بگويد اگر او حاضر نباشد اجازه پرداخت بودجه كمكي براي تامين نيروي انساني و تجهيزات لازم را صادر كند، اداره پست نيز قادر به مديريت روند راي‌گيري پستي نخواهد بود؛ تهديدي از سوي رييس امريكا كه دموكرات‌ها را به واكنش جدي وا داشت و آنها اعلام كردند كه ترامپ «براي پيروزي در انتخابات نياز به تقلب دارد.» نانسي پلوسي و چاك شومر، رهبران دموكرات‌ها در كنگره عصر روز جمعه در پي اظهارات رييس‌جمهور امريكا عليه راي‌گيري پستي، با صدور بيانيه‌اي ترامپ را متهم به استفاده از «تاكتيك‌هاي خرابكارانه» براي تغيير نتيجه انتخابات كردند. دونالد ترامپ روز پنجشنبه در گفت‌وگويي با «فاكس بيزنس» اعلام كرد بودجه درنظر گرفته شده براي كمك به اداره پست امريكا در «دومين بسته اقتصادي كرونايي» را رد خواهد كرد، چراكه فكر مي‌كند افزايش راي‌گيري پستي باعث مخدوش شدن روند انتخابات و افزايش احتمال تقلب در آن خواهد شد؛ ادعايي كه طي ماه‌هاي اخير بارها از سوي رييس‌جمهور امريكا مطرح شده اما به‌رغم درخواست‌هاي مكرر كنگره و رسانه‌ها هنوز مستنداتي در اين خصوص از سوي كاخ سفيد ارايه نشده است. ترامپ در اين مصاحبه گفته است: «اگر ما با هم توافق نكنيم بدين معناست كه آنها پولي نخواهند گرفت و اين يعني نمي‌توانند راي‌گيري پستي سراسري را اجرا كنند، آنها نمي‌توانند، به همين سادگي.» اين درحالي است كه بودجه اداره پست بايد هرچه زودتر تصويب شود و هرگونه تاخير يا امتناع از تصويب اين بودجه مي‌تواند روند راي‌گيري پستي در امريكا را كه با شيوع كرونا به گزينه‌اي ضروري براي تضمين مشاركت مردمي در انتخابات بدل شده است، با مشكل مواجه كند.

دموكرات‌ها در دومين بسته اقتصادي كرونايي پيشنهاد كرده بودند كه بودجه‌اي 25 ميليارد دلاري براي اداره پست و همچنين بودجه‌اي مضاعف به مبلغ 3.6 ميليارد دلار براي تقويت روند رأي‌گيري پستي درنظر گرفته شود، اما رييس‌جمهور امريكا اين اقدام را تلاشي براي تقلب از طريق آراي پستي عنوان مي‌كند. نانسي پلوسي و چاك شومر در بيانيه خود با تاكيد بر لزوم پرداخت به‌موقع بودجه اداره پست، خدمات اين اداره را خدماتي ضروري براي مردم امريكا عنوان كردند و نوشتند كه اين اقدام ترامپ به مردم عادي صدمه مي‌زند. در اين بيانيه آمده است: «در دوره شيوع كرونا مردم داروهاي خود را از طريق پست دريافت مي‌كنند، كارگران چك‌هاي‌شان را در خانه تحويل مي‌گيرند و برگه‌هاي راي براي سلامت مردم در خانه به آنها تحويل مي‌شود. با اين وجود رييس‌جمهور جمهوري‌خواه عليه اين خدمات موضع مي‌گيرد.» در بيانيه دموكرات‌ها همچنين عنوان شده كه برخي مديران در اداره پست نيز در همكاري با ترامپ اقدام به ايجاد اختلال در روند اين اداره كرده‌اند كه نوعي خرابكاري به حساب مي‌آيد. رييس مجلس نمايندگان و رييس جريان اقليت سناي امريكا تاكيد كردند: «مجبور كردن مردم به انتخاب ميان سلامتي و راي دادن به معني محروم كردن شهروندان از حق راي و حمله به دموكراسي بوده و اگر دولت واقعا نمي‌خواهد شهروندان را از راي دادن منع كند، بايد فورا سياستش را تغيير داده و مقدمات لازم براي ارايه خدمات مطلوب به جامعه را فراهم كند.»

تضميني براي شمارش راي شما وجود ندارد

واكنش اداره پست به تنش‌هاي اخير ميان كنگره و دولت نيز بر نگراني‌هاي موجود درخصوص سرنوشت انتخابات رياست‌جمهوري 2020 افزود. اداره پست امريكا در نامه‌اي به فرمانداران
46 ايالت نوشت كه نمي‌تواند تضمين كند آراي پستي شهروندان به‌موقع براي شمارش در سوم نوامبر تحويل داده شود. اين موضوع در حالي مطرح شده است كه با مرگ بيش از 160 هزار نفر از مردم امريكا در طول شيوع بيماري كوويد19 كه به نوشته نيويورك تايمز بسيار كمتر از آمار واقعي است، بسياري از مردم امريكا تصميم گرفته‌اند تا براي مشاركت در انتخابات از روش پستي استفاده كنند تا سلامتي‌شان به خطر نيفتد. روزنامه گاردين نوشته است كه اين اتفاق تاثيري جدي بر رقابت‌ها به ويژه در ايالت‌هايي كه به «ميدان نبرد» معروف هستند، خواهد داشت. به نوشته گاردين، يكي از ايالت‌هايي كه نامه اداره پست را دريافت كرده و به فرماندار آن اعلام شده كه عملا امكان جمع‌آوري آراي پستي در زمان مقرر وجود ندارد، ايالت پنسيلوانيا است. ترامپ در سال 2016 توانسته بودبا اختلافي كمتر از يك‌درصد آراي الكترال اين ايالت را از آن خود كند. اين بار اما شرايط به كلي متفاوت است و نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه بايدن مي‌تواند در اين ايالت ترامپ را به‌طور جدي به چالش بكشد؛ چالشي كه در كنار افزايش مشاركت، شكست ترامپ را محتمل‌تر خواهد كرد. دادستان كل ايالت پنسيلوانياي امريكا در گفت‌وگو با شبكه «سي‌ان ان» در اين باره تاكيد كرد: رييس‌جمهور امريكا تلاش دارد با ممانعت از راي دادن از طريق پُست، دموكرات‌ها و رنگين‌پوستان امريكايي را از حق راي قانوني‌شان محروم سازد تا خودش در انتخابات رياست‌جمهوري امسال به پيروزي برسد. جاش شاپيرو گفت: شهروندان پنسيلوانيايي عميقا نگران و ناراحت هستند. من فكر مي‌كنم، مردم در بخش‌هاي روستايي ايالت ما بيشتر نگران باشند كه اداره پست نتواند آراي آنها را به‌موقع برساند. همچنين ۸۰۰ هزار كهنه سربازي كه ما در اين ايالت داريم به‌ شدت نگرانِ اين موضوع هستند. آنها مي‌خواهند اطمينان حاصل كنند كه راي‌شان از طريق اداره پست به‌موقع برسد و حتما شمارش شود. به نظر من، تمام اهالي پنسيلوانيا (نه فقط كساني كه من به آنها اشاره كردم) نگران هستند و مي‌خواهند راي‌شان ايمن و حفاظت شده باشد. همه مي‌خواهند رايي را كه -چه حضوري، چه از طريق پُست- مي‌دهند، حتما شمارش شود.

كارن بس، عضو مجلس نمايندگان امريكا و از گزينه‌هاي مقام معاون اول رييس‌جمهور كه درنهايت به كامالا هريس رسيد اين اقدام ترامپ را «تلاش براي جلوگيري از راي دادن شهروندان» خوانده و باراك اوباما رييس‌جمهور سابق ايالات‌متحده نيز در بيانيه‌اي از قانونگذاران و شهروندان امريكايي خواست تا براي محافظت از صحت انتخابات، اقدامات لازم را انجام دهند. او همچنين خواستار اين شد كه راي‌دهندگان امريكايي كه مي‌خواهند از طريق سيستم پستي، در انتخابات شركت كنند، خيلي زود راي خود را به صندوق بيندازند تا بهانه‌اي براي دولت و اداره پست وجود نداشته باشد. اوباما نوشته كه هر چه تعداد راي‌دهندگان زودهنگام بيشتر باشد، از احتمال خرابكاري در لحظه آخر كاسته خواهد شد. او همچنين خواستار اين شده كه مردم امريكا اين پيام را به گوش تمام افرادي كه مي‌شناسند، برسانند.

نتيجه معكوس

هر چند كه رييس‌جمهور امريكا تلاش دارد از اين طريق و با تضعيف پايگاه راي دموكرات‌ها، پيروزي خود را در انتخابات تضمين كند اما در اين ميان اتفاقاتي نيز رخ مي‌دهد كه چندان مطابق ميل جمهوري‌خواهان نيست. به نوشته آسوشيتدپرس روز جمعه بزرگ‌ترين اتحاديه پستي امريكا كه تعداد زيادي از كاركنان اداره پست امريكا در آن عضويت دارند، اعلام كرد در پي اتخاذ سياست‌هاي مخرب از سوي رييس‌جمهور و همچنين تهديدهايي كه ترامپ عليه اداره پست مطرح كرده كه مستقيما معيشت كارگران را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، اين اتحاديه رسما حمايت خود را از جو بايدن، كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري اعلام مي‌كند. براساس گزارش اين خبرگزاري، در حال حاضر بيش از 300 هزار كارگر فعال و بازنشسته در اين اتحاديه عضويت دارند و حمايت اتحاديه از معاون اول پيشين باراك اوباما مي‌تواند بسيار تعيين‌كننده باشد. روزنامه واشنگتن‌پست نيز در گزارشي اقدام ترامپ مبني بر تهديد قطع بودجه پستي را هديه‌اي به دموكرات‌ها خوانده و نوشته است كه حالا كارزار دموكرات‌ها اين فرصت را دارند كه با طرح شعارهاي جديد و هدف قرار دادن جامعه ناراضي از اين اقدام –به‌خصوص كهنه‌سربازان و كساني كه شغل‌شان وابسته به پست است- پايگاه راي ترامپ را هدف قرار داده و موقعيت او را تضعيف كنند؛ فرصتي كه به نظر مي‌رسد دموكرات‌ها نيز آن را به غنيمت شمرده‌اند. سناتور جو كانينگهام از كاروليناي جنوبي كه در سال 2016 ترامپ توانست در آن ايالات با برتري قابل‌توجهي آراي مردمي را از آن خود كند و اكنون وضعيت خوبي در اين ايالت دارد، از اولين كساني است كه مشخصا پايگاه راي ترامپ را هدف قرار داده و گفته است: «اين اقدام رييس‌جمهور يك حمله آشكار به جانبازان ماست كه اكثر آنها نسخه‌هاي پزشكي و داروهاي خود را از طريق نامه و پست دريافت مي‌كنند.» مشابه اين حملات نيز در ديگر نقاط امريكا عليه ترامپ ديده مي‌شود و اگر اين حملات بتواند حتي بخش كوچكي از راي‌دهندگان و هواداران او را نيز از راي دادن منصرف كند، دموكرات‌ها موفقيت بزرگي
به دست آورده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون