• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4720 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ مرداد

در هفته ماقبل پاياني رقابت‌هاي ليگ برتر چه گذشت؟

هفته آخر به صرف سهميه و سقوط

هفته بيست‌ونهم رقابت‌هاي فوتبال ليگ برتر كشورمان عصر شنبه با انجام 8 بازي همزمان ادامه پيدا كرد. در پايان اين بازي‌ها تركيب تيم‌هاي صدر جدول چندان دستخوش تغيير نشد و تيم‌هاي پايين جدول هم چشم به راه بازي آخر ماندند. در ادامه نگاهي داريم به مسابقات برگزار شده.

يحيي قصد ركوردشكني ندارد

پرسپوليس بعد از مسجل شدن قهرماني‌اش بردي به دست نياورده است تا آن ركوردشكني‌هاي بزرگي كه همه فكر مي‌كردند رقم نخورد. سرخ‌ها شنبه شب در سيرجان مقابل تيم قعر جدولي گل‌گهر قرار گرفتند. تيمي كه براي فرار از سقوط هر كاري لازم بود انجام داد. در اين بازي پربرخورد و پرگل، پرسپوليس در دقيقه 15 با اخراج مستقيم كمال كاميابي‌نيا 10 نفره شد و در ادامه در دقايق 21 و 39 دو بار دروازه‌اش باز شد. با اين حال در نيمه دوم علي علي‌پور و احمد نوراللهي دو گل خورده را جبران كردند و در دقيقه 92 بالاخره كامبك سرخ‌ها با پنالتي ترابي رقم خورد. اما اين پايان كار نبود و شاگردان مجيد جلالي در دقيقه 96 توانستند گل تساوي و حيات‌بخش خود را وارد دروازه رادشويچ كنند تا يك امتياز از اين بازي جذاب دشت كرده باشند و 30 امتيازي شوند.

فرصت‌سوزي استقلال

در شبي كه آبي‌هاي تهران مي‌توانستند با برد مقابل پيكان فانوس به دست، سهميه خود را مسجل كنند، با تساوي يك-يك متوقف شدند تا تكليف كسب سهميه‌شان به هفته آخر بكشد. در اين بازي فراز امامعلي در دقيقه 23 گل اول پيكان را به ثمر رساند اما در ادامه، يكي از آماده‌ترين‌ بازيكنان استقلال در اين روزها يعني علي كريمي موفق شد در دقيقه 37 گل تساوي را به ثمر برساند. اين نخستين گلي بود كه پيكان بعد از 562 دقيقه دريافت مي‌كرد. آماري كه نشان مي‌دهد عبدالله ويسي سرمربي اين تيم چقدر در
سر و سامان دادن به يكي از بدترين خطوط دفاعي ليگ موفق عمل كرده است. استقلال با اين تساوي 50 امتيازي شد و همچنان در رده دوم جدول ماند. پيكان نيز با اين
تك امتياز به بقا در ليگ برتر اميدوار شد.

برد تراكتور با چاشني سكته ناقص

در ديدار همشهري‌ها و ‌هم‌صاحبان ليگ، دو تيم تراكتور و ماشين‌سازي به مصاف هم رفتند. اين بازي در سال‌هاي گذشته هميشه يكي از حاشيه‌ساز‌ترين بازي‌هاي ليگ بود، چرا كه هر دو تيم متعلق به يك شخص هستند. با اين حال اوضاع در بازي اين هفته كاملا فرق داشت. ماشين‌سازي براي فرار از سقوط بايد امتياز كسب مي‌كرد و تراكتور براي كسب سهميه بايد مي‌برد و اين يعني جاي هيچ‌گونه مماشاتي نبود. تراكتور ابتدا در دقيقه 71 به گل رسيد ولي در دقيقه 85 عابديني گل تساوي را به ثمر رساند. گلي كه باعث شد سرپرست ماشين‌سازي سيد محمد سيدعلوي سكته ناقص بكند و راهي بيمارستان شود. البته كه خوشبختانه مشكل علوي ختم به‌خير شد. تراكتور در ادامه و سه دقيقه بعد از خوردن گل تساوي توسط محمد رضا آزادي گل برتري را به ثمر رساند تا خودش را با 50 امتياز در كورس سهميه نگه دارد و برادرش را راهي منطقه سقوط كند.

شهر‌خودرو كنار رفت

در يكي از مهم‌ترين بازي‌هاي هفته بيست‌ونهم دو تيم مدعي كسب سهميه سپاهان و شهر‌خودرو به مصاف هم رفتند. سپاهان اولين بازي بدون قلعه‌نويي را تجربه مي‌كرد و مشهدي‌ها براي اميدوار ماندن به كسب سهميه بايد در نقش جهان حريف را مي‌بردند. در اين بازي طلايي‌پوشان با هدايت تكسيرا موفق شدند با دو گل شاگردان بختياري‌زاده را شكست دهند تا شهر‌خودرو عملا از كورس كسب سهميه كنار برود. براي سپاهان شايان مصلح، مقصر اول دو شكست سپاهان مقابل استقلال و سروش رفيعي گلزني كردند. به اين ترتيب سپاهان با رسيدن به عدد 48 همچنان به اتفاقات هفته آخر اميدوار باقي ماند.

فولاد بد موقعي امتياز از دست داد

فولاد خوزستان كه در دوران پساكروناي ليگ اصلي‌ترين مدعي كسب سهميه ليگ بود با از دست دادن چند امتياز به هفته بيست‌ونهم رسيد. جايي كه بايد پارس‌جنوبي جم را شكست مي‌داد تا هم‌امتياز استقلال و تراكتور شود. با اين حال پارسي‌ها با ارايه يك بازي محكم موفق شدند حريف مدعي‌شان را متوقف كنند و يك امتياز را در خانه نگه‌دارند، يك امتيازي كه مي‌تواند كمك زيادي به آنها براي بقا بكند. پارس فعلا با 27 امتياز در رده پانزدهم قرار دارد. فولاد با اين تساوي 48 امتيازي شد و هم‌امتياز با سپاهان در رده پنجم قرار گرفت تا نكو و شاگردانش هم چشم به راه هفته آخر بنشينند.

سه بازي، دو صفر- صفر

در ديگر بازي‌ها ذوب‌آهن يكي از فانوس به دستان ليگ مقابل نساجي قرار گرفت. شاگردان محمود فكري كه نتيجه بازي چندان براي‌شان اهميت نداشت در آخرين بازي فصل در وطني قائم‌شهر مقابل ذوبي‌ها به تساوي بدون گل رسيدند. نتيجه‌اي كه گرچه براي خودشان تاثيرگذار نبود اما ذوب آهن را با 30 امتياز همچنان در محدوده خطر نگه‌داشت. همچنين سايپا مقابل نفت مسجدسليمان به تساوي بدون گل رضايت داد. شاگردان ابراهيم صادقي كه خودشان را در چند هفته گذشته به خوبي از انتهاي جدول جدا كرده بودند، با اين تساوي 29 امتيازي شدند تا خيال‌شان بابت ماندن در ليگ راحت نشود. نفت مسجدسليمان نيز مثل نساجي چندان دغدغه نتيجه بازي را نداشت و با اين يك امتياز، 35 امتيازي شد و در ميانه جدول باقي ماند. در آخرين بازي هفته نيز شاهين بوشهر سقوط كرده مقابل صنعت نفت آبادن با نتيجه سه بر يك شكست خورد. شاگردان مهدي پاشازاده با اين شكست 22 امتيازي
باقي ماندند و نفتي‌ها هم 41 امتيازي شدند تا يكي از بهترين نتايج تاريخ‌شان را در ادوار ليگ برتر به ثبت برسانند.

هفته‌سي‌ام؛ مرگ و زندگي

هفته پاياني رقابت‌هاي ليگ برتر بالاخره روز پنجشنبه برگزار مي‌شود تا يكي از طولاني‌ترين ادوار اين مسابقات كه بيش از يك سال طول كشيد هم تمام شود. هفته‌اي كه در آن چهار تيم براي كسب سهميه مي‌جنگند و 6 تيم براي سقوط! هفته سي‌ام در شرايطي آغاز مي‌شود كه معادلات بسيار پيچيده است. جايي كه استقلال و تراكتور و سپاهان و فولاد مي‌توانند راهي آسيا شوند و هر كدام از تيم‌هاي ذوب‌آهن و گل‌گهر و سايپا و پيكان و ماشين‌سازي و پارس‌جنوبي جم در شرايطي به‌سر مي‌برند كه امكان دارد به سقوط‌شان همراه با شاهين منجر شود.

در هفته پاياني استقلال در بوشهر با شاهين بازي مي‌كند. آبي‌ها به نظر روي كاغذ شانس خوبي براي برد و كسب سهميه دارند اما يادمان نرود سرمربي شاهين مهدي پاشازاده است. او و شاگردانش انگيزه بسيار زيادي براي ثبت خاطره‌اي خوش از خودشان در ليگ برتر با متوقف كردن استقلال دارند. تراكتور و فولاد در اهواز يك ديدار فينال‌گونه را برگزار مي‌كنند. تراكتور در صورت برد سهميه‌اش قطعي مي‌شود اما تساوي و شكست يعني خداحافظي با آسيا. اما فولاد در صورت پيروزي هم نمي‌تواند از كسب سهميه مطمئن شود چون بايد يك چشمش به بازي سپاهان و پيكان باشد. آن مسابقه هم در نوع خودش غيرقابل پيش‌بيني و بسيار حساس است، چرا‌كه زردپوشان براي آسيا مي‌جنگند و پيكان براي فرار از سقوط. ذوب‌آهن و گل‌گهر 30‌ امتيازي هم يكي از ديدارهاي حساس را برگزار مي‌كنند. متاسفانه بايد گفت تساوي در اين بازي حكم به بقاي هر دو تيم مي‌دهد و اين يعني نمي‌توان از اين دو تيم انتظار داشت كه براي بردن ريسك كنند. همچنين پرسپوليس باز هم مقابل تيمي قرار مي‌گيرد كه شانس سقوط دارد؛ يعني سايپا. دو تيم قبلي يعني ذوب‌آهن و گل‌گهر از پرسپوليس يك برد و يك تساوي كسب كردند و حال بايد ديد سرخ‌ها آيا به سايپا هم براي بقا كمك مي‌كنند يا خير؟ ماشين‌سازي تيم چهاردهم جدول مقابل صنعت نفتي قرار مي‌گيرد كه با برد مقابل شاهين نشان داد بازي تشريفاتي برايش معنايي ندارد. ماشين براي بقا فقط بايد ببرد و تازه چشم به نتايج ديگر هم بدوزد. متزلزل‌ترين تيم حال حاضر ليگ يعني پارس جنوبي جم نيز مقابل ديگر تيم نفتي يعني صنعت نفت آبادان قرار مي‌گيرد. آنها هم براي بقا فقط نياز به سه امتياز و البته امتياز از دست دادن ساير تيم‌هايي هستند كه خطر سقوط تهديدشان مي‌كند. شهرخودرو و نساجي هم تنها بازي كاملا تشريفاتي ليگ را در هفته پاياني برگزار مي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون