• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4721 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ مرداد

خبر

درخواست كارگران هپكو براي خلع يد مديريت كارخانه

گروه اجتماعي| در سيزدهمين روز از اعتراضات كارگران هپكو، معترضان همچنان دست از كار كشيده و بر تعيين‌تكليف وضعيت كارخانه پافشاري مي‌كنند. به گزارش ايلنا، كارگران معترض كارخانه هپكو در سيزدهمين روز از اعتراضات خود با انتقاد از وضعيت توليد در كارخانه خواستار خلع يد مديريت كارخانه شدند و معترضان به ايلنا گفتند: «كارگران هپكو اراك خلع يد مديريت كارخانه را مطالبه كردند چون با گذشت ۸ ماه از آغاز فعاليت مديريت كنوني هنوز اقدامي در جهت راه‌اندازي توليد در اين كارخانه صورت نگرفته و كارگران به حال خود رها شده‌اند. در سال جاري كه به عنوان سال جهش توليد نامگذاري شده، مديريت جديد هيچ برنامه‌اي در زمينه توليد ندارد و در حال حاضر حدود ۵۳ روز است كه در كارخانه حضور فيزيكي ندارد. باتوجه به اينكه در حال حاضر شاهد واگذاري شركت هپكو به تامين اجتماعي هستيم از مسوولان اين سازمان درخواست داريم هر‌چه سريع‌تر با خلع يد مديران فعلي هپكو، افرادي لايق و اهل فن را در راس مديريت كارخانه منصوب كنند تا هرچه سريع‌تر توليد در اين واحد صنعتي بزرگ آغاز شود.»

به دنبال اين اعتراضات، دادستان كل كشور هم با اشاره به برگزاري جلسات متعدد پيرامون حل مشكلات اين كارگران، اعلام كرد كه اين جلسات تا حصول نتيجه و حل مشكلات با جديت پيگيري مي‌شود. محمدجعفر منتظري در جلسه ديروز شوراي عالي قضايي با اشاره به جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته خود با مسوولان استان مركزي براي رسيدگي به مسائل و مشكلات شركت هپكو گفت:«در جلسه‌اي كه با حضور معاون استاندار مركزي و مديران شركت هپكو و ديگر مسوولان مربوطه برگزار شد به تصميمات خوبي رسيديم و اقدامات خوبي شده كه اعلام رضايت كارگران را هم به دنبال داشته است. در ديداري با مسوولان سازمان تامين اجتماعي اعلام شد كه دولت، شركت هپكو و ۷ شركت بزرگ ديگر را به اين سازمان واگذار كرده است.» البته به دنبال اين اخبار، مدير عامل شستا به اخبار منتشره در‌خصوص واگذاري هپكو به اين مجموعه واكنش نشان داد و محمدرضواني‌فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:«هپكو به شستا واگذار نشده و اصلا هيچ ارتباطي با آن ندارد.» يكي از ۹ شركتي كه از طرف دولت به تامين اجتماعي بابت رد ديون واگذار شد، شركت تجهيزات سنگين هپكو است. از همان ابتدا، اما و اگر‌هاي زيادي درخصوص واگذاري هپكو به تامين اجتماعي مطرح شد و هنوز واگذاري اين كارخانه قديمي كه به اعتراض كارگرانش شهره يافته به قطعيت مشخص نشده است.

 

تشكيك انستيتو پاستور درباره ادعاي توليد واكسن كرونا در جهان

 

رييس بخش اپيدميولوژي و آمار زيستي انستيتو پاستور ايران در هشداري اعلام كرد كه سطح واگيري ويروس كرونا نسبت به قبل ۳ تا ۹ برابر افزايش داشته است. به گزارش مهر، احسان مصطفوي افزود:«پاندمي كروناويروس تقريبا ۹ ماه است كه جامعه جهاني را درگير كرده و اگر بخواهيم روند كلي بيماري را در جهان دنبال كنيم، واقعيت اين است كه روند موارد ابتلا همچنان روند صعودي است و روند موارد مرگ هم بعد از كاهش مختصري كه اتفاق افتاد همچنان صعودي است. از روزهاي اول تمام شركت‌ها و كشورهايي كه ادعاي توليد واكسن را دارند به‌ طور جدي اولويت اول خود را بر توليد واكسن كرونا قرار دادند ولي مسلم است كه نمي‌توان با جديت درباره اينكه اين واكسن توليد مي‌شود يا خير، اگر توليد شود چقدر كارايي دارد و چه زماني در دسترس ما قرار گيرد، صحبت كرد. توليد واكسن 3 فاز مختلف دارد؛ فاز آزمايشگاهي، فاز مطالعات حيواني و فاز مطالعات انساني و نفس توليد واكسن چيز عجيبي نيست ولي اين تصور غلط است كه رسيدن صرف به فاز انساني، داشتن واكسن را دست يافتني مي‌كند. هر جايي كه ادعاي ساخت واكسن را دارد تا زماني كه مستندات خود را در معرض ديد سازمان‌هاي رسمي بين‌المللي و در راستي‌آزمايي قرار ندهد بايد به ديده ترديد به آن نگاه كرد؛ يك بحث، بحث ساخت واكسن است اما مهم‌تر از آن اين است كه اين واكسن چندين مولفه‌اش در چه سطحي هستند كه از جمله اين مولفه‌ها ميزان كارايي و اثربخشي واكسن، زمان ايجاد ايمني و عوارض جانبي واكسن است كه بايد رسما اعلام و بررسي شود. اگر فكر كنيم كه ادعاي ساخت واكسن به اين معناست كه فردا جامعه جهاني از آن واكسن استفاده مي‌كند خيلي خوشبينانه است و حتما بايد سطح چندين مولفه واكسن مورد تاييد و صحه‌گذاري قرار گيرند. در بحث تكنولوژي پيشگيري و كنترل كرونا ويروس، واقعيت اين است كه بيشتر از آنچه به توليد كوتاه‌مدت موثر خوشبين باشيم بايد به توليد يك داروي موثر در كوتاه‌مدت براي آن خوشبين باشيم، چراكه شايد در كوتاه‌مدت دارو بتواند براي ما شفا بخش‌تر باشد تا اينكه به دنبال واكسن باشيم. اگرچه فاز قبل‌تر از درمان، فاز پيشگيري است كه قطعا اولويت بالاتري دارد.»

كرونا در برخي شيرخوارگاه‌ها

رييس كميته پيشگيري از بيماري‌هاي واگيردار سازمان بهزيستي كشور با اشاره به آلوده‌ شدن برخي شيرخوارگاه‌ها و مراكز شبه‌خانواده به كرونا گفت:«خوشبختانه هيچ موردي از فوت در اين مراكز گزارش نشده است.» محمد نفريه در گفت‌وگو با ايلنا گفت:«مراكز شيرخوارگاه و شبه‌خانواده‌ها نيز به صورت معدود آلوده شده‌اند اما خوشبختانه هيچ آمار مرگ و ميري در اين مراكز نداشته‌ايم. البته از ابتداي شيوع كرونا تا امروز گزارشاتي از فوت مددجويان در مراكز سالمندان، معلولان ذهني و بيماران رواني مزمن داشته‌ايم و اگر تست كروناي فردي در مراكز مثبت شود بلافاصله از همه افراد در آن مركز تست گرفته مي‌شود و چنانچه در يكي از مراكز، فرد مبتلا به بيماري كرونا دچار وضعيت حاد بيماري شود باتوجه به هماهنگي با وزارت بهداشت در اين خصوص اين افراد قطعا به مراكز درماني منتقل مي‌شوند. اما اگر فرد مبتلا هيچ علامتي از بيماري را نداشته باشد و صرفا تست او مثبت شده باشد در همان مركز قرنطينه شده و دوران قرنطينه را مي‌گذراند و هر روز ميزان اكسيژن خون اين افراد مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا خداي نكرده مشكلي براي كسي پيش نيايد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون