• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4723 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ مرداد

چاپ داستان‌هاي برگزيده اُ. هنري و مجازي شدن نمايشگاه كتاب الجزاير

خورشيدي كه در نيمه شب بازار كتاب امريكا را گرم كرد

گروه هنر و ادبيات

داستان‌هاي برگزيده جايزه اُ. هنري در يك كتاب

كتاب «گفت‌وگو با مردگان» شامل داستان‌هاي برگزيده جايزه اُ. هنري ۱۹۹۱ منتشر شد. اين كتاب را نشر كتاب نيستان با ترجمه زهرا سليمي منتشر كرده است. در معرفي ناشر از اين مجموعه آمده: كتاب «گفت‌وگو با مردگان» شامل ۱۲ داستان برگزيده جايزه اُ. هنري در سال ۱۹۹۱ است. اين جايزه هر ساله كتابي را به عنوان كتاب داستان‌هاي برگزيده سال شامل انتخاب سرويراستار از داستان‌هاي منتخب منتشر شده در مجلات انگليسي‌زبان امريكا و كانادا منتشر مي‌كند كه يكي از معتبرترين نمايه‌هاي داستاني سال براي نويسندگان و مخاطبان ادبيات انگليسي‌زبان به شمار مي‌رود.در ميان نويسندگان حاضر در اين كتاب آثاري از جان آپدايك نويسنده برگزيده اين جايزه در كنار داستان‌هايي از نويسندگان كمتر شناخته‌ شده در ايران نيز به چشم مي‌خورد. به اعتقاد سرويراستار اين مجموعه، تكرار نام نويسنده‌اي مانند آپدايك در اين مجموعه طي يك دهه نشان از تلاش مستمر او براي فعاليت در مقام يك داستان‌نويس است و در كنار آن تغيير متناوب نسل‌ها و چهره‌هاي و نظرگاه‌ها و سوژه‌هاي داستاني را در ميان نويسندگان انگليسي‌زبان به تصوير مي‌كشد.به بيان سرويراستار، نتيجه‌اي كه از اين كتاب مي‌توان گرفت در همان وهله اول اين است كه ممارست در نويسندگي و به‌روز كردن اطلاعات و صد البته مهارت نگاشتن، خود مي‌تواند دليل برجستگي بي‌بديل نويسندگان باشد و چه دليلي بر حقانيت جمله قبل بالاتر از اينكه در ميان خيل عظيمي از نويسنده‌ها باز هم از اين اشخاص به عنوان برگزيدگان ياد مي‌شود و برهان روشني بر اين حقيقت كه هنر نه تنها ماندني، بلكه تحسين‌شدني نيز هست.اين مجموعه با آثاري از نويسندگاني چون شارون شيه استارك، آلن برگتون، اورسلا لگوين، پاترشيا لير، واين جانسون، هلن نوريسن، شارلوت زو واكر، ميليسنت ديلون، مارتا ليسي هال، سيليويا واتانيب و توماس فاكس اوريل به مخاطبان عرضه شده و سرپرستي ترجمه آن برعهده علي فاميان بوده است.

نمايشگاه كتاب الجزاير مجازي شد

نمايشگاه بين‌المللي كتاب الجزاير به دليل جلوگيري از شيوع ويروس كرونا براساس اعلام وزارت فرهنگ و هنر اين كشور به صورت مجازي برگزار خواهد شد. ايسنا به نقل از الجزاير پرس خبر داد كه جمال فوقالي، مدير اداره كتاب وزارت فرهنگ و هنر الجزاير اعلام كرد تصميم براي برگزاري مجازي بيست و پنجمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب الجزاير كه مهم‌ترين رويداد فرهنگي اين كشور است در راستاي تلاش‌ها براي جلوگيري از گسترش ويروس كرونا گرفته شده است.باتوجه به نبود امكان برگزاري فيزيكي اين رويداد فرهنگي كه سالانه ميزبان بيش از يك ميليون نفر بازديدكننده است، وزارت فرهنگ الجزاير با مشورت ناشران به تصميم نهايي مبني بر برگزاري مجازي دوره سال ۲۰۲۰ رسيده است.

با اين وجود، ناشران الجزايري پيش‌تر برگزار نشدن نمايشگاه كتاب الجزاير را بسيار مخرب توصيف كرده و معتقد بودند تنها راه بهبود اوضاع نشر در اين كشور برگزاري اين رويداد به صورت معمول است و در غير اين صورت عواقب
قابل ملاحظه‌اي پيش‌بيني مي‌شود. برنامه نسخه آنلاين نمايشگاه كتاب الجزاير هنوز نهايي نشده اما قرار است اين رويداد شامل برگزاري نشست‌ها، گفت‌وگوها و ميزگردهايي باشد. همچنين قرار است يك سامانه فروش آنلاين كتاب نيز درنظر گرفته شود، گرچه برخي ناشران معتقدند سامانه‌هاي آنلاين فروش با چالش‌هاي فراواني همراه مي‌شوند كه يكي از دلايل آن سرعت ضعيف اينترنت است. نمايشگاه بين‌المللي كتاب الجزاير هر ساله از انتهاي ماه اكتبر تا اوايل نوامبر برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه سال گذشته ميزبان ۱۰۳۰ ناشر از ۳۶ كشور جهان بود و بيش از يك ميليون نفر از آن ديدن كردند.

بازنوشت «گرگ ‌و ميش» بازار كتاب امريكا را گرم كرد

ايبنا به نقل از اتحاديه ناشران امريكا خبر داده است كه تحقيقات ميداني اين اتحاديه نشان از رونق مجدد بازار كتاب امريكا دارد. كريستن مك‌لين از اين موسسه در آخرين گزارش خود نوشته: «آمارها از فروش كتاب‌ها حاكي از بازگشت دوباره فروش به بازار كتاب امريكاست.»او اعتقاد دارد انتشار كتاب جديد استفاني مير با عنوان «خورشيد نيمه‌شب» كه بازنوشتي از رمان «گرگ‌و‌ميش» است، تاثير بسزايي در رونق مجدد بازار كتاب اين كشور داشته است.

طي چند ماه گذشته به خاطر شيوع ويروس كرونا تقريبا تمام كتابفروشي‌هاي امريكا تعطيل بوده و حالا به تدريج در حال بازگشايي هستند ولي هنوز هم براي بازگشت به دوره اوج خود فاصله دارند. در گزارش اتحاديه ناشران امريكا آمده است: در دوره كنوني هنوز ترس از كرونا وجود دارد و تاثير منفي آن بر بازار كتاب احساس مي‌شود. براساس آمارهاي موجود يك‌سوم فروش بازار كتاب دراختيار رمان جديد استفاني مير قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون