• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4728 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ شهريور

اولين شب گردهمايي ملي جمهوري‌خواهان با اعلام رسمي كانديداتوري ترامپ آغاز شد

فستيوال ترس

محمدحسين لطف‌الهي

متحدان دونالد ترامپ در شب اول گردهمايي ملي حزب جمهوري‌خواه در حالي به دفاع از سياست‌ها و عملكرد رييس‌جمهور امريكا در عرصه داخلي و بين‌المللي پرداختند كه حمله به جو بايدن و وعده‌هايي را كه او براي پيروزي در انتخابات داده است، مي‌توان به عنوان اصلي‌ترين موضوع تمام سخنراني‌هاي اين شب توصيف كرد.

دوشنبه شب يك هفته پس از گردهمايي ملي حزب دموكرات، اين‌بار جمهوري‌خواهان گرد هم جمع شدند تا ضمن اعلام رسمي كانديداتوري دونالد ترامپ از سوي اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري 2020، به دفاع از او و عملكردش در سه سال و نيم گذشته بپردازند. در ابتداي اين گردهمايي كه در شهر شارلوت برگزار مي‌شد، حزب جمهوري‌خواه امريكا در گردهمايي خود كه برخلاف گردهمايي ملي حزب جمهوري‌خواه به صورت حضوري برگزار مي‌شد، دونالد ترامپ را به‌طور رسمي به عنوان نامزد حزب براي انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر معرفي كرد. همچنين اعضاي حزب، مايك پنس را نيز براي معاونت رييس‌جمهور برگزيدند و اعلام كردند كه او نيز در كنار ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2020 حاضر خواهد بود. پنس و ترامپ هر دو در سخنراني‌هاي خود كوشيدند با هشدار به راي‌دهندگان بگويند كه اگر دموكرات‌ها و كانديداي اصلي آنها در انتخابات پيروز شوند، آينده‌اي بسيار بد در انتظار شهروندان امريكايي خواهد بود؛ استراتژي خطرناكي كه از سوي تمامي سخنرانان شب اول گردهمايي ملي جمهوري‌خواهان نيز مورد استفاده قرار گرفت.
مايك پنس، معاون رييس‌جمهوري امريكا در سخنراني خود در اين گردهمايي با هشدار نسبت به برنامه‌هاي دموكرات‌ها براي آينده امريكا گفت: «آنها به دنبال افزايش ماليات‌ها، باز كردن مرزها، آزاد كردن سقط جنين و كاهش بودجه پليس هستند.» او همچنين وعده داد كه بر خلاف دموكرات‌ها، «برنامه جمهوري‌خواهان كاهش ماليات، ايجاد بازار و اقتصاد آزاد، امن كردن مرزها، دفاع از حق زندگي و حمايت از پليس خواهد بود». دونالد ترامپ نيز در سخنراني خود در اولين شب گردهمايي ملي جمهوري‌خواهان گفت: «انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ مهم‌ترين انتخابات در تاريخ امريكاست، زيرا نتيجه آن كشور را به مسيرهاي متفاوتي خواهد برد». رييس‌جمهور امريكا ضمن دفاع از عملكرد دولت خود در اشتغال‌زايي، رونق بازار بورس، فعال‌سازي صنايع امريكا و نيز مقابله با شيوع كرونا تصريح كرد: «در صورت پيروزي در انتخابات اجازه نخواهم داد مانند آنچه در گردهمايي دموكرات‌ها اتفاق افتاد، نام خدا از سوگند‌نامه حذف شود». او همچنين بار ديگر هشدار داد در صورتي‌كه جو بايدن در انتخابات پيروز شود، چين امريكا را «تصاحب» خواهد كرد. ترامپ در ادامه با تكرار صحبت‌ها و ادعاهاي قبلي خود پيرامون روي كار آمدن چپ‌گرايان در صورت پيروزي جو بايدن در انتخابات گفت: «امريكا هرگز به يك كشور سوسياليستي تبديل نخواهد شد».

روايت وارونه
سخنرانان بعدي كه اغلب از نزديكان ترامپ و خانواده‌اش بودند، كوشيدند تا همان روش ترامپ و پنس را ادامه دهند با اين تفاوت كه علاوه بر تخريب دموكرات‌ها، روايتي جديد و وارونه نيز از آنچه در امريكا مي‌گذرد، ارايه دادند. نيويورك‌تايمز در اين باره مي‌نويسد: سخنرانان شب اول گردهمايي ملي جمهوري‌خواهان و ويديوهاي تبليغاتي كه از سوي كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ آماده شده بود تلاش داشتند تا بگويند واقعيت عملكرد دولت آن چيزي نيست كه رسانه‌ها نشان مي‌دهند، بلكه روايتي نزديك‌تر به واقعيت نيز وجود دارد. از جمله موضوعاتي كه سخنرانان به آن پرداختند، اين بود كه آمار جانباختگان كرونا آن چيزي نيست كه رسانه‌ها اعلام مي‌كنند. در روايت ترسيم شده از سوي جمهوري‌خواهان، ترامپ كسي نبود كه بيماري را يك دروغ بنامد و با بي‌توجهي به توصيه‌هاي پزشكان فاجعه رقم مي‌زند. در اين روايت ترامپ قهرماني است كه اقتصاد امريكا را احيا كرده و اصرارهاي بي‌جا براي تعطيلي و قرنطينه بوده كه عامل اصلي بحران اقتصادي كنوني است. دونالد ترامپ جونيور، پسر رييس‌جمهور امريكا يكي از همين سخنرانان بود. او با ستايش از عملكرد پدرش در مقابله با شيوع بيماري كرونا گفت: «پدرم همان كسي بود كه با واكنش سريع به ويروس و بستن مرزها تعداد زيادي از شهروندان را نجات مي‌داد و اگر او چنين دستوري نمي‌داد، اكنون تعداد قربانيان بسيار بيشتر مي‌بود». او همچنين اضافه كرد كه پدرش در مديريت بحران فوق‌العاده عمل كرده و بايد از او براي اين عملكرد عالي تقدير شود. اين در حالي است كه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اكثريت مردم امريكا معتقدند عملكرد ترامپ در مقابله با بحران بسيار بد بوده است. دونالد ترامپ جونيور تاكيد كرد: انتخابات پيش‌رو انتخاب ميان دو گزينه «كليسا، كار، مدرسه» و «شورش، غارت و خرابكاري» است.
در اين گردهمايي، تغيير روايت غالب در حوزه سياست خارجي بر عهده نيكي هيلي سفير پيشين ايالات متحده در سازمان ملل متحد گذاشته شده بود. او در ابتدا با ستايش از شعار «اول امريكا» كه از سال 2016 در كارزار انتخاباتي ترامپ مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: «من كلامم را از يك سفير سابق وام مي‌گيرم؛ دموكرات‌ها همواره مخالف شعار اول امريكا هستند. در سال 1984 زماني كه رونالد ريگان رييس‌جمهور بود كرك پاتريك اين موضوع را عنوان كرد و اين موضوع هنوز در عرصه سياست امريكا صادق است». او در ادامه تاكيد كرد: «جو بايدن براي ايران و داعش خوب است، او به درد چين كمونيست هم مي‌خورد. اما مواضع ترامپ متفاوت است، ترامپ در قبال چين مواضع سرسختانه‌اي دارد. او در برابر داعش به پيروزي رسيد و به جهانيان چيزي را مي‌گويد كه آنها نياز دارند بشنوند». خانم هيلي همچنين تاكيد كرد: «ميان خيلي از دموكرات‌ها مد شده كه بگويند امريكايي‌ها نژادپرست هستند، اين دروغ است، امريكا يك كشور نژادپرست نيست». وي افزود: سازمان ملل متحد اكنون براي باورهاي قلبي ما نيست بلكه جايي براي ديكتاتورها، قاتلان و سارقاني است كه امريكا را تقبيح مي‌كنند. دستان‌شان را بيرون مي‌آورند و مي‌خواهند قبض‌هاي آنها را پرداخت كنيم. سفير سابق امريكا در سازمان ملل متحد ادامه داد: اما رييس‌جمهوري ترامپ به همه اينها پايان داد. تحت رهبري او، ما كارهايي را انجام داديم كه باراك اوباما و جو بايدن از انجام دادن‌شان سر باز مي‌زدند. هيلي اضافه كرد: ما براي امريكا و مقابل دشمنان‌مان ايستاديم. اوباما و بايدن اجازه دادند كه كره شمالي، امريكا را تهديد كند اما رييس‌جمهوري ترامپ اين نقطه ضعف را رد كرد. ما سخت‌ترين تحريم‌هاي تاريخ را عليه كره شمالي وضع كرديم.

رقيب‌هراسي
 استراتژي رقيب‌هراسي بخش ديگري از راهبرد جمهوري‌خواهان براي اولين شب گردهمايي ملي اين حزب بود؛ نكته‌اي كه در سخنراني اغلب سخنرانان سرشناس مراسم ديده مي‌شد. واشنگتن‌پست در اين باره نوشته است: رييس‌جمهور وعده داده بود كه گردهمايي ملي حزب جمهوري‌خواه يك گردهمايي بسيار مثبت و خوب خواهد بود؛ اما آنچه در شب اول اين گردهمايي ديده شد، سراسر منفي بود. «آنها شما را خلع سلاح خواهند كرد»، «شورشي‌ها شهرها را آتش مي‌زنند» و «ديگر شما نمي‌توانيد از پليس كمك بخواهيد» تنها گوشه‌اي از جملات و هشدارهايي است كه جمهوري‌خواهان مطرح كردند. آنها كه نتوانسته‌اند كارنامه خوبي از خود به جاي بگذارند، تصميم دارند مردم امريكا را از دموكرات‌ها بترسانند تا بار ديگر بتوانند در انتخابات پيروز شوند. اين روزنامه امريكايي اولين شب گردهمايي را به «فستيوال ترس» تشبيه كرده و نوشته شما نمي‌توانيد چيزي جز ترس از دموكرات‌ها در اين شب بيابيد.
از جمله رقيب‌هراسانه‌ترين سخنراني‌هاي دوشنبه شب، سخنراني كيمبرلي گاليفويلي مجري سابق فاكس‌نيوز بود كه اكنون با پسر ترامپ زندگي مي‌كند و مشاور ارشد كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا است: «دموكرات‌ها مي‌خواهند آزادي شما را بدزدند، آنها مي‌خواهند اين كشور و تمام آنچه عزيزان ما در گذشته برايش جنگيده‌اند، نابود كنند». واشنگتن‌پست همچنين با اشاره به بخشي از سخنان نيكي هيلي كه گفته بود «روساي آينده بايدن، پلوسي، سندرز و جوخه 4 نفره خواهند بود» آورده است كه چپ‌هراسي نيز از ديگر استراتژي‌هاي مدنظر كارزار ترامپ براي پيروزي در انتخابات است كه تاكنون بارها از سوي خود رييس‌جمهور مورد استفاده قرار گرفته است.
هرچند انتظار كارشناسان اين بود كه ضعف جمهوري‌خواهان در ارايه برنامه براي حل مشكلات و همچنين كارنامه ضعيف آنها باعث شود كه بايدن كار دشواري براي پيروزي نداشته باشد، اما به نظر مي‌رسد استراتژي جمهوري‌خواهان جواب داده و نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد نسبت به آگوست 2016 وضعيت بايدن در ايالت‌هاي ميدان نبرد بدتر از هيلاري كلينتون است و او نسبت به هيلاري شانس كمتري براي جذب آراي الكترال اين ايالت‌ها دارد؛ هرچند كه در سطح ملي وضعيت او با اختلاف اندكي از هيلاري بهتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون