• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4730 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ شهريور

دامنه خشونت در تقابل ميان حاميان ترامپ و معترضان ضدنژادپرستي افزايش يافته است

زورآزمايي انتخاباتي در خيابان

گروه جهان

 

خيابان‌هاي امريكا هنوز ناآرام است و تقابل ميان معترضان به سياست‌هاي دولت ترامپ و نژادپرستي و حاميان رييس‌جمهور امريكا همچنان ادامه دارد؛ اعتراضاتي كه گمان مي‌رفت همانند گذشته خيلي زود فروكش كند اما اين‌بار با اتخاذ سياست‌هاي عجيب از سوي دونالد ترامپ و همچنين اقدامات خشونت‌بار حاميان او، آتش اعتراضات بنايي براي فروكش كردن ندارد. روز شنبه زماني كه كاروان هواداران رييس‌جمهور امريكا در اقدامي كه از سوي رسانه‌هاي اين كشور «تنش زا» توصيف شده به سوي جنوب شهر پورتلند كه يكي از مراكز اصلي اعتراضات ضد نژادپرستي و ضد ترامپ است حركت كرده و در اين جريانات يك مرد به ضرب گلوله جان خود را از دست داد. 

روزنامه نيويورك‌تايمز در اين باره مي‌نويسد: حاميان ترامپ در حالي با ده‌ها كاميون به سوي مركز اعتراضات ضد نژادپرستي حركت كردند كه در تقابل ميان آنها طرفداران رييس‌جمهور با گلوله‌هاي پينت‌بال به سوي معترضان شليك مي‌كردند و در مقابل معترضان نيز با پرتاب اشيايي به آنها پاسخ مي‌دادند.
ويديويي از اين تقابل منتشر شده كه نشان مي‌دهد در نزديكي يك پاركينگ عمومي، گروه كوچكي از معترضان با حاميان ترامپ درگير شده و يك نفر پس از پياده‌شدن از اتومبيل خود شروع به تيراندازي مي‌كند. در پي اين تيراندازي يك مرد به زمين مي‌افتد كه ساعاتي بعد مشخص شد جان خود را از دست داده است. به نوشته نيويورك‌تايمز، «مشخص نيست» تيراندازي منجر به كشته شدن يك مرد در پورتلند، چطور و توسط چه كس يا كساني انجام شده است. پليس پورتلند نيز اعلام كرده بعد از دريافت گزارش‌ها درباره تيراندازي خود را به صحنه رساند و مرگ يك نفر بر اثر تيراندازي به قفسه سينه وي را تاييد كرد اما به نام و هويت اين فرد و هويت ضارب يا ضاربان احتمالي اشاره نكرد. خبرگزاري سي‌ان‌ان گزارش داده كه فرد كشته‌شده، كلاه هواداران گروه پاتريوت پرير را بر سر داشته كه گروهي راست افراطي است و مدت زيادي با معترضان ضدنژادپرستي در پورتلند درگيري داشت. پليس در بيانيه‌اي كه در اين خصوص صادر كرده ضمن محكوم كردن خشونت آورده است كه به سختي براي پيدا كردن مسوول يا مسوولان اين حادثه تلاش خواهد كرد اما به نوشته سي‌ان‌ان، پليس از ارايه جزييات بيشتر خودداري كرده است.  اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه در پي قتل جيكوب بليك، شهروند سياه‌پوست در شهر كنوشا واقع در ايالت ويسكانسين با شليك هفت گلوله از سوي پليس بار ديگر اعتراضات ضدنژادپرستي در امريكا شدت گرفته است. همچنين طي اعتراضات به قتل جيكوب بليك يك نوجوانان 17 ساله سفيدپوست به نام كايل ريتنهاوس در ارتباط با اتهام تيراندازي به سوي دو تن از معترضان و قتل آنها بازداشت شده و دادگاه او به زودي برگزار خواهد شد.

تقابل دو حزب
اين اعتراضات در حالي همچنان ادامه دارد كه براساس موضع‌گيري‌هاي دو كانديداي اصلي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، طرفداران جو بايدن و دونالد ترامپ در مقابل يكديگر ايستاده‌اند و اعتراضات خياباني به زورآزمايي كانديداها بدل شده است. از يك سو دونالد ترامپ كه با تهديد معترضان به برخوردهاي خشونت‌آميز خواستار پايان يافتن اين اعتراضات است و در مقابل جو بايدن، كانديداي دموكرات‌ها كه ضمن محكوم كردن خشونت از «ضرورت اجراي عدالت» به نفع سياه‌پوستان و معترضان سخن مي‌گويد.
پوليتيكو گزارش داده است كه ترامپ تصميم دارد براي خاموش كردن ناآرامي‌ها در كنوشا كه در پي قتل جيكوب بليك ايجاد شده به اين شهر سفر كند. رييس‌جمهور امريكا روز شنبه در پاسخ به سوال يك خبرنگار در خصوص احتمال سفر به كنوشا گفت: «ممكن است بروم». اندكي بعد سخنگوي كاخ سفيد تاييد كرد كه ترامپ روز سه‌شنبه به اين شهر سفر خواهد كرد و با نيروهاي گارد ملي ديدار خواهد كرد. به نوشته پوليتيكو، در حال حاضر بيش از 1200 نيروي پليس فدرال براي مقابله با معترضان در كنوشا اعزام شده‌اند؛ معترضاني از جمله پدر جيكوب بليك كه خواستار پايان يافتن «جنايات پليس» شده‌اند. ترامپ گفته است اين وضعيت نشان مي‌دهد كه بايد «حاكميت قانون» به اين شهرها بازگردد اما كامالا هريس، كانديداي معاون اولي دموكرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر كه پيش‌تر دادستاني كل كاليفرنيا را بر عهده داشته و اكنون عضو سناي امريكا است، گفته كه پليس جنايتكاري كه به جيكوب بليك شليك كرده بايد محاكمه شود.
سي‌ان‌ان نوشته است كه هم جو بايدن و هم كامالا هريس با پدر جيكوب بليك تماس گرفته و با اعضاي خانواده او نيز صحبت كردند. پدر جيكوب بليك در گفت‌وگو با شبكه خبري سي‌ان‌ان در اين باره مي‌گويد: «گفت‌وگو با جو بايدن برايم اصلا سخت نبود چرا كه او در ابتدا از درد و رنج خود در هنگام مرگ پسرش سخن گفت و من متوجه شدم كه او كاملا مرا و دردي كه كشيده‌ام درك مي‌كند. اين مكالمه با كامالا هريس و جو بايدن چنان بود كه انگار من با خواهر و دايي‌ام صحبت مي‌كنم». او همچنين در پاسخ به اين سوال كه اگر دونالد ترامپ بخواهد تماس بگيرد يا با خانواده بليك ديدار داشته باشد پاسخش چه خواهد بود نيز تصريح كرد: «پاسخ من قطعا منفي است». به نوشته اين خبرگزاري، طي اين تماس تلفني بايدن تاكيد كرده كه بايد عدالت در اين پرونده اجرا شود و مجرم به سزاي اعمال خود برسد. هرچند اكثر كارشناسان معتقدند ادامه اعتراضات و تنش‌ها به ضرر ترامپ و دولت او تمام خواهد شد با اين وجود رخ دادن برخي حوادث نشان مي‌دهد كه ماجرا ممكن است تغيير كند. روز پنجشنبه سناتور جمهوري‌خواه رند پاول كه از چهره‌هاي مورد احترام از سوي هر دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه است پس از پايان سخنراني رييس‌جمهور امريكا در آخرين شب گردهمايي ملي حزب متبوعش، زماني كه در حال خروج از كاخ سفيد بود از سوي معترضان مورد حمله قرار گرفت و نمي‌توانست از ميان معترضان بگريزد. او در توييتي اين حمله را به‌ شدت محكوم كرده و از پليس امريكا تشكر كرده است كه سرانجام پس از چند دقيقه «ترسناك» او را از ميان معترضان خشمگين بيرون كشيده‌اند. به گفته كارشناسان اين اتفاقات مي‌تواند باعث شود به مرور نارضايتي افكار عمومي از روند اعتراضات و آنچه «خشم كور» معترضان خوانده شده افزايش يابد و ترامپ بتواند از اين موضوع در انتخابات بهره گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون