• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4732 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ شهريور

دومين بازديد ماكرون از بيروت در يك ماه گذشته:

حزب‌الله نماينده منتخب بخشي از لبنان است

گروه جهان| «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه بعد از ديدار با مقام‌هاي ارشد لبنان در جريان بازديد از بندر بيروت، خواستار تسريع در روند مبارزه با فساد و اصلاح بروكراسي و نظام بانكي لبنان شد. ماكرون در دومين سفرش به بيروت در يك ماه گذشته كه بعد از انفجار مهيب بندر بيروت با هدف كمك به اصلاحات در اين كشور انجام شده است ضمن ديدار با رييس‌جمهور لبنان ميشل عون در اقدامي نمادين دوشنبه شب به ديدار يك خواننده مشهور لبناني رفت و صبح سه‌شنبه هم يك درخت سدر لبناني در بيروت به عنوان نماد آغاز اصلاحات در اين كشور كاشت. به نوشته وبگاه النشره، ماكرون در خصوص حزب‌الله لبنان و «ميشل عون» رييس‌جمهور اين كشور نيز گفت:«فرانسه و لبنان با يكديگر برادر هستند و از اين رو فرانسه وظايفي در قبال جوانان لبناني دارد تا به خواسته‌ها و آرزوهاي خود برسند. لبنان نمونه همزيستي و مسامحه و كثرت‌گرايي است و حزب‌الله نماينده بخشي از مردم لبنان و منتخب آنهاست و ميان حزب‌الله و ديگر احزاب شراكت برقرار است.» به گزارش فارس، رييس‌جمهور فرانسه مدعي شد: «اگر نمي‌خواهيم لبنان همانند برخي كشورها به تروريسم دچار شود بايد حزب‌الله و ديگر احزاب را آگاه كنيم كه به مسووليت خود عمل كنند.» ماكرون در خصوص «ميشل عون» رييس‌جمهور لبنان نيز گفت كه او منتخب پارلمان است و نمايندگان پارلمان نيز منتخب مردم هستند. رييس‌جمهور فرانسه گفت كه طرحي را پيشنهاد داده تا طي ماه‌هاي آتي انجام شود و ادامه كمك‌هاي اقتصادي منوط به انجام اصلاحات است. ماكرون تاكيد كرد كه نمي‌تواند به جاي جريان سياسي حاكم حرفي بزند و بگويد كه تمامي جريان سياسي بايد تغيير يابند؛ چرا كه در لبنان انتخابات برقرار است و اين مردم هستند كه اگر بخواهند، مي‌توانند فضاي سياسي جديدي را ايجاد كنند.  او بار ديگر با دخالت در امور داخلي لبنان گفت كه مي‌خواهد، ارقام دقيق مربوط به نظام بانكي لبنان را بداند و بايد حساب و كتاب‌ها با دقت انجام پذيرد. ماكرون در خصوص «مصطفي اديب» نخست‌وزير جديد لبنان نيز گفت:«من شخصي كه طي رايزني‌ها و مشورت‌هاي داخل پارلمان انتخاب شده را نمي‌شناسم و او نتيجه مشورت احزاب است و اميدوارم كه كفايت لازم را داشته باشد.»ديروز روزنامه فيگارو فرانسه در مطلبي مدعي شد كه در هفته‌هاي گذشته بارها بين ماكرون و مقامات حزب‌الله پيام‌هايي رد و بدل شده و ماكرون به حزب‌الله گفته است كه با سلاح اين جنبش مقاومت و چند مساله  مهم ديگر مشكلي ندارد.
فراخوان عون براي گفت ‌و گوي ملي در لبنان
عون در ديدار با امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه در بيروت گفت: اول سپتامبر ۲۰۲۰ نقطه آغازي براي لبنان جديد است كه در آن شهروندان حاكم كشور هستند و نه رهبران طوايف. او براي تحقق دولت مدني در لبنان، همه را به گفت‌وگوي ملي فرا خواند و گفت كه هدف از اين گفت‌وگوها دست‌يابي به ساختاري مورد قبول همگان است. عون افزود: امروز اميد خود را براي تشكيل دولت جديد متمركز كرديم. دولتي كه قادر به اجراي اصلاحات ضروري براي خروج كشور از بحران كنوني است. او افزود: لبنان در حال حاضر با درد و رنج عميقي در نتيجه فروپاشي اقتصادي و مالي و نيز بحران كرونا روبه‌روست. انفجار اخير بندر بيروت هم رنجي بي‌سابقه بر ما تحميل كرده است.
تهديد ماكرون به تحريم سران سياسي لبنان
رييس‌جمهوري فرانسه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت 3 ماه آينده براي انجام تغييرات در لبنان حياتي و اساسي است و اگر تغييري اعمال نشود بايد از وجود تحريم و تدابير تنبيهي اطمينان حاصل كرد. به گزارش فارس، رييس‌جمهوري فرانسه همچنين اعلام كرد، آماده ميزباني از كنفرانسي در پاريس در مورد لبنان در ماه اكتبر است. او در گفت‌وگو با خبرنگاران در بيروت گفت كه 6 هفته‌ آتي براي آينده لبنان تعيين‌كننده خواهد بود. او گفت كه آماده ميزباني از كنفرانسي بين‌المللي در مورد چگونگي كمك به لبنان در اواسط اكتبر است.
ديدار  ماكرون با خواننده  مشهور  لبناني
«امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه در سفر خود از بيروت با «فيروز» يكي از مشهورترين خوانندگان جهان عرب ديدار كرد. فيروز قطعه‌اي زيبا و معروف در مورد شكوه و زيبايي شهر بيروت خوانده است. به گزارش عصر ايران به نقل از فرانس 24 خشم و عصبانيت لبناني‌ها از نخبگان سياسي به دليل بحران اقتصادي، بيكاري و بي‌كفايتي مسوولان در انفجار بزرگ بندر بيروت در ماه جاري دليل خوبي بود تا ماكرون به خانه هنرمند 85 ساله لبنان برود كه به عنوان يك گنجينه ملي، نماد صلح و فراتر از اختلافات قومي و فرقه‌اي در اين كشور شناخته مي‌شود و محبوب است. ماكرون روز دوشنبه و پس از ورود به فرودگاه بيروت مستقيم به خانه فيروز رفت. در خارج از خانه فيروز گروهي از معترضان با حمل پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده بود «در قسمت اشتباه تاريخ نايست» شعار «نه به اديب» سر دادند. آنها به انتخاب «مصطفي اديب» به عنوان نخست‌وزير جديد اعتراض داشتند. «فيروز» خواننده لبناني كه هم‌اكنون 85 سال دارد بخشي از ماندگارترين ترانه‌هاي جهان عرب را خوانده است. هنگام خروج از خانه فيروز، ماكرون براي صحبت با جمعيت متوقف شد. او به معترضان و خبرنگاران گفت: همان قولي را كه به فيروز دادم به شما هم مي‌دهم. قول داده‌ام هر كاري را براي اصلاحات و بهبود اوضاع لبنان انجام دهم. قول مي‌دهم رهاي‌تان نكنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون