• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4735 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ شهريور

مسي اعلام كرد در بارسلونا مي‌ماند

بمب اتمي كه عمل نكرد

علي ولي‌اللهي

 

آن بمبي كه از روز چهارم شهريور همه منتظر بودند منفجر شود، عمل نكرده باقي ماند. تقريبا 10 روز پيش خبرنگاران آرژانتيني نزديك به ليونل مسي اعلام كردند، فوق ستاره آرژانتيني بارسلونا را ترك مي‌كند. بلافاصله اين خبر به تيتر يك رسانه‌هاي دنيا تبديل شد و طبق آمار در فاصله تنها چند ساعت بيش از دو ميليون توييت با موضوع ترك بارسلونا توسط مسي منتشر شد. در حالي كه طرفداران فوتبال در شك بودند  در مدت زماني كه از آن روز طي شد، شايعات و اخبار جديدي هر روز پيرامون نام مسي و بارسلونا و باشگاه‌هاي بزرگ اروپا به گوش رسيد اما آنچه در نهايت اتفاق افتاد بيشتر به نظر كساني كه معتقد بودند تمام اينها يك بازي از پيش تعيين شده است، نزديك بود. مسي غروب روز جمعه اعلام كرد يك سال ديگر در بارسلون مي‌ماند. 
در 10 روز گذشته جز دو، سه تيم، همه تيم‌هاي مطرح اروپايي با مسي لينك شدند تا بتوانند او را به خدمت بگيرند. از باشگاه‌هاي شهر منچستر و ميلان تا تورين و لندن. اكثر خبرنگارها مي‌گفتند، شانس منچسترسيتي بيشتر است چون هم منابع مالي قدرتمندي داردو هم به واسطه حضور پپ گوارديولا مي‌تواند مسي را راضي به آمدن كند. با اين حال آنچه بند فسخ قرارداد 700 ميليوني مسي ناميده شد هر گونه انتقالي را ناممكن جلوه مي‌داد. مسي طبق قرارداد فصل قبل با بارتومئو اجازه يافته بود هر سال در صورت صلاحديد، خودش قرارداد را فسخ كند. اما در قرارداد قيد شد كه مسي بايد قبل از تاريخ 10 ژوئن يعني پايان فصل اين را به اطلاع باشگاه برساند و رد شدن از آن تاريخ به معناي تمديد خودكار قرارداد براي يك فصل ديگر است و اگر تيمي بخواهد بعد از 10 ژوئن سراغ مسي بيايد بهتر است قبلش 700 ميليون يورو فراهم كرده باشد. 
در مورد اين بند هنوز هم بحث‌هاي حقوقي زيادي انجام مي‌شود. مسي و پدرش كه نقش مدير برنامه‌هاي او را به عهده دارد، معتقدند فصل امسال به دليل شيوع كرونا شرايط عادي نداشته و بايد تاريخ آخرين بازي بارسا را پايان فصل در نظر گرفت اما بارتومئو و لاليگا حرف ديگري مي‌زدند و بند فسخ را به دليل عبور از 10 ژوئن پا بر جا مي‌دانستند. در اين شرايط براي مسي دو راه باقي مانده بود. يك: شكايت از باشگاه و دو: ماندن در نيوكمپ و مسي گزينه دوم را انتخاب كرد. 
لئو مسي بعد از اينكه رسما اعلام كرد يك سال ديگر در بارسلونا مي‌ماند، مصاحبه‌اي مفصل با مجله گل انجام داد و در آن به تشريح اتفاقاتي كه در 10 روز گذشته رخ داده بود، پرداخت. مسي كه بسيار ناراحت به نظر مي‌رسيد، تاكيد كرد كه قصد داشته از بارسلونا جدا شود چون تصور مي‌كرده، دورانش در بارسلونا تمام شده و نياز به يك چالش جديد دارد اما دروغگويي مديران باعث شده، نتواند اين كار را بكند و چون به هيچ‌ وجه حاضر نيست با بارسلونا وارد دعواي حقوقي شود و باشگاه را به دادگاه بكشاند، بي‌خيال شده است. مسي در اين رابطه گفت:«من هرگز كار با بارسلونا را به دادگاه نخواهم كشاند زيرا اين باشگاهي است كه از زمان ورود همه ‌چيز به من داد. اين باشگاه زندگي من است و من تمام زندگي‌ام را در آنجا ساخته‌ام. بارسا همه‌ چيز را به من داد و من همه‌ چيز را به آن دادم. هرگز در فكرم اين نگذشت كه كار را به دادگاه شكايت بكشانم.» مسي در اين مصاحبه حملات شديدي عليه بارتومئو انجام داد. مسي تاكيد كرد در تيم هيچ پروژه برنده‌اي وجود ندارد و اين باعث مي‌شود، بارسلونا نتواند با ساير تيم‌ها رقابت كند. 
به هر حال دليل رفتن مسي هر چه كه بوده يا اصلا اگر چنين قصدي وجود نداشته فعلا ستاره آرژانتيني تا يك سال ديگر در بارسلونا ماندگار خواهد شد. اما اينكه آيا همه ‌چيز براي مسي و بارسلونا و هوادارانش مثل سابق خواهد بود، سوالي است كه كسي جوابش را نمي‌داند. با اينكه مسي در مصاحبه‌اش تاكيد كرده كه قصد نداشته با رفتنش، باشگاه را دچار هرج و مرج كند و تنها مي‌خواسته از حق قانوني خودش استفاده كند اما گويا در اين مدت هواداران زيادي با او به مشكل خورده‌اند. گرچه شايد تعداد آنها در مقابل كساني كه آرزو مي‌كردند، مسي بماند كمتر باشد. اما اين تعداد آن قدري بوده‌اند كه صداي‌شان را به گوش مسي برسانند و دلش را بشكنند. مسي در بخشي از مصاحبه‌اش گفت:«من چيزهايي از مردم، خبرنگاران و به ‌طور كلي كساني كه تعهد من را زير سوال مي‌برند، مي‌شنيدم كه فكر مي‌كنم لايق آنها نبودم. اين باعث شد كه صدمه ببينم. همچنين باعث شد كه بسياري از حقايق را در وجود مردم درك كنم.» 
در كنار اين تنش هواداران مسي احتمالا رابطه خوبي با رونالد كومان، سرمربي جديد تيم هم نخواهد داشت. كومان قبل از اينكه مسي اعلام كند، خواهد رفت به او گفته بود از اين پس تفاوتي با ساير بازيكنان ندارد و اين مسي را عصباني كرده بود. حال كه فوق ستاره آرژانتيني در نهايت كوتاه آمده بدون شك كومان دست بالاتر را در برخورد با مسي خواهد داشت ضمن اينكه ديگر خبري از ياران نزديك مسي نظير سوارز و ويدال هم در تيم نيست. 
با وجود همه اينها مسي مي‌گويد همه تلاشش را فصل بعد براي موفقيت خودش و تيمش به كار خواهد بست و اتفاقات رخ داده چيزي از تعهد او به باشگاه محبوبش كم نمي‌كند. اگر خوشبين باشيم و به قدرت جادويي مسي معتقد احتمالا لئو فصل بعد دوباره در نيوكمپ هنرش را به نمايش درمي‌آورد اما اگر فشارهاي رواني و جو تيم را بد در نظر بگيريم احتمالا مسي فصلي كم فروغ را پشت سر خواهد گذاشت. آنچه در اين ميان با اطمينان مي‌توان گفت، اين است كه به جايگاه مسي در بارسلونا خدشه وارد شده و آن شمايل اسطوره‌اي محو شده است. هواداران بارسلونا كه تا سال قبل اسم رفتن مسي قلب‌شان را به تپش مي‌انداخت حالا مانند كسي هستند كه تا پاي مرگ رفته و بازگشته‌اند و اين يعني آنها نسبت به خيلي از مسائل ديگر حساسيت سابق را نخواهند داشت. البته اگر قبول نكنيم كه تمام اينها يك بازي هماهنگ بوده بايد به اين نكته اشاره كنيم كه تمام اين رخدادها دسته گل بارتومئو، رييس بارسلوناست كه از مقابل هم قرار دادن هواداران و مسي بيشترين بهره را برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون