• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4737 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور

گزارش «بلومبرگ» از چشم‌انداز اقتصاد جهان

كرونا تا 2025 مي‌ماند و 35 هزار ميليارد دلار خسارت مي‌زند

«پيش از به اتمام رسيدن سال جاري ميلادي چه اتفاق بد ديگري ممكن است براي اقتصاد جهاني رخ دهد؟» عنوان مطلبي است كه بلومبرگ به تازگي منتشر كرده و در آن از اتفاقاتي كه مي‌تواند براي اقتصاد جهاني تهديد باشد، نوشته است. 
پاييز و زمستان در نقاطي كه كرونا همچنان با قدرت شيوع پيدا مي‌كند و قرباني مي‌گيرد، در راه است. نگراني‌ها در خصوص شيوع موج «چندم» اين ويروس منحوس در جهان بيشتر شده؛ دولت‌ها حمايت‌هاي خود را از كارگران و افراد بيكار شده ادامه مي‌دهند و به شركت‌هاي در آستانه ورشكستگي نيز وام‌هاي با بهره كم يا با بازپرداخت بلندمدت اعطا مي‌كنند، انتخابات امريكا نيز نزديك است، كمتر از دو ماه ديگر. رقابت ميان چين و امريكا نيز نفس‌گيرتر شده و امريكا براي تلافي خسارت‌هاي اقتصادي و مالي كرونا سعي بر وضع شديدترين تحريم‌ها بر اين كشور مي‌كند. به نظر مي‌رسد در صورت انتخاب مجدد ترامپ جدال ميان اين دو ابرقدرت اقتصادي وارد فاز تازه‌اي شود كه اطمينان در خصوص بهبود آينده اقتصادي را تا حد چشمگيري كاهش دهد. هر چند به نظر مي‌رسد وضعيت اقتصادي در برخي كشورهاي توسعه‌يافته رو به بهبود است. اقتصاددانان معتقدند پيك يا قله اول بيماري كه پس از چين به سرعت در ساير كشورها شيوع پيدا كرد در حال كاهش ارتفاع است و اقتصادها در حال تلاش براي رسيدن به وضعيت نرمالي در دل بحران كرونا هستند كه به نظر مي‌رسد تا حدي نيز موفقيت‌هايي در اين خصوص نصيب برخي كشورها شده است. تاكنون حدود 20 ميليارد دلار به اقتصادها براي پوشش هزينه‌هاي كرونا به بخش‌هاي مختلف تزريق شده كه همين امر موجبات تعادل‌بخشي به بخش‌ها را ايجاد مي‌كند. به عنوان مثال در امريكا از شمار مبتلايان و قربانيان اين ويروس در ماه اوت كاهش يافته و داده‌هاي صنعتي آلمان نيز نشان مي‌دهد كه اين بخش تمام توان خود را براي بازگشت به روزهاي پيش از بيماري به كار گرفته است. داده‌هاي خرده‌فروشي چين نيز نشان از بازگشت زودتر از انتظار اين اقتصاد به سطح پيش از شيوع كروناست. اما اينكه «دقيقا» چه زماني مي‌توانند به پيش از شيوع اين ويروس بازگردند، مشخص نيست.

كرونا، مشكلي بلندمدت
 در بخش ديگري از گزارش بلومبرگ بر ضرورت «سياست‌گذاري صحيح» حتي در وضعيت فعلي كه نشانه‌هايي دال بر كنترل اين بيماري در برخي كشورها وجود دارد، تاكيد كرد. چرا كه اقتصادها همچنان آسيب‌پذير هستند و تا زماني كه واكسن آن كشف و در مقياس وسيع توزيع نشود، شرايط «عادي» براي كسب‌وكارها ايجاد نخواهد شد. درستي اين گزاره را مي‌توان از تعديل يا تعطيلي برندهاي معروف متوجه شد. اما نشانه‌هاي نگراني ديگري نيز وجود دارد. طي ماه‌هاي اخير چيني‌ها تمايل بيشتري به خرج كردن داشتند و اغلب پول‌هاي خود را از بانك‌ها خارج كردند كه اين امر باعث منفي شدن تراز بانك‌ها شد. از سوي ديگر قانونگذاران امريكايي نيز در تلاش براي محقق كردن بزرگ‌ترين محرك مالي هستند كه البته شايد بتواند بخشي از كسب‌و‌كارهاي بزرگ را نجات دهد كه اين امر به معناي تعطيلي كسب‌وكارهاي كوچك است. اما وضعيت در اروپا به گونه ديگري پيش مي‌رود و به نظر مي‌رسد «زياد خوب نيست». ارزيابي فعاليت‌ها نشان مي‌دهد كه كارخانه‌ها در تلاشند تا هزينه‌ها را كاهش دهند زيرا تقاضا كم و حاشيه سود بنگاه‌ها نيز تا حد زيادي كاهش يافته است. از سوي ديگر مشخص نيست كارفرماها تا كجا با برنامه‌هاي تمديد مرخصي‌ها در فرانسه و آلمان همراه شوند كه در اين صورت و به‌طور بالقوه ميليون‌ها شغل در معرض خطر قرار مي‌گيرد. در بخش آخر اين گزارش نيز تصويري از آينده جهان پيش از به اتمام رسيدن سال جاري ميلادي ترسيم شده كه براساس آن به نظر مي‌رسد بازارهاي سرمايه در بين كمك‌هاي دولت براي بهبود وضعيت اقتصادها و نااميدي و نااطميناني نسبت به آينده گرفتار شده‌اند و گاهي صعود دارند و گاهي هم سقوط. «كاترين مان»، اقتصاددان ارشد جهاني در شركت «سيتي گروپ» معتقد است بايد به وضعيت فعلي به صورت بلندمدت‌تري نگاه كرد. «وارويك مك كيبين» از دانشگاه ملي استراليا نيز بر اين باور است كه ويروس كرونا ممكن است تا 2025 در جهان باقي بماند و حدود 35 تريليون دلار به اقتصاد جهاني ضربه زند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون