• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4742 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور

پيروزي مدافع عنوان قهرماني در هفته نخست پريمير ليگ

ديوانه چو ديوانه ببيند خوشش آيد

سامان سعادت

 

در يك هفته گذشته هواداران فوتبال در سراسر جهان در شبكه‌هاي اجتماعي هيجان خود را از بازگشت فصل جديد ليگ برتر انگليس نشان دادند. آنها لحظه‌‌شماري مي‌كردند براي شروع يكي از هيجان‌انگيزترين رقابت‌هاي فوتبالي در شرايطي كه دنيا هنوز درگير كروناست و روزهاي سختي پشت‌سر مي‌گذارد. در اين مدت حدس‌ها و تحليل‌ها براساس عملكرد تيم‌ها در فصل نقل‌وانتقالات بحث روز بود. درنهايت تقريبا بعد از گذشت ۵۰ روز از آخرين بازي ليگ برتر انگليس در هفته سي‌وهشتم فصل 20-2019 روز شنبه فصل جديد اين رقابت‌ها آغاز شد و ليگ برتر در همان روز نخست و از همان بازي‌هاي نخست جواب انتظار و علاقه مخاطبان را به بهترين شكل ممكن داد و تيم‌ها شروعي ديوانه‌كننده رقم زدند. 
هفته نخست ليگ جزيره با ديدار فولام تازه ليگ برتري شده و آرسنال آغاز شد. آرسنال كه فصل پيش در ميانه راه سكان هدايتش به دست آرتتا افتاده بود فصل قبل را به خوبي به پايان برد و دو جام حذفي و سوپرجام را هم به دست آورد. توپچي‌ها در نقل‌و انتقالات گرچه چندان فعال نبودند اما با حفظ اوباميانگ و جذب ويليان بزرگ‌ترين چالش خود را با موفقيت پشت‌سر گذاشتند. آنها در هفته اول و در زمين فولام هم ثابت كردند سال جديد قرار است سال شانس آنها باشد. آرسنال در بازي مقابل فولام با سه گل لاكازت و گابريل و اوباميانگ پيروز شد. لاكازت با زدن گل نخست فصل جديد ليگ جزيره تبديل به تنها بازيكن تاريخ شد كه دو بار اولين گل فصل را به ثمر مي‌رساند. مهاجم فرانسوي سال ۲۰۱۸ نيز نخستين گل فصل را به ثمر رسانده بود. در بازي دوم كريستال‌پالاس در خانه با تك‌گل زاها از سد ساوتهمپتون گذشت و فصل را با برد آغاز كرد. طبق برنامه دو تيم شهر منچستر هم بايد در هفته اول بازي مي‌كردند اما به دليل حضور اين دو تيم در مراحل پاياني ليگ اروپا و ليگ قهرمانان بازي‌هاي‌شان لغو و به زمان ديگري موكول شد تا نوبت برسد به مسابقه‌اي كه همه منتظرش بودند. 
قبل از سوت شروع بازي ليورپول و ليدز‌يونايتد همه مي‌دانستند بازي جذابي پيش رو خواهد بود. همه مي‌دانستند وقتي دو مربي ديوانه مثل يورگن كلوپ و مارچلو بيلسا به هم مي‌رسند چه اتفاقاتي ممكن است رخ دهد. همه پيش‌بيني كرده بودند كه قرار است 
۹۰ دقيقه از فوتبال ناب لذت ببرند اما هيچ‌كس حجم اين جذابيت‌ها را حدس نمي‌زد. بازي دو تيم ليورپول و ليدز‌يونايتد در هفته نخست ليگ برتر درست عين سرمربي دو تيم بود. هيجان‌انگيز، سريع، وحشتناك و ديوانه‌وار و مصداق بارز ضرب‌المثل «ديوانه چو ديوانه ببيند خوشش آيد.» هديه‌اي كه ليگ برتر انگليس در هفته نخست به هواداران فوتبال داد يك پاداش واقعي بود براي آنها كه نزديك دو ماه منتظر شروع مسابقات بودند. 
در ۳۳ دقيقه ابتداي بازي ۵ توپ از خط دروازه‌ها عبور كرد! آتش بازي بين توپخانه دو تيم كه به صورت رفت و برگشتي جريان داشت از دقيقه ۳ با گل محمد صلاح آغاز شد و در دقيقه ۳۳ با گل صلاح به پايان رسيد. آن لحظه نتيجه بازي ۳ بر 2 به نفع ميزبان بود؛ هر 
۶ دقيقه يك گل! ليورپول دقيقه ۳ با گل صلاح از روي نقطه پنالتي پيش افتاد و دقيقه ۱۲ هريسون بازي را به تساوي كشاند. دقيقه ۲۰ فن‌دايك گل دوم را زد و دقيقه ۳۰ بامفورد روي اشتباه عجيب فن‌دايك بازي را ۲ - ۲ كرد. دقيقه ۳۳ صلاح با يك ضربه زيرطاقي دوباره تيمش را پيش انداخت. نيمه دوم هم همين وضعيت تاحدودي تكرار شد. ابتدا ليدزي كه بعد از 
۱۶ سال ليگ برتري شده بود، توانست بازي را توسط كليچ در دقيقه ۶۶ به تساوي بكشاند تا قهرمان فصل قبل در آستانه از دست دادن امتياز در همان بازي نخست قرار بگيرد. بازي تا دقيقه ۸۸ مساوي بود تا اينكه اوليور باز هم نقطه پنالتي را به نفع ليورپول نشان داد و صلاح گل پيروزي‌بخش تيمش را وارد دروازه شاگردان بيلسا كرد تا فصل را با يك هت‌تريك رويايي آغاز كرده باشد. 
همين بازي نشان داد كه چرا ليگ جزيره پرطرفدارترين و جذاب‌ترين ليگ دنياست. ليدز انگار نه انگار از چمپيونشيپ آمده و در زمين مدافع عنوان قهرماني و يكي از بهترين تيم‌هاي اروپا به ميدان رفته است. انديشه‌هاي تهاجمي سرمربي تيم به وضوح نشان مي‌داد كه او از فرصت حضور در چنين مسابقه‌اي دنبال چه چيزي است. مارسلو بيلسا در نخستين تجربه مربيگري‌اش در ليگ برتر انگليس كلاس بالاي مربيگري خودش را به رخ همگان كشيد و اگر كمي شانس ياري‌اش مي‌كرد مي‌توانست دست پر مرسي‌سايد را ترك كند. در سمت مقابل ليورپول هم كه به وضوح از عملكرد حريف غافلگير شده بود نشان داد چه ذهنيت بزرگي دارد و مي‌تواند خودش را به سرعت جمع‌وجور كند. اين همان ذهنيتي است كه كلوب به تيمش تزريق كرده و تا آخرين لحظات دنبال بردن بازي است. هرچند حالا همه مي‌دانند نقاط ضعف بهترين خط دفاعي فصل قبل ليگ برتر انگليس كجاهاست و اين دژ چطور مي‌تواند باز شود. در واقع بيلسا اين را به همه نشان داد، با زدن سه گل در آنفيلد در بازي افتتاحيه. 
ليگ برتر انگليس اين فصل آبستن حوادث فوق‌العاده‌اي است. اين را مي‌توان از بازي تيم قهرمان مقابل يك تيم تازه‌وارد دانست. تاپ سيكس ليگ جزيره از وضعيت خوبي برخوردارند. سيتي و يونايتد خريدهاي خوبي داشته‌اند و چلسي به لمپارد به قول معروف چشم بازار را درآورد. تاتنهام و آرسنال هم با تاكيد روي حفظ شاكله تيم سياست ثبات را پيش گرفتند. در عين حال نبايد از تيم‌هايي نظير ولورهمپتون و لسترسيتي و شفيلد و اورتون هم غافل بود؛ تيم‌هايي كه با خريدهاي خوب و حفظ ستاره‌هاي‌شان براي رسيدن به مسابقات اروپايي در فصل بعد هركاري مي‌كنند. همه كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند فصل جديد انگليس يكي از پيچيده‌ترين و سخت‌ترين ليگ‌هاي چند سال اخير خواهد بود. تنها چيزي كه اين وسط توي ذوق مي‌زند نبود تماشاچيان است؛   تماشاچياني كه اگر در همين بازي ليورپول و ليدز حضور داشتند از اين همه لذت و هيجان كيفور مي‌شدند و حتي مي‌توانستند با انرژي خود كيفيت بازي را چند برار هم بكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون