• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4742 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور

نائومي اوزاكا قهرمان يو اس اوپن شد

كامبك به سبك ژاپني

مرضيه حسين‌خاني

نائومي اوزاكا بعد از اينكه در ست نخست مقابل ويكتوريا آزارنكا دچار فروپاشي روحي شد، توانست به بازي برگردد و دومين يو اس اوپن خود و سومين گرانداسلم زندگي‌اش را با وجود سن و سال نسبتا پايين به دست آورد، اين پاياني بود بر دو هفته فوق‌العاده او در زمين سخت تنيس نيويورك. 

اوزاكا ست نخست را ۶ بر يك باخت اما در 2 ست بعدي با نتيجه مشابه ۶ بر ۳ پيروز شد و با ۲۲ سال سن توانست به همراه دوستان و همكاران و مربيانش همچنين مقامات محلي قهرماني‌اش را در رقابت‌هاي گرانداسلم يو اس اوپن ۲۰۲۰ جشن بگيرد. استاديوم آرتور‌اش كه اوزاكا براي نخستين‌بار در آن بك فينال را تجربه مي‌كرد از اين پس به مكاني خاطره‌انگيز براي تنيسور ژاپني تبديل خواهد شد.  اوزاكا بعد از بازي گفت:«اين يك مسابقه بسيار دشوار و البته الهام‌بخش بود. من در جواني ويكتوريا را تماشا مي‌كردم. وقتي ست نخست را ۶ بر يك باختم با خودم گفتم اين خيلي بد است كه در فينال در زماني كمتر از يك ساعت شكست بخورم بنابراين مجبور شدم از نگرش بد دست بردارم.»
آزارنكا نيز خطاب به برنده گفت:«2 هفته باورنكردني براي شما گذشته است. اميدوارم بتوانيم در فينال‌هاي ديگري يكديگر را ملاقات كنيم. اين يك مسير طولاني بود كه به اينحا رسيد اما بسيار سرگرم‌‌كننده بود.»
آزارنكا كه پيش از اين اعلام كرده بود، قصد دارد از هر تجربه‌اي با هر نتيجه‌اي صرفا لذت ببرد ۶ دقيقه بعد از شكست در فينال دوباره به حالت سرد و هميشگي خودش برگشت. او در حالي كه بسيار آرام به نظر مي‌رسيد با لبخندي بر لب به دوربين‌ها نگاه كرد.
در حالي كه به لحظات شروع فينال نزديك مي‌شديم، اوزاكا با هفتمين ماسك صورت خود آگاهي نژادي را به اوج رساند. او كه در بازي‌هاي قبلي 6 ماسك در مقابله با نژادپرستي با ۶ شعار مختلف نوشته بود در بازي فينال ماسكي به افتخار تامير رايس ۱۲ ساله كه 6 سال پيش در اوهايو كشته شده بود به صورت گذاشت. رايس در سال ۲۰۱۴ در پارك نشسته بود و با يك اسلحه اسباب‌بازي بازي مي‌كرد كه هدف پليس قرار گرفت. در سمت مقابل آزارنكا به عنوان شخصي كه جايگاهش را دوباره به دست آورده است در ۳۲ سالگي و به عنوان افتخاري براي مادران پا به فينال يو اس اوپن گذاشت.
اما اگر از سخنان نجيبانه و داستان‌هاي جالب قديمي تنيسورها بگذريم دوباره به اين نقطه مي‌رسيم كه تنيس بازي كردن اصلي‌ترين وظيفه اين دو ورزشكار است. آزارنكا تا رسيدن به فينال شرايط متفاوتي را تجربه كرده بود. او در نيمه نهايي مقابل ويليامز بازي باخته در ست نخست را در 2 ست بعدي جبران كرد و برنده شد اما در فينال اتفاق متفاوتي برايش رخ داد. او ابتدا برنده شد سپس بازي را از دست داد. 
موفقيت‌هاي گرانداسلم اوزاكا همچنين تكنيك بازي او بصري‌تر شده است. البته اين مي‌تواند مربوط به مربي او ويم فيست هم مربوط شود. كسي كه قبلا مربي آزارنكا بود و احتمالا بازي اوزاكا را مقابل شاگرد سابقش برنامه‌ريزي كرده بود. در ست اول اما به نظر رسيد، پيش‌بيني‌هاي ويم اشتباه از آب درآمده‌اند. سرويس‌هاي وحشتناك آزارنكا او را برنده كرد. آمار ۹۴درصد موفقيت تنيس در ست نخست براي آزارنكا واقعا خيره‌كننده بود.
آزارنكا در ست نخست از هر فرصتي استفاده كرد تا از تكنيك منحصربه‌فرد خود يعني بك‌هندهاي جالبش استفاده كند. در سمت مقابل ازواكا تلاش مي‌كرد با نقشه‌هاي متنوع حريفش را شكست دهد كه ناموفق بود. اولين ست در عرض ۲۷ دقيقه به پايان رسيد؛ 
۶ بر يك به نفع آزارنكا. تا قبل از فينال اوزاكا هرگز ست نخست را از دست نداده بود. او در ۶ مسابقه قبلي 
۵ ست را در مجموع از دست داده بود، اما حالا مجبور بود مقابل حريفي قرار بگيرد كه پيش افتاده و از اين پس آزادتر و رهاتر بازي مي‌كند. آزارنكا در آغاز ست دوم نيز موفق شد براي چهارمين‌بار گيم سرو اوزاكا را بريك كند و 2 بر صفر پيش بيفتد. اين يك مسير واضح به سوي قهرماني بود. 
اگر آزارنكا بهترين بازگشت مسابقات را مقابل ويليامز رقم زد به نوعي در حال مواجهه با نوع جديدي از كامبك قرار گرفت. اين يك مكاشفه بود. با سرويس‌هاي تماشايي و فورهندهاي قدرتمند اوزاكا ورق را برگرداند. در گيم سوم از ست دوم اوزاكا براي نخستين‌بار در بازي موفق شد گيم سرو حريف را بريك كند. آرامش چهره اوزاكا نشان داد، او قصد دارد به بازي برگردد هر چند كارهاي زيادي بايد انجام مي‌داد. تاريخ نشان مي‌داد از سال ۱۹۹۴ به اين سو تنها يك‌بار يك تنيسور درحالي كه ست نخست را در فينال ۶ بر يك باخته است، توانسته برنده بازي شود. اين اتفاق در بازي آرانتسا سانچز مقابل استفي گريف رخ داد كه تنيسور اسپانيايي با يك كامبك تماشايي قهرمان شد. 
از لحظه شروع بازي ۴۰ دقيقه طول كشيد تا اوزاكا اولين ايس خود را به ثبت رساند و بعد از آن او ورانتر به توپ ضربه مي‌زد. او مي‌دانست براي برنده شدن لازم است ابتدا بازي را به ست سوم برساند و اين بدين معنا بود كه هيچ فرصتي براي لغزش وجود نداشت. 
اولين نشانه امكان بازگشت اوزاكا در گيم هفتم ست دوم رخ داد و آزارنكا 3 امتياز پياپي به حريف داد. اين گيم معمولا گيم محوري هر ست به حساب مي‌آيد و اوزاكا با برتري در آن نشان داد، مي‌خواهد قهرماني سال ۲۰۱۸ خود را تكرار كند. قدرت اوزاكا كاملا خسته‌كننده بود و توانست بعد از گذشت يك ساعت ست دوم را به نفع خود پايان دهد. اگر تماشاگران در ورزشگاه حضور داشتند احتمالا هر دو تنيسور را به يك اندازه تشويق مي‌كردند. هر چند هميشه قرار نيست در ورزش حرفه‌اي هواداران به تلاش ورزشكاران توجه نشان دهند.  اوزاكا كه در ست نخست تقريبا غرق شده بود در ابتداي ست سوم مثل موج‌سواري بود كه مي‌جنگيد تا برنده شود. آزارنكا در ست سوم ۳ بر يك عقب افتاد اما توانست با تلاشي وحشتناك نتيجه را ۴ بر ۳ كند و به يك قدمي اوزاكا برساند ولي به نظر مي‌رسيد ديگر نايي براي مبارزه در مقابل حريف سرحال و جوانش ندارد. بعد از يك ساعت و ۵۳ دقيقه مبارزه نفسگير فينال به پايان رسيد و اوزاكا شب دراماتيك آرتور‌اش را مال خود كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون