• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4747 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور

دكتر بيژن ذوالفقارنسب از ليگ قهرمانان آسيا مي‌گويد

شناخت دقيق حريف عامل برد پرسپوليس بود

علي ولي‌اللهي

 هفته اول دور برگشت رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا روزهاي پنجشنبه و جمعه ادامه پيدا كرد و 3 تيم كشورمان به مصاف رقباي خود رفتند. تيم‌هاي پرسپوليس و سپاهان و شهرخودرو در شرايطي به مصاف تيم‌هاي عربستاني و اماراتي رفتند كه هر 3 تيم براي باقي ماندن در كورس صعود از گروه بايد 3 امتياز بازي را به دست مي‌آوردند. با اين حال تنها تيمي كه توانست اين كار را انجام دهد پرسپوليس بود كه موفق شد براي دومين‌بار پياپي در عرض 3 روز التعاون عربستان را با تك گل بشار رسن از روي نقطه پنالتي شكست دهد و به صدر گروه خودش صعود كند. پرسپوليس فعلا با 7 امتياز بالاتر از الدوحيل و التعاون 6 امتيازي صدرنشين است. اما 2 تيم شهرخودرو و سپاهان با باخت مجدد برابر تيم‌هاي الاهلي و النصر، تيم‌هاي كه 3 روز قبل هم مقابل‌شان شكست خورده بودند، به نوعي شانس صعود به دور بعد را از دست دادند. سپاهان در گروه 4 با 3 امتياز در رده سوم است در حالي كه النصر و السد 10 و 8 امتيازي هستند. شهرخودرو نيز بدون امتياز از 4 بازي و بدون گل زده در قعر جدول گروه خودش قرار گرفته است. براي بررسي وضعيت تيم پرسپوليس و شرايط 2 تيم سپاهان و شهرخودرو سراغ دكتر بيژن ذوالفقارنسب رفتيم. ايشان معتقدند پرسپوليس اگر بتواند با همين تمركز و انگيزه مسابقات را ادامه دهد مي‌تواند به عنوان صدرنشين راهي دور بعد شود اما تيم‌هاي سپاهان و شهرخودرو بايد خودشان را براي سال‌هاي بعد مهيا كنند.

تحليل شما از بازي پرسپوليس مقابل التعاون چيست؟

به نظرم پرسپوليس بازي بسيار منطقي و خوبي را انجام داد. از نحوه بازي شاگردان گل‌محمدي كاملا مشخص بود تحليل خيلي خوبي از تيم التعاون داشتند. در تمامي طول بازي همه براساس برنامه كار كردند. مگر مواقعي كه يك‌سري از بازيكنان كم‌تجربه و جديد پرسپوليس اشتباهاتي داشتند. اما در بيشتر زمان بازي بازيكنان پرسپوليس به خوبي تمام مهره‌هاي تاثيرگذار حريف را كنترل كردند. كاري كه بازيكنان پرسپوليس به خوبي انجام دادند اين بود كه به درستي حريف را پرس كردند. در تمام طول بازي اين را ديديم. تيم‌هاي حوزه خليج‌فارس اكثرا عاجز هستند كه از زير پرس خودشان را رها كنند، چون هميشه خودشان يك فوتبال ساده و روان را انجام مي‌دهند، وقتي به اين شدت تحت‌فشار قرار بگيرند و اصطلاحا از دو طرف
2 نفر بازيكن صاحب توپ را تحت فشار قرار دهند تمام كيفيت فني‌شان را از دست مي‌دهند. آنچه در بازي جمعه شب پرسپوليس و التعاون شاهد بوديم اين بود كه در 80درصد جريان بازي پرسپوليسي‌ها به پرس تيم حريف پرداختند و بازيكنان صاحب توپ را تحت فشار گذاشتند كه به اعتقاد من خيلي هم خوب جواب داد.

پرسپوليس در واقع به خواسته اصلي‌اش كه كسب 3 امتياز بود، رسيد.

بله؛ نتيجه‌اي كه در پايان بازي به دست آمد نتيجه بسيار باارزشي بود. تنها نكته‌اي كه من مي‌توانم به اين مسابقه اضافه كنم اين است كه تيم دچار غرور نشود و فكر نكند كار تمام نشده است. كادر فني و بازيكنان بايد با همين جديت در بازي‌هاي بعدي حاضر شوند تا بتوانند موفقيت نهايي را رقم بزنند.

به نظر مي‌رسد بازيكنان جديدي كه پرسپوليس به خدمت گرفته هنوز براي هماهنگ شدن با سايرين به زمان بيشتري نياز دارند.

مطمئنا همين‌طور است. آنها در وهله اول بايد با جو و فضاي باشگاه پرسپوليس هماهنگ شوند و بعد از لحاظ فني اين اتفاق بيفتد. بالاخره هر تيم فضا و فرهنگ خاص خودش را دارد. اين مساله زمانبر است. با اين حال كاملا مشخص است كه بازيكنان جديد فوتباليست‌هاي هدفمندي هستند و به لحاظ اخلاقي تلاش مي‌كنند خودشان را با شرايط تيم‌هاي بزرگ هماهنگ كنند. قطعا اگر به همين منوال جلو بروند حتما آينده‌ خوبي در تيم خواهند داشت و پرسپوليس هم از وجود آنها استفاده خواهد كرد.

با اينكه پرسپوليس برنده بازي شد اما خيلي از هواداران معتقدند جاي ترابي در تيم خالي بود. بازيكني كه بتواند توپ را بردارد و دفاع حريف را به‌هم بريزد. آيا شما موافقيد؟

ببينيد وقتي بازيكني از تيم مي‌رود ديگر تمام شده است. بله جاي ترابي خالي است و جاي عليپور هم خيلي خالي است. به همين منوال جاي همه ستاره‌هايي كه در سال‌هاي گذشته از تيم جدا شدند هم خالي است. ولي باشگاه بايد بتواند بازيكنان جديد را با هم هماهنگ كرده و نسل جديدي تربيت كند. اتفاقي كه افتاده در دنياي فوتبال حرفه‌اي كاملا طبيعي است. نبايد افسوس خورد و با اين حرف‌ها بازيكنان جديد را دچار تضعيف روحيه كرد.

سرمربي التعاون گفت ما مقابل پرسپوليس هيچ موقعيت گلي نداشتيم. دفاع پرسپوليس در بازي جمعه شب عملكرد قابل‌قبولي داشت. نظرتان در اين رابطه چيست؟

ايشان نظرشان را گفتند و قابل احترام است. دفاع پرسپوليس خوب كار كرد و موقعيتي به حريف نداد اما اگر به جريان بازي نگاه كنيم متوجه مي‌شويم خط دفاعي چند اشتباه هم داشت. بازيكنان خط دفاع بايد خيلي با دقت بيشتري كار كنند چون مدافعان پرسپوليس توان فني بسيار خوبي دارند.

پيش‌بيني شما از بازي پرسپوليس مقابل الدوحيل چيست؟

اگر خستگي مزمن دامنگير بازيكنان نشود و فشار بازي‌هاي پشت‌سر هم توان آنها را كم نكرده باشد يا به عبارتي ديگر بازيكنان ريكاوري خوبي كرده باشند و با همان انگيزه‌اي كه مقابل التعاون بازي كردند به ميدان بروند، فكر مي‌كنم مي‌توانند از سد تيم الدوحيل هم عبور كنند و در آستانه صعود قرار بگيرند.

برخلاف پرسپوليس، سپاهان و شهرخودرو بازي‌هاي خود را واگذار كردند. دليل اين شكست‌ها چيست؟

بايد كمي به عقب برگرديم؛ اين دو تيم تغييرات بسيار زيادي در چند وقت گذشته داشتند كه اكثرا هم در پست‌هاي حساسي صورت گرفته است. كادرفني دو تيم چند بار عوض شدند و بازيكنان قابل‌توجهي را از دست دادند يا جابه‌جا كردند. اين يك مساله و مساله ديگر هم برمي‌گردد به تجربه. خداي نكرده نمي‌خواهم به اين تيم‌ها بي‌احترامي كنم اما اكثر بازيكنان 2 تيم تجربه بازي‌هاي بين‌المللي را ندارند و مربيان
2 تيم هم سابقه مربيگري در اين سطح را نداشته‌اند. در چنين شرايطي بازي كردن و نتيجه گرفتن خيلي سخت است، ولي به هر صورت سپاهان و شهرخودرو تمام تلاش خودشان را كردند و مي‌كنند. اين دو تيم بايد براي سال بعد و سال‌هاي آينده برنامه‌ريزي كرده تا نتايج بهتري كسب كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون