• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4747 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور

ركورد تاريخي سرگئي بوبكا شكسته شد

پسري با پرش‌هاي سورئال

آرماند دوپلانتيس در 20 سالگي وارد تاريخ شد و توانست، ركورد جاوادنه و جهاني سرگئي بوبكا كه در سال 1994 ثبت شده بود را بشكند. حالا ورزش دنيا شاهد ظهور يك ستاره تازه است. ستاره‌اي كه از حركاتش مشخص است بايد منتظر ركوردهاي بيشتري از او باشيم. آن طور كه آرماند دوپلانتيس روز پنجشنبه توانست در هواي گرم به راحتي از روي ميله‌اي با ارتفاع 6.15 عبور كند، ثابت شد كه اين تازه اول راه است. 
ورزشكار سوئدي-  امريكايي معروف به «موندو» در حال حاضر ركورددار پرش با نيزه داخل سالن جهان است. او در ماه فوريه در آخر هفته‌هاي متوالي مدام ركورد خود را ارتقا مي‌داد. آخرين بار او در گلاسكو آن را به 6.18 متر رساند. اما شرايط مساعد داخل سالن كه يعني بادي نمي‌وزد به معناي آن است ركورد اصلي كه اهميت دارد، آن ركوردي است كه در فضاي باز  به ثبت مي‌رسد.
به دليل شيوع ويروس كرونا رقابت‌هاي ابتدايي فصل ليگ جهاني دووميداني الماس تعطيل شد اما در رقابت‌هاي موناكو، استكهلم، لوزان و بروكسل دوپلانتيس بارها بيشتر از 6 متر پريد و نشان داد، ركوردهاي بزرگ براي او به راحتي در دسترس هستند. موندو بعد از پرش تاريخ‌ساز خود در شهر رم ايتاليا گفت:«من فكر مي‌كنم كه الان هنوز در ابرها قرار دارم. اين سورئال است. اين واقعا سورئال است. اين احساس فوق‌العاده‌ و ديوانه‌وار است و نتيجه آن است كه همه‌ چيز به همين ترتيب در يك صف قرار مي‌گيرد و شما واقعا عملكرد خوبي را به نمايش بگذاريد.»
بوبكاي اوكرايني در دهه 1980 و 1990، 17 بار توانسته بود، ركورد جهاني را بكشند و در فاصله سال‌هاي 1988 تا 1994، 9 بار و هر دفعه به اندازه يك سانتي‌متر ركورد جهان را ارتقا داد و به مدال طلا دست يافت. دوپلانتيس گفت، مي‌خواهد هر گونه شك و ترديدي در مورد اينكه چه كسي بهترين ورزشكار رشته پرش با نيزه تاريخ است را از بين ببرد. او گفت:«نوعي سردرگمي بين ركورد داخل سالن و فضاي باز وجود دارد. اين نوعي ادغام است. من قبلا ركورد جهاني داخل سالن را داشتم اما مي‌خواستم همه‌ چيز را پاك كنم و در فضاي باز هم بهترين باشم.»
دوپلانتيس در لوييزياناي امريكا متولد شده و در همان جا هم بزرگ شده است. از زمان بازنشستگي يوسين بولت جاماييكايي، افسانه دوي صد متر در سال 2017 رشته دووميداني دنبال يك چهره تازه و فتوژنيك ديگر مي‌گشت كه در حد بولت باشد. حالا با اتفاقاتي كه براي موندو در حال رخ دادن است و با شكسته شدن ركورد تاريخي بوبكا به نظر مي‌رسد آن چهره جديد از راه رسيده باشد. پسري كه از يك خانواده كاملا ورزشكار آمده است و هنوز در سن 20 سالگي در ابتداي مسير قهرماني قرار دارد.  نزديك‌ترين و مهم‌ترين آوردگاهي كه انتظار موندو را مي‌كشد، رقابت‌هاي المپيك توكيو است. بدون شك همه منتظر تماشاي عملكرد اين نابغه رشته پرش با نيزه در المپيك هستند. او مي‌گويد:«اگر مي‌خواهيد از شما به عنوان بهترين ياد شود بايد در لحظه مناسب و در صورت نياز بهترين كار ممكن را انجام دهيد.» المپيك توكيو همان لحظه مناسب براي موندو است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون