• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

تاكتيك جديد ترامپ و هوادارانش براي كاهش مشاركت حاميان رقيب در انتخابات

نمي‌گذاريم راي دهيد

محمدحسين لطف‌الهي

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا هنوز نتوانسته فاصله‌اي كه با رقيب دموكرات خود در نظرسنجي‌ها دارد را جبران كند و از همين رو نگران است كه آغاز رأي‌گيري در بعضي ايالت‌ها به ضرر او تمام شود. رييس‌جمهور امريكا تلاش دارد تا با استفاده از هر روش ممكن مانع از برگزاري انتخابات غيابي يا زودهنگام شود و اين تلاش شامل ايجاد بي‌اعتمادي نسبت به رأي‌گيري پستي همچنين تحريك هوادارانش به مقابله با برگزاري زودهنگام انتخابات در برخي ايالت‌ها نيز مي‌شود. رأي‌گيري زودهنگام در برخي ايالت‌هاي امريكا نظير ويرجينيا از روز جمعه آغاز شده و قرار است بسياري از ايالت‌هاي ديگر روند رأي‌گيري پستي را آغاز كنند؛ اتفاقي كه چندان به مذاق هواداران رييس‌جمهور امريكا خوش نمي‌آيد. روز گذشته هواداران ترامپ كه پرچم‌هاي مربوط به كارزار انتخاباتي جمهوري‌خواهان را در دست داشتند و شعار «4 سال ديگر» را سر مي‌دادند به برخي مراكز رأي‌گيري در شهر فيرفاكس واقع در ايالت ويرجينيا رفتند و با ايجاد مزاحمت براي رأي‌دهندگان مانع از آن شدند كه رأي‌گيري روند طبيعي خود را طي كند. مزاحمت‌هاي هواداران ترامپ براي كساني كه در ساعت‌ها صف رأي‌گيري در انتظار انداختن رأي خود به صندوق‌ها بسيار زياد بود و از همين رو مسوولان محلي برگزاري انتخابات تصميم گرفتند با گشودن درهاي ساختمان دولتي محل رأي‌گيري، رأي‌دهندگان را به داخل ساختمان هدايت كرده و در داخل ساختمان دولتي در انتظار رأي دادن بمانند. نيويورك تايمز در اين باره مي‌نويسد: مسوولان برگزاري انتخابات مي‌گويند، رأي‌دهندگان حدودا در فاصله 30 متري ساختمان مانده بودند و مانعي براي رأي‌دهندگاني كه مي‌خواستند وارد ساختمان دولتي محل برگزاري رأي‌گيري شوند، تلقي نمي‌شدند اما حضور آنها باعث ايجاد هراس و وحشت در جمعيت شده بود و برخي از كساني كه قصد شركت در رأي‌گيري را داشتند با ديدن اين معترضان از تصميم خود منصرف شدند. به نوشته نيويورك تايمز، مسوولان برگزاري انتخابات با صدور بيانيه اطمينان داده‌اند كه حفاظت از رأي‌دهندگان و صندوق‌هاي رأي اصلي‌ترين اولويت‌هاي آنان است و در اين زمينه قصوري اتفاق نخواهد افتاد اما نگراني‌ها در خصوص افزايش اينگونه اقدامات در برخي ديگر از شهرها و ايالت‌هايي كه به زودي رأي‌گيري زودهنگام در آنها آغاز مي‌شود رو به افزايش است. در هفته‌هاي اخير رييس‌جمهور امريكا تلاش زيادي داشته تا رأي‌دهندگان را از رأي دادن زودهنگام يا رأي دادن به صورت پستي منصرف كند و با طرح شبهه‌هايي نسبت به سلامت انتخابات در ايالات متحده از احتمال تقلب به نفع جو بايدن سخن بگويد. اين در حالي است كه با شيوع ويروس كرونا بسياري از رأي‌دهندگان تمايل دارند تا با استفاده از شرايطي نظير رأي دادن پستي يا رأي دادن زودهنگام از سلامتي خود محافظت كنند و مسوولان امنيتي و اطلاعاتي اعلام كرده‌اند كه هيچ شواهدي مبني بر تقلب در انتخابات از طريق اين نوع رأي‌گيري‌ها كه از گذشته رواج داشته، وجود ندارد. با اين حال رييس‌جمهور امريكا اصرار دارد كه نبايد مردم در اين شرايط رأي بدهند و از آنها مي‌خواهد در سوم نوامبر پاي صندوق‌ها بيايند. 

اين انتخابات با قبلي‌ها فرق دارد
تصاوير منتشر شده از ايالت‌هايي كه رأي‌گيري زودهنگام را آغاز كرده‌اند، نشان مي‌دهد كه استقبال از انتخابات بسيار زياد بوده و كارشناسان معتقدند در صورت تداوم يافتن اين وضعيت، مشاركت در انتخابات در مقايسه با دوره‌هاي گذشته بسيار بيشتر خواهد بود. با اين حال دموكرات‌ها نگرانند كه اقدامات تهاجمي جمهوري‌خواهان كه شامل حمله مستقيم به رأي‌دهندگان همچنين ارعاب و تهديد آنها مي‌شود، مانع از آن شود كه اين مشاركت گسترده براي شكست دادن دونالد ترامپ شكل گيرد. پيت بوتيجيج، كانديداي رياست‌جمهوري در رقابت‌هاي مقدماتي حزب دموكرات روز گذشته خطاب به مردم امريكا گفته است بايد اين بار طوري رأي دهيد كه جان شما به اين رأي دادن بستگي دارد. او هشدار داده پيروزي مجدد دونالد ترامپ در انتخابات 2020 مي‌تواند به فاجعه‌اي براي آينده امريكا بدل شود. الكساندريا اوكازيو كورتز، عضو دموكرات مجلس نمايندگان امريكا نيز تاكيد كرده كه اين انتخابات با انتخابات‌هاي قبلي تفاوت دارد و شهروندان نمي‌توانند بي‌تفاوت از كنار آن عبور كنند. به نوشته فاكس نيوز، اوكازيو كورتز ضمن تاكيد بر اينكه نفس‌هاي دموكراسي در امريكا به شماره افتاده، گفته است:«در مقطع زماني فعلي، رأي دادن به جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري تنها به معناي اين نيست كه شما از او خوشتان مي‌آيد يا افكارش را مي‌پسنديد.» به گفته او پيروزي ترامپ عقبگردي بزرگ به سوي گذشته است و سبك زندگي مردم امريكا را تا دهه‌ها بعد تحت تاثير قرار خواهد داد. الكساندريا اوكازيو كورتز از مردم امريكا خواسته است از هر روشي كه مي‌خواهند در انتخابات شركت كنند. زاش ولف در تحليلي پيرامون اين موضوع در سي‌ان‌ان نوشته است: انتخابات آغاز شده و اين براي ترامپ كه روي هفته‌هاي جاري براي كاهش فاصله با بايدن حساب كرده، خبر خوبي نيست. ترامپ نگران است آرايي كه اكنون به صندوق رأي ريخته مي‌شوند در نهايت به عنوان مانعي بر سر راه پيروزي او قرار گيرند.

نظرسنجي‌ها و نگراني جمهوري‌ خواهان
در فاصله 6 هفته مانده تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، جو بايدن توانسته علاوه بر برتري در مقابل ترامپ در نظرسنجي‌هايي كه در سطح ملي برگزار مي‌شود در نظرسنجي‌هاي مربوط به ايالت‌هاي تاثيرگذار ميدان نبرد نيز از رقيب خود پيش بيفتد. دو نظرسنجي ان‌پي‌آر و اكونوميست كه در هفته جاري برگزار شده از برتري 9 درصدي بايدن حكايت دارند در حالي كه ميانگين نظرسنجي‌ها در سطح ملي، برتري او در برابر دونالد ترامپ را 6 درصد نشان مي‌دهد. بر اساس نظرسنجي مشترك اكونوميست- يوگاو در حال حاضر جو بايدن شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات دارد. مدل نظرسنجي اين دو موسسه نشان مي‌دهد كه بايدن به احتمال 97 درصد پيروز آراي مردمي خواهد بود و به احتمال 86 درصد نيز خواهد توانست اكثريت آراي الكترال را از آن خود كند. نظرسنجي مشترك 
ان پي آر، پي بي اس نيوزآور و موسسه ماريست حاكي از آن است كه جو بايدن، معاون رييس‌جمهور سابق امريكا همچنان نسبت به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده در رقابت‌هاي انتخاباتي 2020 پيشتاز است. براساس اين گزارش بايدن با كسب 52 درصد حمايت افكار عمومي در برابر 43 درصد ترامپ پيشتازي 9درصدي را نسبت به نامزد حزب جمهوري‌خواه ثبت كرده است. بايدن در بين راي‌دهندگان مستقل 21درصد نسبت به ترامپ پيشي گرفته و 57 درصد آرا را دراختيار دارد اين رقم براي ترامپ به 36 درصد رسيده است. ترامپ در انتخابات 2016 توانست رأي مستقل‌ها را با اختلاف 4 درصد نسبت به هيلاري كلينتون جلب كند. بايدن همچنين توانسته است، نظر مثبت 51 درصد افراد بالاي 65 سال را جذب كند اين رقم براي ترامپ به 47درصد رسيده است. ترامپ در انتخابات 2016 توانسته 52درصد آراي افراد بالاي 65 سال را كسب كند كه اين رقم براي كلينتون به 45 درصد رسيده بود.
اين وضعيت در نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد، نگراني ترامپ از مشاركت بالا طبيعي است و او به همين دليل تلاش دارد با كاهش مشاركت، شانس خود را در ايالت‌هاي ميدان نبرد افزايش داده و راهي براي كسب اكثريت آراي الكترال بيابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون