• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

بازندگي در بازي باخت - باخت

 و چند گامي به جلو، به نوعي براي تغيير اين وضعيت تلاش كنند. تاثير مواضع اروپا روي امريكا بي‌نتيجه نيست، اما چندان هم موثر نيست. امريكا قطعا با موضع‌گيري‌هاي اروپا متوجه شده است كه اجماع جهاني موردنظرش را پشت سر خود ندارد. اما اروپا نقشي قاطع و تعيين‌كننده در تصميم‌هاي امريكا درقبال ايران ندارد. كشورهاي اروپايي دچار مشكلات متعددي هستند، از يك جنگ تازه در خاورميانه مي‌ترسند، از شاخ به شاخ شدن با امريكا هراس دارند و مشكلات عمده داخلي در اتحاديه اروپا و درون كشورهاي عضو جلوي اقدامات قاطع و محكم از سوي اين كشورها را مي‌گيرد. در نتيجه اروپايي‌ها چندان وزنه سنگين و اثرگذاري در روابط ايران و امريكا نيستند. تغيير وضعيت كنوني، نهايتا به اراده تهران و واشنگتن بازمي‌گردد.
سياست امريكا در خاورميانه به ميزان زياد و روزافزوني تحت‌تاثير خواسته‌ها و رويكردهاي اسراييل قرار گرفته است. اروپايي‌ها چندان رضايت ندارند كه سرنوشت خاورميانه را اسراييلي‌ها رقم بزنند و براي رسيدن به اهداف‌شان با استفاده از قدرت امريكا بحران‌آفريني، سخت‌گيري‌ها و محدوديت‌هاي دلبخواهي عليه كشورهاي مختلف منطقه اعمال كنند. اما به هر حال امريكا اين سيگنال را دريافت كرده است كه تنها شده و به ويژه در رقابت بزرگش با چين كه به همراهي متحدانش نياز دارد، ممكن است همكاري كشورهاي متحدش را از دست بدهد. 
دقيقا 6 هفته مانده به انتخابات ايالات‌متحده امريكا، رويكرد آينده امريكا بسيار به ساكن بعدي كاخ سفيد بستگي دارد. ترامپ، بر‌اساس شعارها، ادعاهايش و البته عملكرد چهارساله‌اش، اهل جنگ نظامي گسترده نيست، ترجيح مي‌دهد با استفاده از تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي فشار را بر ايران استفاده كند. اما حملات ايذايي، تروريستي، خرابكارانه و حتي حملات هجوم‌هاي يك‌باره يا عمليات سرجيكال ازجمله اقداماتي است كه ممكن است در دوره ترامپ اتفاق بيفتد و نه تنها دردسرها و آسيب‌هايي براي ايران ايجاد كند، بلكه باعث پاسخ قاطع ايران مي‌شود. در برابر پيش‌بيني مي‌شود كه اگر بايدن وارد كاخ سفيد شود، بازگشت به دوران سياست حقوق بشري را شاهد باشيم. يعني هر چند تلاش مي‌كند كه با عبور از موانع و مين‌گذاري‌هاي دولت ترامپ به برجام بازگردد، در برابر به تقويت ساختارهاي تحريم‌هاي حقوق بشري و بهانه‌هاي ديگر مي‌پردازد، قطعا در چنين شرايطي، امريكايي‌ها مي‌توانند خيلي ساده‌تر حمايت متحدان‌شان را جلب كنند و با استفاده از ساختارهايي همچون شوراي امنيت ايران را تحت فشار قرار دهند. به هر حال شرايط پيش‌رو به ‌شدت به نتيجه انتخابات امريكا در تاريخ 3 نوامبر بستگي خواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون