• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

اظهارات مديركل هنرهاي نمايشي درباره بعضي ارقام مبهم حمايتي

آبروداري آشنا، سكوت شوراي حمايت

گروه هنر و ادبيات

 

 

انتشار فهرست رقم حمايت‌هاي سال گذشته اداره كل هنرهاي نمايشي از هنرمندان و گروه‌هاي تئاتري به چالشي دامن زده كه به اين زودي پايان نمي‌گيرد و از حالا به بعد اين مديران، به ويژه مديران دوره گذشته هستند كه بايد درباره آنچه اتفاق افتاده پاسخگو باشند. در همين رابطه مديركل فعلي هنرهاي نمايشي با تاكيد براينكه شفاف‌سازي بنا به سياست و دستور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام مي‌شود اعلام كرده «آبروي افراد براي من بسيار مهم است و اگر كسي ادعا دارد كه در اعلام كمك‌هزينه‌ها اشتباهي صورت گرفته، بفرمايد تا اصلاح كنيم.» قادر آشنا اين اظهارات را در گفت‌وگو با ايسنا مطرح كرده و در عين حال گفته كه به محتواي هيچ كدام از كمك‌ها و حمايت‌ها ورود نمي‌كند. «بر اين باورم كه شفاف‌سازي امر بسيار مباركي است كه جلوي بسياري از سوءاستفاده‌ها را مي‌گيرد و من بنا بر همين باور قلبي زماني كه در سال 90 در اداره كل هنرهاي نمايشي توفيق خدمت داشتم پايه‌گذار اين موضوع در تئاتر بودم و بودجه جشنواره و نيز اسامي گروه‌هايي كه مشمول حمايت بودند، بلافاصله بعد از هر جلسه حمايتي اعلام مي‌شد. اين روند زماني كه در بخش ديگري از وزارت ارشاد در سال‌هاي اخير فعاليت مي‌كردم هم ادامه داشت چرا كه اساسا شفاف‌سازي يك موضوع شخصي و مربوط به يك اداره كل نيست، بلكه سياست كلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه به دستور وزير در همه بخش‌هاي  وزارتخانه بايد  انجام گيرد.»
او با اشاره به برنامه‌هايي كه در 11 بند به عنوان رئوس برنامه‌هاي خود در اداره كل هنرهاي نمايشي معرفي كرده بود، افزود: «يكي از آن برنامه‌ها شفاف‌سازي بود و من براساس باور خودم و نيز سياست‌هاي وزارتخانه اين كار را به مرور در دستور كار قرار دادم. وقتي من به اداره كل آمدم مطلع شدم اين كار انجام شده و براي اجرا آماده است، اما وقتي نگاه كردم ديدم اشكالات فراواني در آن وجود دارد كه آن را اصلاح كرديم و آنچه امروز روي سايت قرار گرفته كاملا با نظر و امضاي بنده است. اگر كسي ادعا دارد كه در اين فرآيند براي كسي رقمي بيشتر يا كمتر نوشته شده بفرمايند تا ما اصلاح كنيم كه البته تا الان كسي نيامده بگويد كمتر گرفته و برايش بيشتر در جدول نوشته شده است. اين ليست كاملا مطابق با اسناد انجمن هنرهاي نمايشي تهيه شده به دليل آنكه آبروي آدم‌ها براي من مهم است و از دروغ گفتن بيزارم؛ برهمين اساس از همكارانم خواهش كردم سه هفته روي اين موضوع كار كنند تا مبادا اشتباهي  وجود  داشته  باشد.»
مديركل هنرهاي نمايشي به محاسن انتشار شفاف ارقام دريافتي اشاره كرده و معتقد است «از جمله حسن‌ها اين است كه منِ مدير ديگر نمي‌توانم قلمم را به هر طرفي بچرخانم»، همچنين در پاسخ به اينكه آيا شفاف‌سازي بيشتري درباره برخي رقم‌هاي عجيب فهرست منتشر شده انجام نمي‌دهد؟ يا رويكرد خودش براي اين مسير چيست؟ مي‌گويد: «همكاران قبلي همه دوستان من هستند و شفاف‌سازي امري سالانه است و ناچار بايد در اين شرايط انجام مي‌شد، اما قصد ندارم به محتواي كمك‌ها ورود پيدا كنم چون در دوران من اين كمك هزينه‌ها داده نشده است. با اين حال باورم بر اين است كه ما بايد پول را به ازاي فعاليت بدهيم و حتي مثلا هر كانوني كه فعاليت كند، اگر برنامه تكراري نداشته باشد و مثمرثمر باشد تلاش مي‌كنيم در همين شرايط بي‌پولي هم به آنها كمك كنيم. ضمن اينكه معتقدم اگر حمايت مي‌كنيم و براي آن استدلال داريم بايد پاي آن بايستيم.»
او درباره اينكه آيا اين روند را در پايان نيمه اول سال و براي دوران مديريت خود ادامه نمي‌دهد؟ بيان كرد: «اگر وزارتخانه بگويد شش‌ماهه مي‌توانيم شفاف‌سازي كنيم بدون ترديد عملكرد خود را مو به مو به همين صورتي كه گزارش قبلي روي سايت قرار گرفته، منتشر خواهم كرد. در اين راستا مطابق سياست‌هاي وزارتخانه عمل مي‌كنيم و تابع آن هستيم. وزارتخانه هم ارايه گزارش را سالانه اعلام كرده با اين حال من آمادگي دارم كه نه 6 ماهه، بلكه حتي ماهانه گزارش بدهم. در حال حاضر گزارش رويدادها و استان‌ها در دستور كار است و تلاش مي‌كنيم آن اتاق شيشه‌اي كه جامعه هنري  انتظارش را دارد  فراهم كنيم.»
آشنا در پايان و در پاسخ به اينكه جدول حمايت از استان‌ها نقص‌هاي زيادي دارد و آيا براي بازنگري در جشنواره‌هايي كه با كمترين خروجي فقط بودجه زيادي خرج آنها مي‌شود قصد ندارد اقدامي كند؟ گفت: «به زودي قرار است بخش حمايت از استان‌ها شفاف‌سازي شود و آنجا مشخص مي‌شود كه بسياري از اين رقم‌هاي حمايتي مربوط به جشنواره‌ها هستند. در اين باره يكي از كارهايي كه قصد داشتم انجام دهم و اعلام هم كرده بودم ساماندهي همين رويدادها و جشنواره‌ها بود، اما متاسفانه با توجه به شيوع كرونا يكسري مباحث اداري وجود دارد كه نمي‌خواهم منابع مالي از دست برود، بنابراين فعلا آن بخش را به ويژه به خاطر مشكلات معيشتي هنرمندان با محوريت اجراي عمومي در استان‌ها گذاشته‌ايم تا ان‌شاء‌الله از اين دوره عبور كنيم. به اين ترتيب فعلا مي‌خواهيم با شرايط كرونايي رفتار كنيم تا بعد كارها بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه  مدنظر داشتم پيش رود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون