• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4752 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۵ مهر

جزييات تجارت ايران با ۲۷ كشور اروپايي نشان مي‌دهد

افت 9 درصدي تجارت ايران با اروپا

پس از شيوع بيماري كرونا در كشور و اقدام كشورهاي همسايه در انسداد مرزهاي خود، دولت تلاش گسترده‌اي را در دو بعد منطقه‌اي و بين‌المللي براي بازگشايي مرزها و استمرار تبادل كالا انجام داد كه بازگشايي تدريجي مرزها و عادي شدن جريان تجارت (به‌طور نسبي) از نتايج و آثار اين تلاش‌ها و تدابير در اين بود. هر چند صادرات غيرنفتي كشور در دو ماه ابتداي سال جاري تحت‌تاثير محدوديت‌هاي كرونا، نسبت به سال گذشته تقريبا نصف شد و كاهش صادرات غيرنفتي در زماني كه درآمد نفتي كشور نيز به‌شدت كم شده، نگراني نسبت به تامين ارز را افزايش داده بود، اما رفته‌رفته آثار بيماري كرونا بر تجارت خارجي كشور كم شد و مجددا اين فعاليت‌ها به روال عادي خود بازگشت. در اقتصاد كرونازده، شايد مهم‌ترين اتفاق، كاهش تجارت خارجي كشورهاست، براساس پيش‌بيني‌ها ميزان تجارت خارجي امسال تحت‌تاثير پاندمي كرونا كاهش خواهد داشت.
جديدترين آمارهاي منتشرشده از سوي اتاق بازرگاني تهران نشان مي‌دهد تجارت خارجي ايران با اروپا تحت‌تاثير كرونا افت كرده است اين در حالي است كه ميزان تجارت ايران و اروپا در ‍ژانويه 2020 رشد داشت. در اين گزارش آمده است آلمان به عنوان اصلي‌ترين شريك تجاري ايران در اين مدت بوده است.
اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود به ارايه آمارهايي از وضعيت تجارت ايران با كشورهاي اروپايي در هفت ماهه سال ميلادي جديد پرداخته است.
 برآوردها نشان مي‌دهد كه در هفت ماهه سال جاري ميلادي، ميزان تجارت انجام شده ميان ايران و ۲۷ كشور اروپايي به مرز دو ميليارد و ۶۵۰ ميليون يورو رسيده است. اين عدد در مقايسه با هفت ماهه نخست سال قبل، كاهشي ۹ درصدي را نشان مي‌دهد. اين در حالي است كه پيش از اين افت تجارت مشترك ايران و اروپا، تحت‌تاثير تحريم‌هاي جديد ترامپ در آمارهاي قبل خود را نشان داده بود و از اين رو بخش قابل توجهي از اين كاهش جديد تحت‌تاثير شيوع كرونا بوده است. بررسي آمارها نشان مي‌دهد كه در ژانويه ۲۰۲۰ كه هنوز خبري از انتشار ويروس كرونا در نقاط مختلف جهان نبود، ميزان تجارت ايران و اروپا بيش از ۱۷ درصد رشد داشته است اما اين آمار در ماه دوم كاهش يافته و از ماه سوم منفي شده است. بيشترين كاهش ثبت شده در اين تجارت مشترك به ماه جولاي بازمي‌گردد كه همكاري‌ها حدودا ۲۰ درصد كاهش يافته است. در حوزه صادرات، فعاليت ايران در دو ماه ابتدايي سال جديد بسيار مثبت بوده و طبق آمارهاي به ثبت رسيده در ماه نخست بيش از ۴۵ و در ماه دوم بيش از ۴۲ درصد صادرات ايران به اروپا افزايش يافته است اما اين عدد در ماه‌هاي بعدي منفي شده و در آوريل ركورد منفي ۶۴ درصد را به ثبت رسانده است. با اين وجود در دو ماه اخير، بار ديگر صادرات ايران به اروپا رشد داشته است.
 در حوزه واردات نيز تنها در ماه‌هاي ژانويه و آوريل، روند واردات ايران از اروپا مثبت بوده و در ساير ماه‌ها نسبت به عملكرد سال ۲۰۱۹، كاهش را نشان مي‌دهد. در مجموع نيز ميزان واردات ايران از اروپا بيش از ۱۱ درصد كاهش يافته اما با اين وجود بخش قابل توجهي از كل تجارت دو طرف به شمار مي‌آيد و تراز تجاري ايران در معامله با اروپا با فاصله‌اي زياد منفي است. گزارش اتاق بازرگاني تهران نشان مي‌دهد كه مانند سال‌هاي گذشته، آلمان اصلي‌ترين شريك اروپايي ايران به شمار مي‌رود و به تنهايي بيش از ۴۱ درصد از كل تجارت ميان دو طرف را به خود اختصاص داده است. پس از آن ايتاليا، هلند، اسپانيا و فرانسه قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون