• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4753 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر

ترامپ از كانديداي نهايي براي كرسي خالي ديوان عالي رو نمايي كرد

«مخالف سقط‌ جنين» جانشين قاضي فمينيست

محمدحسين لطف‌الهي

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا كه نشان داده هيچ فرصتي را براي افزايش اختيارات و قدرت خود از دست نمي‌دهد، روز شنبه به فاصله 9 روز از مرگ روث بدر گيسنبرگ، قاضي 87 ساله ديوان عالي فدرال در خصوص انتخاب جانشين او به جمع‌بندي نهايي رسيده و مي‌خواهد يك قاضي زن جوان و محافظه‌كار را به عنوان عضو جديد ديوان عالي معرفي كند. اين اتفاق كه دموكرات‌ها آن را دستكاري ايدئولوژيك در تركيب سياسي ديوان عالي مي‌خوانند، مي‌تواند در تعيين سرنوشت نهايي انتخابات رياست‌جمهوري نوامبر تاثيرگذار باشد.

رييس‌جمهور امريكا تصميم دارد، شنبه شب به وقت محلي كانديداي مد نظر خود را معرفي كند. نيويورك‌تايمز با استناد به گفته‌هاي 6 مقام آگاه از «امي كُني برت» به عنوان اصلي‌ترين گزينه مد نظر دونالد ترامپ نام برده است. بر اساس اين گزارش هر چند كه رفتارهاي ترامپ عموما قابل پيش‌بيني نيست و نمي‌توان با اطمينان گفت كه او چه كسي را در نهايت معرفي خواهد كرد اما 6 مقام آگاه مي‌گويند در روزهاي اخير رييس‌جمهور امريكا تنها با يكي از گزينه‌هاي مطرح شده براي اين منصب يعني امي برت ديدار حضوري داشته و در پايان اين ديدارها نيز كه طي دو روز متوالي در كاخ سفيد انجام شده از نتيجه راضي بوده است. دونالد ترامپ روز جمعه در پاسخ به خبرنگاراني كه در اين باره از او پرسيدند گفت كه «من هنوز نگفته‌ام او [امي برت] را انتخاب كرده‌ام اما او فوق‌العاده است».

مشاوران سياسي ترامپ اظهار اميدواري كرده‌اند كه اين انتخاب به تقويت پايگاه رأي او در ميان محافظه‌كاران بينجامد و موجي ايجاد كند كه در پي آن اختلاف ميان بايدن و ترامپ در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي كاهش يابد. با اين حال احتمال بسيار قوي نيز وجود دارد كه انتخاب اين قاضي محافظه‌كار باعث شود تا گروه‌هاي ليبرال و افرادي كه براي آزادي‌هاي فردي اهميت زيادي قائل هستند، نظر خود را از ترامپ برگردانند و بخواهند با رأي دادن به جو بايدن و اميد بستن به پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات كنگره مانع از حاكميت محافظه‌كاران بر ديوان عالي شوند.

يك كاتوليك سرسخت

احتمالاتي نظير استقبال محافظه‌كاران از انتخاب امي برت به عنوان قاضي جديد ديوان عالي يا هراس گروه‌هاي ليبرال از اين اتفاق اغلب از سابقه اين قاضي امريكايي سرچشمه مي‌گيرد. امي برت 48 ساله، قاضي محافظه‌كاري است كه 7 فرزند زير 20 سال از جمله دو كودك به سرپرستي پذيرفته شده دارد و به گفته اطرافيان و آشنايانش، اقداماتش از اعتقادات مذهبي‌اش سرچشمه مي‌گيرد.

او به عنوان يك مسيحي كاتوليك و سرسخت معتقد است كه سقط جنين اقدامي غيراخلاقي است و از همين رو محافظه‌كاران و اقشار مذهبي كه خواهان لغو قانون حمايت از سقط جنين در امريكا هستند از معرفي‌اش به عنوان كانديداي جديد ديوان عالي استقبال كرده‌اند. مارجري داننفلسر، رييس يكي از گروه‌هاي حامي لغو قانون حمايت از سقط جنين در بيانيه‌اي درباره امي برت نوشته است:«او زني با قدرت قضاوت فوق‌العاده است كه توانسته از طريق طرح استدلال‌هاي منطقي، كاري را انجام دهد كه از يك قاضي زن انتظار مي‌رود.» از نگاه گروه‌هاي ليبرال اما اين موضوع يك نكته بسيار منفي در كارنامه امي برت به شمار مي‌رود كه مي‌تواند آزادي‌هاي قانوني زنان امريكايي را محدود كند. نان آرون، رييس يك پويش حقوقي ليبرال درباره امي برت مي‌نويسد:«ترامپ او را كه در همه موضوعات تقريبا با رييس‌جمهور موافق است، انتخاب كرده تا اولا مانع از تخصيص بيمه درماني به همه شهروندان ايالات متحده شود و در ادامه در راستاي محدود كردن آزادي‌هاي زنان امريكايي گام بردارد.»

سريع‌ترين انتخاب قاضي ديوان عالي

رييس‌جمهور امريكا از هم حزبي‌هاي خود در مجلس سنا انتظار دارد كه در فاصله 38 روز مانده تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، كانديداي معرفي شده از سوي او را تاييد كنند؛ اتفاقي بي‌سابقه در تاريخ ايالات متحده كه تا همين 4 سال پيش جمهوري‌خواهان مانع از رخ دادن آن بودند و ادعا مي‌كردند كه در سال آخر يك رييس‌جمهور و در آستانه انتخابات نبايد يك قاضي ديوان عالي منصوب شود. هيچ كدام از قضاتي كه تاكنون در ديوان عالي مشغول به كار بوده‌اند، ديرتر از ماه جولاي از سوي سنا تاييد نشده‌اند و از همين رو دموكرات‌ها اقدام جمهوري‌خواهان را يك پارادوكس و يك نقض قواعد عرفي در امريكا تلقي مي‌كنند. در سال 2016 زماني كه 238 روز تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده بود، اكثريت مجلس سنا به رهبري ميچ مك كانل حاضر نشدند تا گزينه مد نظر باراك اوباماف رييس‌جمهور وقت امريكا را تاييد كنند و همين موضوع باعث شد كه يك كرسي ديوان عالي تا زمان روي كار آمدن ترامپ در ژانويه 2017 خالي بماند.

بعدازظهري كه تاريخ را تغيير داد

نيويورك‌تايمز در گزارشي تاريخي به بررسي مقصران وضعيت كنوني و خطر اكثريت يافتن محافظه‌كاران در ديوان عالي پرداخته است؛ مقصراني كه روث بدر گينسبرگ نيز يكي از آنها بود. به نوشته اين روزنامه در سال 2013 يك روز بعدازظهر باراك اوباما از كاخ سفيد به دفتر گينسبرگ مي‌رود تا علاوه بر ديدار با او درخواست كند كه گينسبرگ كه در آن زمان 80 سال داشت، استعفا دهد و يك قاضي ليبرال با مشورت خود او جايگزين شود. گينسبرگ اما اين درخواست باراك اوباما را رد كرد تا اكنون ترامپ اين فرصت را داشته باشد كه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري و در شرايطي كه نظرسنجي‌ها از پيشتازي جو بايدن حكايت دارند، يك زن محافظه‌كار را جايگزين گينسبرگ كند. نيويورك‌تايمز در ادامه نوشته است كه تصميم گينسبرگ در سال 2013 مسير تاريخ امريكا را تغيير داد.خبرگزاري سي‌ان‌ان نوشته است در مقطع فعلي دموكرات‌ها كه دست‌كم تا پيش از روشن شدن نتايج انتخابات نمي‌توانند مانعي بر سر راه ترامپ و خواسته‌هايش باشند، تصميم دارند در جلسه استماع سنا براي رونمايي از كانديداي ترامپ، او را درباره تصميمات احتمالي كه ممكن است درباره نتايج انتخابات و ادعاهاي مربوط به تقلب سوال‌پيچ كنند و از پاسخ‌هاي او به مداركي دست يابند كه در آينده بتواند، مانع سياسي‌كاري انتخاباتي در ديوان عالي شود.

 


سرآغازي براي جنگ داخلي در امريكا

توماس فريدمن، ستون‌نويس نيويورك تايمز درباره تصميماتي كه ترامپ در راستاي بي‌اعتبار كردن انتخابات همچنين اكثريت يافتن در ديوان عالي در آستانه سوم نوامبر اتخاذ مي‌كند به سي‌ان‌ان گفت كه فكر مي‌كند، امريكا در آستانه يك «جنگ داخلي» قرار دارد چراكه ترامپ از هم‌اكنون احتمال انتقال مسالمت‌آميز قدرت را رد مي‌كند. فريدمن گفت:«شما مي‌دانيد من خبرنگاري را با پوشش جنگ‌هاي داخلي لبنان آغاز كردم و اكنون در سال‌هاي پاياني، خود را در شرايطي يافته‌ام كه امريكا در آستانه يك جنگ داخلي قرار دارد.» به گفته او، امريكا اكنون در شرايطي قرار دارد كه رييس‌جمهور مي‌گويد «يا من در انتخابات پيروز خواهم شد يا انتخابات مشروعيت ندارد» و همزمان حزبي در اين كشور اكثريت سنا را در دست دارد كه سياست خود را بدون هيچ طرح و برنامه‌اي صرفا بر مبناي «آنچه ترامپ مي‌خواهد» طرح‌ريزي مي‌كند. فريدمن افزود: اكنون شرايط به گونه‌اي نيست كه بگوييم ممكن است يك انتخابات مناقشه‌آميز داشته باشيم بلكه بايد گفت حتما يك انتخابات پر از دردسر و مناقشه را تجربه خواهيم كرد. او تاكيد كرد: من از تصور اينكه 4 سال ديگر نيز دونالد ترامپ بخواهد بر سركار باشد به وحشت مي‌افتم و قابل پيش‌بيني نيست كه او طي اين 4 سال چه سرنوشتي را براي آينده امريكا رقم بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون