• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4755 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر

رييس شوراي عالي مصالحه افغانستان به پاكستان سفر كرد

در جست‌وجوي كليد صلح از دوحه تا اسلام‌آباد

گروه جهان | در شرايطي كه گفت‌وگوها ميان گروه‌هاي تماس هيات‌هاي مذاكره‌كننده دولت افغانستان و گروه شبه‌نظامي طالبان در دوحه پايتخت قطر بعد از دو هفته همچنان در بن‌بستي غيرقابل حل متوقف مانده است، عبدالله عبدالله، رييس شوراي عالي مصالحه افغانستان، براي گفت‌وگوهايي رسمي به پاكستان سفر كرد تا شايد كليد قفل جنگ چهار دهه‌اي افغانستان را در دستان همسايه جنوبي پيدا كند. عبدالله عبدالله ديروز با وزير خارجه و رييس مجلس نمايندگان پاكستان گفت‌وگو كرد و امروز هم قرار است با عمران خان، نخست‌وزير اين كشور ديدار و گفت‌وگو كند.

مناسبات سرد

هر چند در 19 سال گذشته، عامل جنگ در افغانستان اشغال نظامي اين كشور توسط دولت ايالات‌متحده امريكا بود، اما دولت و شهروندان افغانستان به صورت سنتي، نسبت به عملكرد همسايه جنوبي در حمايت از گروه‌هاي تروريستي و شبه‌نظامي عليه امنيت و ثبات افغانستان مشكوك هستند. روابط پاكستان و افغانستان به دليل ادعاهاي ارضي دو طرف نسبت به يكديگر و اتهام‌زني مقام‌هاي كابل به سازمان امنيتي ارتش پاكستان براي حمايت از گروه‌هاي شبه‌نظامي و تروريستي در خاك افغانستان، وضعيت مناسبي ندارد. سفر عبدالله عبدالله به پاكستان يكي از معدود سفرهاي رسمي مقام‌هاي ارشد افغانستان به اسلام‌آباد براي گفت‌وگو با مقام‌هاي پاكستان در سال‌هاي گذشته است. رييس شوراي عالي مصالحه ملي در جريان اين سفر سه روزه خود، علاوه بر شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه، با عارف علوي رييس‌جمهور، عمران‌خان صدراعظم، اسد قيصر رييس مجلس نمايندگان، محمد صادق سنجراني رييس مجلس سنا، جنرال قمر جاويد باجوه رييس ستاد ارتش و ساير مقامات اين كشور ديدار مي‎كند.

استقبال پاكستان از مذاكرات بين‌افغاني

براساس بيانيه دفتر رييس شوراي عالي مصالحه افغانستان در ديدار عبدالله عبدالله با شاه محمود قريشي، وزير خارجه پاكستان نسبت به مذاكرات بيناافغاني اظهار خوشبيني شده است. رييس شوراي عالي مصالحه ملي از پاكستان به‌خاطر تشويق طالبان براي شركت در گفت‌وگوهاي صلح قدرداني كرده است. او همچنان گفته است: «مذاكرات صلح به كندي پيش مي‌رود و متاسفانه ميزان خشونت هم بالاست و اين به تلاش‌هاي صلح ضربه مي‌زند.» عبدالله همچنان تروريسم را تهديدي براي همه كشورهاي منطقه خوانده و گفته است كه تامين صلح پايدار و عادلانه در افغانستان به سود همه كشورهاي منطقه و همسايه است.گفته است كه اين سفر روابط ميان دو كشور را وارد مرحله تازه‌اي مي‌كند و نياز است فصل جدي در روابط
دو كشور گشوده شود.

شاه محمود قريشي هم در اين ديدار تاكيد كرده است كه كشورش متعهد به عدم مداخله در امور افغانستان است و از تلاش‌هاي صلح پشتيباني مي‌كند. او گفته است: «صلح در افغانستان صلح در پاكستان است. ما باور داريم كه مشكل افغانستان راه‌حل نظامي ندارد و تنها راه‌، گفت‌وگو و مذاكره است.» او همچنان مذاكرات دوحه را تاريخي خوانده و گفته است كه بايد از اين فرصت استفاده شود. قريشي تاكيد كرد: «پيشرفت‌هايي در مذاكرات صورت گرفته و اين بايد باعث كاهش خشونت و آتش‌بس سراسري شود. او گفت كه در همين اتاق با نمايندگان طالبان ديدار كرده و به آنها گفته كه صلح بازنده‌‌اي ندارد.» شاه‌محمود قريشي افزوده است كه نبايد از خاك پاكستان و افغانستان عليه يكديگر استفاده شود و اراده سياسي در اين راستا وجود دارد.

بن‌بست در دوحه

رسانه‌هاي افغانستان نوشته‌اند كه گفت‌وگوهاي در دوحه قطر به دليل اصرار طالبان به مبنا قراردادن توافق اين گروه شبه‌نظامي با دولت امريكا براي مذاكرات بيناافغاني، به بن‌بست رسيده است. تاكنون گروه‌هاي پنج‌نفره حكومت افغانستان و گروه شبه‌نظامي طالبان در دوحه 10 نشست چندساعته برگزار كرده‌اند تا سندي را كه به «طرزالعمل مذاكرات بيناافغاني» مشهور شده است، نهايي كنند. اما به گزارش طلوع نيوز، گفت‌وگوهاي گروه‌هاي تماس هم در هفته جاري بدون نتيجه متوقف مانده است. دولت ايالات‌متحده امريكا، اسفند ماه سال گذشته با امضاي پيمان دوستي با گروه شبه‌نظامي افغانستان وعده داده‌ بود كه در عرض 10 روز زمينه گفت‌وگوهاي بيناافغاني و توقف خشونت در اين كشور فراهم شود. اما آغاز گفت‌وگوهاي تحت حمايت امريكا در دوحه قطر دست كم 7 ماه طول كشيد و در تمام اين مدت، طالبان فقط با سه روز آتش‌بس به مناسبت عيد فطر موافقت كردند. در طول دو هفته‌اي كه مذاكرات در دوحه ادامه داشته است، به گفته مقام‌هاي امنيتي افغانستان طالبان در 24 ولايت از 34 ولايت اين كشور به حملات گسترده خود عليه نيروهاي دولتي ادامه داده‌اند و ده‌ها نيروي امنيتي و شهروند غيرنظامي افغانستان به دليل اين خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دليل عدم مشاركت وزير خارجه ايران
در افتتاحيه مذاكرات دوحه

سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، روز دوشنبه در جلسه هفتگي‌اش با خبرنگاران با بيان اينكه ايران به صورت مرتب با دولت افغانستان در ارتباط بوده است، اظهارداشت: «در نشست دوحه دعوتنامه براي وزير امور خارجه كشورمان دريافت شد ولي باتوجه به اينكه ميزبان افغانستان نبود بلكه كس ديگري بود، تصميم گرفتيم در سطح بالا شركت نكرده ولي در عين حال مواضع خود را در بيانيه‌اي اعلام كرديم.» سعيد خطيب‌زاده با تاكيد بر اينكه از هر اقدامي براي صلح در افغانستان حمايت مي‌كنيم، اظهار داشت: قانون اساسي افغانستان براي ما مهم است. حقوق اقليت‌ها و بانوان و قوميت‌هاي مختلف به عنوان دستاورد اين كشور كه در قانون اساسي ديده شده و دستاورد بزرگي براي مردم است، با هر معامله پشت پرده‌اي قابل از بين رفتن و ناديده گرفته شدن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون